داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

درمان خارش چشم با نسخه های خانگی

خارش و قرمزی چشم بارزترین نشانه‌ی بروز حساسیت های چشمی است، مشکلی شایع که ممکن است بسیاری از افراد آن را به خصوص در محیط های آلوده و آلرژی زا تجربه کنند. برای تسکین و درمان فوری خارش چشم معمولا از قطره های چشم موجود در داروخانه ها استفاده می شود، اما بهتر است بدانید نسخه های خانگی و گیاهی بدون هیچ عارضه‌ی جانبی نیز وجود دارند که می توانید ار آن ها استفاده کنید. در ادامه به درمان خارش چشم با طب سنتی می پردازیم. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

درمان خارش چشم با طب سنتی

آلرژی چشم چیست؟

غشای مخاطی در ملتحمه‌ی تعداد زیادی رگ، سلول های ایمنی و مواد دفاعی وجود دارد که باعث حفاظت لایه های داخلی تر کره‌ی چشم در برابر عفونت ها و عوامل خارجی میشود. وقتی کنترل طبیعی این واکنش های دفاعی به هم می خورد، واکنش های حساسیتی بروز می کنند، در نتیجه چشم ها به شدت می خارد، پلک ها متورم و سنگین و به نور حساس می شوند. عدم درمان این مشکل (ملتحمه آلرژیک) ممکن است سبب زخم قرنیه و مشکلات شدید بینایی شود.

علائم

خارش چشم، ریزش اشک، تاری دید، سوزش و تورم پلک و حساسیت به نور از علائم آلرژی چشم هستند که ممکن است همراه با آلرژی بینی و آلرژی های پوستی مانند اگزما بروز کنند. داروها و مواد آرایشی می توانند نقش مهمی در ایجاد حساسیت های چشمی داشته باشند.

علت خارش چشم چیست؟

خارش و حساسیت چشم با در معرض قرار گرفتن مواد آلرژی زا (آلودگی هوا، گرد و غبار و موی حیوانات) به وجود می آید، در نتیجه هیستامین و دیگر مواد شیمیایی در بدن آزاد شده و سبب التهاب، افزایش حجم رگ های خونی در ملتحمه و قرمز شدن سفیدی چشم یا پلک داخلی می شود. حساسیت و خارش چشم معمولا همراه بیماری های حساسیتی مثل تب یونجه نیز بروز می کند.

درمان خارش چشم با طب سنتی

کمپرس سرد

اگر چشم تان دچار خارش شده است، از کمپرس آب سرد استفاده کنید. به این منظور، یک پارچه‌ی نرم و تمیز را در آب سرد بخیسانید و روی چشم هایتان بگذارید. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا خارش برطرف شود. چای بابونه نیز خاصیت درمانی دارد. یک کیسه چای بابونه را در یخچال قرار دهید تا سرد شود، سپس به مدت ده دقیقه آن را روی چشم بگذارید.

خیار

خیار ضد التهاب و سوزش است و خارش چشم را تسکین می دهد. به این منظور،‌ یک عدد خیار را خوب بشویید، برش های نازک بزنید و اجازه دهید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در یخچال بماند. سپس برش های خیار را به مدت ۱۰ دقیقه روی چشم هایتان بگذارید. این کار را چهار بار در روز انجام دهید.

شیر سرد

شیر سرد خنک کننده است و خارش و التهاب چشم را رفع می کند. به این منظور، یک تکه پنبه را به شیر سرد آغشته کنید و اطراف چشم ها بمالید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

درمان خارش چشم با طب سنتی

گلاب

یکی از بهترین داروهای خانگی برای بهبود خارش چشم و رفع التهاب، گلاب است. گلاب خنک کننده و تسکین دهنده است و سوزش چشم ها را التیام می بخشد. به این منظور، چشم های خود را دو بار در روز با گلاب بشویید یا چند قطره از آن را در چشم بچکانید.

آب و نمک

نمک دشمن باکتری هاست و آلودگی ها را از بین می برد، بنابراین اگر می خواهید خارش یا عفونت چشم تان برطرف شود، از ترکیب آب و نمک استفاده کنید. به این منظور، یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب حل کنید، سپس آن را بجوشانید تا از حل شدن نمک در آب مطمئن شوید. وقتی محلول آب و نمک سرد شد، دو بار در روز چشم خود را با آن بشویید.

چای سبز

چای سبز ضد التهاب قوی است و می تواند خارش و عفونت ها را از بین ببرد. به این منظور، روزانه دو بار چشم خود را با چای سبز سرد شده بشویید.

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا قدرت مرطوب کنندگی بالایی دارد و خارش و خشکی چشم را تسکین می دهد. به این منظور، ژل آلوئه ورا را با یک قاشق چایخوری عسل و نیم فنجان چای شکوفه‌ی اقطی (در مناطقی از ایران به آن کولی و خمان کبیر می گویند) حل کنید و چشم خود را دو بار در روز با آن بشویید.

سیب زمینی خام

سیب زمینی خام قابض است و خیلی زود خارش، التهاب و قرمزی چشم را تسکین می دهد. به این منظور، سیب زمینی خام را برش بزنید و در یخچال قرار دهید تا خنک شود. سپس آن ها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی چشم خود بگذارید. این کار را دو تا سه بار در روز انجام دهید.

شنبلیله

شنبلیله یکی از گیاهان دارویی موثر در تسکین خارش چشم است. به این منظور، دانه‌ی شنبلیله را به مدت هفت تا هشت ساعت در آب بخیسانید، سپس آن را به شکل خمیر درآورید. این خمیر را دو بار در روز به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی چشم خود بگذارید.

آب هویج

آب هویج علاوه بر این که برای تقویت بینایی چشم مفید است، خارش چشم را تسکین می دهد. به این منظور، یک تکه پنبه را به آب هویج آغشته کنید و روی چشم هایتان بمالید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

اسفناج

اسفناج مقدار زیادی لوتئین دارد که به کاهش خطر آب مروارید کمک می کند. همچنین دارای کاروتنوئیدها، بتاکاروتن و زیگرانتین فراوان است که در حفظ سلامتی چشم موثر هستند.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *