داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

رفع افسردگی و اضطراب با گیاهان دارویی

افسردگی و اضطراب آسیب های زیادی به بدن ما وارد می کند. افسردگی، خطر حمله ی قلبی را تا سه برابر افزایش می دهد- یعنی دو برابر خطر مربوط به سیگار کشیدن و دیابت. اما چگونه می توان به افراد افسرده و مضطرب کمک کرد؟ در ایالات متحده از هر چهار زن، یکی از آنها داروهای روان پزشکی مصرف می کند. اما آثار این همه افسردگی، اضطراب و نگرانی و این همه داروی تجویزی چیست؟ تقریبا همه ی داروهای ضد افسردگی، به رفع افسردگی و بهبود خلق و خو کمک می کنند و زندگی را برای شما بدون هیچ فراز و نشیبی خوشایند می سازند. اما در عین حال میل و قوه ی جنسی را نیز به شدت کاهش می دهند که در نهایت دوباره منجر به افسردگی و اضطراب می شوند.

طبق تحقیقات، داروهای ضد افسردگی تنها در افرادی که به شدت دچار افسردگی باشند که در این تحقیق تنها حدود ۱۳ درصد افراد را تشکیل می دادند، تاثیرگذارند. بدین معنا که این داروها بر روی افرادی که دچار افسردگی خفیف یا ضعیف بودند، هیچ تاثیری نداشت.

پس چه باید کرد؟ همچنان برای افراد مبتلا به افسردگی شدید با افکار خودکشی، داروهای ضد افسردگی بهترین گزینه است، اما برای افرادی که دچار انواع خفیف یا ضعیف آن هستند درمان های مطمئن تری به کار برده می شود. یکی از این راه ها استفاده از داروهای گیاهی و مکمل هاست.

رفع افسردگی با عصاره ی گل راعی (جونز ورت)

یکی از بهترین گیاهان دارویی برای از بین بردن افسردگی و اضطراب، عصاره ی گل راعی است. این گیاه در ابتدا در آلمان برای از بین بردن افسردگی خفیف به کار برده می شد و دارای همان آثار ضد افسردگی با کمترین عوارض بود. این گیاه دارویی اگر همراه با اس-ادنوزیل متیونین مصرف شود، عملکرد سریع تری خواهد داشت.

میزان مصرف این گیاه، ۴۵۰ میلی گرم برای دو بار در روز است. در برخی از افراد این میزان اگر در صبح و بعد از ظهر مصرف شود، پس از چهار هفته نتایج مفیدی خواهد داشت و ریسک اصلی آن تنها ممکن است تداخل آن با داروها و مکمل های دیگر باشد که تنها راه حل آن مشورت با پزشک است. یکی دیگر از مزایای این ماده ی گیاهی، اثر آن در کاهش قدرت قرص های ضد بارداری و در نتیجه افزایش توانایی برای بارداری است اما در عین حال اثر هورمون جایگزین درمانی را کاهش می دهد.

رفع افسردگی با روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس به عنوان یک روغن استنشاقی صدها سال است که به شکل ساشه، اسپری، روغن و لوسیون مصرف می شود. بوی آن خواب آور و آرامش بخش است. در حال حاضر روغن اسطوخودوس به شکل خوراکی نیز مصرف می شود. این روغن به شکل حباب های میکروسکوپی جمع آوری می شوند و داخل کپسول هایی قرار داده می شوند که به راحتی می توانند از مانع روده عبور کنند و به محض عبور موجب آرامش می شوند. این گیاه نه اعتیاد آور است و نه خطرناک. بدترین عارضه ی جانبی آن باد گلو است که آن هم اهمیت ندارد چرا که بوی گل می دهد.

این دارو خستگی را نیز از بین می برد و به طور منظم یا در هر زمان که اضطراب به سراغتان می آید، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

رفع افسردگی با ال تیانین

ال تیانین، عصاره ای است که از چای سبز گرفته می شود. این ماده گابا و دوپامین را افزایش می دهد و نتیجه ی آرامش بخشی دارد.

ال تیامین توجه، تمرکز، حافظه و یادگیری را نیز افزایش می دهد. این داروی گیاهی فاقد عوارض جانبی است و می تواند با توجه به نیاز شخصی روزی دو بار به میزان ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم مصرف شود.

رفع افسردگی با ریشه ی سنبل الطیب

ریشه ی سنبل الطیب یکی از مفیدترین گیاهان دارویی خواب آور است. این گیاه ضد افسردگی بر خلاف اسطوخودوس و ال تیامین احساس خستگی به شما می دهد. این گیاه برای درمان اضطراب شدید و تنها در هنگام شب باید مصرف شود.

اگر می خواهید آن را در روز مصرف کنید، باید آن را در دوز بسیار کم-۲۰ میلی گرم یا کمتر- مصرف کنید. چای خواب آور حاوی ۲۰ میلی گرم از این گیاه است. در مواقع اضطراب شدید و یا برای درمان بی خوابی، ۶۰۰ میلی گرم از این گیاه را در هنگام شب مصرف کنید. سنبل الطیب را نباید همراه با داروهای ضد افسردگی مصرف کرد.

منبع: برنافیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *