داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

درمان سینوزیت کهنه با سرکه ی سیب و زنجبیل

یکی از بیماری هایی که افراد بسیاری به آن مبتلا هستند و معمولا در زمستان تشدید می شود، سینوزیت است. این بیماری اگر به درستی درمان نشود، می تواند تبدیل به سینوزیت کهنه شده و فرد را دچار مشکلات جسمی فراوانی کند. برای این که در فصل زمستان، سینوزیت را تجربه نکنید، از نسخه های طب سنتی غافل نشوید:

بخور درمانی

بخور گرم و مرطوب برای درمان سینوزیت مفید است و باعث می شود ترشحات، نرم شده و از سینوس ها تخلیه شوند. هوای سرد و خشک موجب می شود مژک های سینوس از کار بیفتد و نتواند ترشحات را خارج کنند. با بخور دادن، این مژک ها دوباره فعال می شوند، بنابراین اگر در محیط خشک هستید یا دچار سرماخوردگی شده اید، 5 تا 10 دقیقه پیش از خواب، بخور انجام دهید.

درمان سینوزیت با نسخه های طب سنتی

به این منظور ابتدا مقداری بابونه را دم کرده، سپس مقداری پونه به آن اضافه کنید و دو طرف صورت را با این محلول بخور دهید. پس از بخور، با انفیه ها یا یک ادویه ی محرک مثل فلفل، بینی را تحریک کنید تا باعث ایجاد عطسه و آبریزش بینی شود.

درمان غذایی

اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی مواد تشکیل دهنده ی سوپ مرغ، التهاب همراه با احتقان سینوس و سرماخوردگی را کاهش می دهد.
مصرف آب و نوشیدنی های طبیعی به بدن برای دفع اخلاط فاسد کمک می کند، بنابراین روزانه مقدار فراوانی آب و آب میوه های طبیعی متناسب با مزاج خود بنوشید.
مصرف نمک در وعده های غذایی را کاهش دهید، زیرا نمک زیاد باعث جمع شدن آب در بافت ها و دفع کلسیم می شود.
غذاهای بخارپز و تهیه شده از شبزیجات را در برنامه ی غذایی خود قرار دهید.
مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانید.

درمان سینوزیت کهنه با سرکه ی سیب و زنجبیل

ترکیب ریشه ی زنجبیل با سرکه ی سیب یک درمان طبیعی و موثر برای تسکین سینوزیت است. این دو ماده ی غذایی سرشار از آنتی اکسیدان های مفید هستند و در کاهش التهاب بسیار موثرند، بنابراین تهیه ی یک داروی طبیعی از این ماده، ترشحات عفونی سینوس ها را از بین می برد. به این منظور، یک قطعه ی بزرگ زنجبیل را رنده کنید و داخل ظرفی شیشه ای حاوی یک لیوان سرکه ی سیب ارگانیک بریزید و در شیشه را محکم ببندید، آن را در جای خنک و دور از نور نگه دارید و اجازه دهید به مدت 10 روز بماند گاهی شیشه را تکان دهید تا ترکیب به خوبی مخلوط شود.

یک روش استفاده از این ترکیب، بوییدن آن به مدت پنج دقیقه، دو بار در روز است. یا شب ها یک پارچه ی تمیز را به محلول آغشته کنید و آن را به مدت یک ساعت روی گردن خود قرار دهید. این کار را به مدت یک هفته تکرار کنید تا نتیجه ی مطلوب حاصل شود.

روش دیگر برای تسکین و درمان سینوزیت این است که زنجبیل را بجوشانید و با آن بخور انجام دهید. برای این کار زنجبیل تازه را رنده کنید و پنج قاشق غذاخوری از آن را در یک لیتر آب بریزید و اجازه دهید با حرارت ملایم به جوش بیاید. سپس ترکیب را به مدت سه دقیقه بجوشانید و زیر شعله را خاموش کنید. روی سرتان حوله یا دستمالی بیندازید و بخور بگیرید. این کار را به مدت پنج دقیقه انجام دهید. توصیه می شود تا بهبودی کامل هر شب این کار را تکرار کنید.

منبع: مجله نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *