بهداشت بانوانسلامتینکات سلامتی

مقایسه ی سلامت زنان شاغل و خانه دار!

محققان با بررسی سلامتی گروهی از زنان انگلیسی از اواسط 20 سالگی تا اواسط 50 سالگی به این نتیجه رسیدند که زنان خانه دار در دهه‌ی ششم زندگی خود بیشتر در معرض چاقی هستند.

همچنین مشخص شد احتمال چاقی در زنان شاغلی که مادر نیزهستند بسیار کم است و این افراد در سلامت کلی بهتری قرار دارند.

نتیجه‌ی این مطالعات نشان داد زنانی که همزمان با خانه داری کار بیرون نیز دارند سالم‌ترند اما نمی‌توان فهمید که آیا سلامتی آن‌ها باعث شده بتوانند این دو کار را با هم ترکیب کنند یا ترکیب آن‌ها باعث سلامتی شده است.

در تلاشی برای پاسخگویی به این پرسش محققان پرسشنامه‌ی سلامت و مصاحبه‌های حضوری با 1171 زن انجام شد. در مصاحبه‌های حضوری نیز سؤالاتی در زمینه‌ی قد و وزن افراد شکل گرفت.

در نهایت نتیجه گرفتند در سن 54 سالگی زنانی که همسر، مادر و شاغل بودند به طور قابل توجهی نسبت به زنانی که این 3 مسئولیت را نداشتند از سلامت بهتری برخوردار بودند.

زنانی که بیشتر یا همه‌ی زندگی خود را خانه دار بودند بیشتر از بقیه در معرض بیماری‌های بیشتری بودند. این احتمال در زنانی که شوهران خود را از دست داده‌اند و فرزند ندارند نیز یکسان است.

مادرانی که فرزند کوچک دارند

نتایج این تحقیق سلامتی زنان در اوایل زندگی را نمی‌تواند مقایسه کند و به نظر نمی‌رسد سلامتی در اوایل زندگی به شغل، مادر یا همسر بودن ارتباطی داشته باشد.

با اینکه زنانی که خارج از منزل کار می‌کنند ممکن است استرس داشته باشند اما این افراد در جامعه چه بیرون از منزل چه داخل منزل مشارکت دارند و شاید همین امر منجر به سلامتی آن‌ها شده باشد.

این اولین تحقیقی نیست که نشان می‌دهد ترکیبی از وظایف و مسئولیت‌ها برای سلامتی مفید است. مطالعه‌ای که در سال 2004 توسط دانشگاه پنسیلوانیا روی 16000 زن و 21000 مرد انجام شد نشان داد زنان به طور کلی سالم‌تر از مردان‌اند که این سلامتی در زنان شاغل بیشتر به چشم می‌خورد.

اما استرسی که ناشی از کار خارج از خانه و بچه داری ایجاد می‌کند می‌تواند عوارض داشته باشد.

زمانی که کودک کمتر از 6 سال سن دارد مادر اذیت می‌شود و همین امر روی سلامتی وی اثر می‌گذارد اما بعد از این سن دوباره سلامتی مادر بهبود می‌یابد.

اما در مورد سلامتی مردان سن کودک تأثیری نخواهد داشت.

منبع: اینفوسلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *