بهداشت بانوانسلامتینکات سلامتی

آیا دنبال راه حلی برای داشتن زندگی سالم هستید؟

1. استرس را از بین ببرید.

استرس می‌تواند عواقب بدی مانند افسردگی، اضطراب و بیماری‌های قلبی  به دنبال داشته باشد. راهکارهایی برای کاهش استرس خود پیدا کرده و همواره به آن‌ها عمل کنید.

2. رژیم نگیرید

خوردن غذاهای سالم به این معنی نیست که خود را از خوردن کیک شکلاتی مورد علاقه‌تان بازدارید. فقط اعتدال را رعایت کرده و زیاده روی نکنید. از پروتئین کم، چربی‌های سالم، کربوهیدرات و فیبر استفاده کنید.

3. در مصرف کلسیم زیاده روی نکنید.

یکی دیگر از دستورالعمل‌های حیاتی برای سلامتی زنان عدم زیاده روی در مصرف کلسیم است. مصرف زیاد کلسیم می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه و حتی بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. اگر زیر 50 سال سن دارید، روزانه 1000 میلی گرم و اگر بالای 50 سال سن دارید، روزانه 1200 میلی گرم کلسیم (وعده‌های غذایی سرشار از کلسیم مانند شیر، ماهی قزل آلا و بادام ) نیاز دارید.

4. بیشتر کاردیو انجام دهید.

زنان حداقل 3 تا 5 بار در هفته به ورزش‌های مقاومتی، کاردیو و تحمل وزن برای جلوگیری از پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت نیاز دارند. همچنین ورزش احساس خوبی به فرد می‌دهد و این حس برای سلامت روان زنان واقعاً مفید است.

5. به بارداری فکر کنید.

اگرچه بسیاری از زنان در اواخر 30 سالگی و اوایل 40 سال مشکلی برای بارداری ندارند، توانایی بارداری ممکن است از سن 32 سالگی کاهش پیدا کند. پس اگر بچه می‌خواهید، با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

6. از روش‌های جلوگیری از بارداری قدردانی کنید.

این روش‌های جلوگیری زمانی که آمادگی ندارید نه تنها از باردار شدن جلوگیری می‌کنند بلکه تحقیقات نشان می‌دهد، این روش‌ها خطر ابتلا به سرطان رحم و تخمدان را کاهش داده و سیستم بدن را تنظیم می‌کنند.

7. سالی یک‌بار برای چکاب پیش پزشک بروید.

اگر بالای 21 سال هستید، هر 3 سال یک‌بار برای بررسی سرطان دهانه‌ی رحم، تست پاپ اسمیر را انجام دهید. اگر بین 30 تا 65 سال هستید، می‌توانید تست پاپ اسمیر و HPV را هر 5 سال انجام دهید. اگر بالای 65 سال دارید، می‌توانید با مشورت پزشک آزمایش‌های منظم را قطع کنید. اگر در معرض خطرات ناشی از بیماری‌های مقاربتی قرار دارید هر سال آزمایش کلامیدیا، سوزاک و سفلیس را انجام دهید. حداقل یک‌بار آزمایش HIV دهید و اگر در معرض خطر هستید مرتب این آزمایش را تکرار کنید. این چکاب سالانه را فراموش نکنید.

8. از رابطه‌ی جنسی با همسرتان لذت ببرید.

رابطه‌ی جنسی استرس را کم کرده و احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. اما این در صورتی است که از این رابطه لذت ببرید در مورد چیزهایی که این لذت را کم می‌کنند مانند خشکی و درد با پزشک خود مشورت کنید.

9. بیشتر بخوابید

نیاز به خواب در افراد متفاوت است، اما اگر به سختی از خواب بیدار می‌شوید یا به راحتی خسته شده و یا در تمرکز کردن مشکل دارید به این معناست که خواب کافی ندارید. مطالعات نشان داده نداشتن خواب کافی افراد را در معرض خطر بیماری‌های قلبی و روانی قرار می‌دهد.

10. آزمایش ژنتیک بدهید.

پزشک با توجه به سابقه‌ی بیماری خانوادگی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن، سرطان تخمدان و سرطان سینه را ارزیابی کند و با توجه به آن‌ها اقدامات پیشگیرانه را به شما توصیه کند.

دستورالعمل‌های حیاتی برای سلامتی زنان را رعایت کرده و زندگی سالمی‌را در کنار عزیزان خود سپری کنید.

منبع: اینفوسلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *