داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

ملاس چغندر و نیشکر چه خواصی دارند؟

گاهی اوقات پیش می‌آید که به یک شیرین کننده‌ی طبیعی احتیاج دارید و در اغلب موارد مردم از موادی مانند عسل، شربت افرا، شهد خرما و… استفاده می‌کنند اما نظرتان درباره ملاس چیست؟ ملاس چغندر یا نیشکر شیرین کننده‌ی طبیعی بوده و خواص فراوانی نیز دارد.

ملاس چغندر

به گزارش عطارباشی به نقل از «کر۲»، ملاس مایعی است که پس از پردازش و فرآوری چغندر قند و نیشکر بدست می‌آید. این شربت سیاه رنگ حاوی مواد مغذی مورد نیاز بدنمان است و همچنین می‌تواند یک چاشنی عالی برای آشپزی باشد. نصف فنجان از ملاس چغندر یا نیشکر حدود ۲۱ درصد از نیاز روزانه‌ی ما به کلسیم را فراهم می‌کند که بسیار برای استخوان‌ها مفید می‌باشد. ملاس همچنین حاوی مقادیر خوبی از منیزیم و پتاسیم بوده که به عملکرد کلی بدن کمک می‌کنند. افرادی که با کمبود آهن مواجه هستند نیز می‌توانند ملاس را به رژیم خود اضافه کرده و از آن بهره ببرند.

چگونه از ملاس چغندر یا نیشکر در پخت و پز استفاده کنیم؟

-همانطور که از عسل یا شیرین‌کننده‌های دیگر برای شیرین کردن غذا استفاده می‌کنید. به طور مثال می‌توانید برای شیرین کردن اسموتی از ملاس بهره ببرید.

-از آن در تهیه‌ی خوراکی‌ها و اسنک‌های انرژی زا استفاده کنید.

-در تهیه‌ی سس‌های مختلف می‌توانید از ملاس استفاده کنید.

-در تهیه‌ی شیرینی، کیک و پای.

-ملاس را می‌توانید به خوراک‌های مختلف خانگی مانند لوبیا پخته اضافه کنید.

ملاس نه تنها یک چاشنی خوش طعم بوده بلکه بسیاری از مصرف کنندگان آن باور دارند که ملاس به آنها در بهبود شرایط سلامتی‌شان کمک شایانی کرده است. به گفته‌ی مصرف کنندگان ملاس چغندر یا نیشکر اگر به چای اضافه شود می‌تواند بسیار در بهبود و تسکین علائم دوره‌ی قاعدگی موثر باشد. برخی نیز باور دارند که ملاس برای سلامت موها بسیار مفید بوده و آنها را تقویت می‌کند. همچنین افرادی از تاثیر مثبت ملاس در کاهش درد ناشی از آرتریت خبر داده‌اند.

پیشنهاد می‌کنیم حتما از این ماده‌ی طبیعی و پرخاصیت در رژیم غذایی خود و پخت و پز استفاده کنید و فواید آن را خودتان تجربه کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *