داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

عسل ، شفابخش طبیعی بیماری ها

عسل طبیعی ماده شیرین و غلیظی است که توسط زنبوران عسل از شهد گل‌ها جمع‌آوری شده و تغییر شکل می‌یابد، سپس داخل سلول‌های مومی کندو ذخیره می‌شود. عسل طبیعی و سرشار از مواد غذایی و حیات‌بخش بوده و می‌تواند تمام نیازهای غذایی را برطرف کند و تمام املاح و ویتامین‌های موجود در گل را به شکل عسل قابل جذب در خون می‌سازد. در منابع طب سنتی عسل را دارای خواص بسیاری دانسته‌اند و آن را شفابخش هزار درد می‌دانند. در قدیم هر دارویی را با عسل طبیعی مخلوط می‌کردند، زیرا خاصیت بهبود بخشی داروها را چند برابر می‌کرده و امروزه هم از عسل در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌کنند. در ادامه مطلب با عطارباشی همراه باشید.

عسل طبیعی

هر چه عسل طبیعی‌ تر باشد، گرمی و تری آن بیشتر و خواص آن قابل توجه‌تر است. در طب سنتی، اعتقاد بر آن است که عسل به دو شیوه باعث درمان بیماری‌های پوستی می‌شود. گرمی عسل مرهم بیماری‌هایی است که علت آن‌ها کاهش جریان خون زیر پوست و تری آن نیز درمان‌کننده بیماری‌هایی است که در نتیجه خشکی پوست ایجاد می‌شوند. برخی بیماری‌ها نیز به دلیل اختلال‌های غدد چربی بروز می‌کنند و از آن جا که چربی‌ها مزاج سرد دارند، در بیشتر موارد با گرمی عسل از بین می‌رود. اگر مشکلات این چنینی دارید، متخصصان طب سنتی ماسک‌هایی از عسل به شما معرفی می‌کنند که در بهبود بیماری‌ها بسیار موثر هستند.

اگر جوش می‌زنید…

برخی از جوش‌ها و آکنه‌های پوستی بر اثر حرارت و گرمی زیاد بدن است. در این مورد، ماسک عسل، شیر و آب لیمو تازه توصیه می‌شود. یک قاشق مرباخوری از این مواد را با هم مخلوط کنید و ۱۵ دقیقه روی صورت ماساژ دهید.

اگر پوست‌تان خشک است…

اگر پوست‌تان خشک است، مقداری عسل را با روغن بادام یا روغن بنفشه ترکیب کنید، سپس لایه‌ای از آن را روی پوست صورت‌تان بمالید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه روی صورت بماند. به طوری که وقتی دست روی صورت می‌مالید، به دست نچسبد و خشک و سخت شده باشد. در این زمان ماسک را با آب ولرم از روی پوست پاک کنید. این ماسک مرطوب کننده قوی است.

اگر رنگ پریده هستید…

اگر رنگ پوست‌تان پریده و زرد است، برای سرخ و سفید شدن پوست صورت، عسل را با مقداری کمی دارچین مخلوط کنید و روی پوست قرار دهید. این ماسک به ویژه برای خانم‌هایی که مزاج سرد دارند مناسب است. اگر مزاج گرمی دارید و جوش می‌زنید یا به گرمی‌ها حساس هستید، از این ماسک استفاده نکنید.

اگر زخم‌تان خوب نمی‌شود…

یکی از خواص مهم عسل خاصیت ضدعفونی کنندگی آن است، پس برای زخم، بریدگی، سوختگی و ترک لب‌ها بهترین درمان است. همچنین به بهبود سریع‌تر زخم‌ها و رفع جای آن‌ها کمک می‌کند. تری عسل مانع از خشکی پوست می‌شود و گرمی آن انرژی لازم را تامین می‌کند و مانع از مرگ سلول‌های اطراف زخم خواهد شد.

اگر دچار اگزما هستید…

برای رفع اگزما باید خشکی پوست را درمان کرد. برای این منظور عسل را با روغن زیتون یا روغن گل بنفشه مخلوط کنید و روی محل اگزما بگذارید و بعد از ۱۵ دقیقه با آب ولرم بشویید. این کار را می‌توانید چند مرتبه در طول روز تکرار کنید.

منبع: مجله نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *