سلامتینکات سلامتی

پیش بینی جنسیت فرزند آینده ی یک خانم با فشارخون

اگر ادعای اولیه ی این گروه تحقیقاتی یعنی پیش بینی جنسیت فرزند از روی فشار خون مادر اثبات شود، بدین معنی خواهد بود که والدین از شش ماه قبل از اقدام به بارداری نیز می‌توانند جنسیت فرزند خود را بدانند!

تعیین جنسیت فرزند آینده ی یک خانم با فشارخون

به گزارش هلث‌دی نیوز Healthday News احتمال دارد جنسیت فرزند آینده ی یک خانم، با فشارخون او تا شش ماه قبل از بارداری در ارتباط باشد.

یافته‌های اخیر گروهی از محققین کانادایی و چینی حاکی از این است که اندازه گیری فشارخون مادر قبل از بارداری مهم می‌باشد. به گفته ی این گروه، بالا بودن فشار خون مادر قبل از بارداری نشانه ی پسر بودن فرزند آینده ی او است. همچنین پایین بودن فشار خون مادر نیز می‌تواند نشانی از دختر بودن فرزند او باشد. اما باید گفت که آنها تنها این رابطه را کشف کرده اند و هنوز دلیل چنین اتفاقی را نمی‌دانند.

چطور پیش بینی جنسیت فرزند از روی فشارخون مادر حتی قبل از بارداری امکان دارد؟ پاسخ این سوال نیز کاملا روشن نیست. زمانی که خانمی‌باردار می‌شود، جنسیت جنین از روی کروموزوم‌های اسپرم مرد مشخص می‌شود و اگر کروموزوم اسپرم مرد X یا Y باشد، جنسیت جنین تفاوت خواهد کرد.

در گذشته محققین متوجه این مورد شده بودند که در زمان به وقوع پیوستن حوادث اجتماعی، مانند جنگ یا بلایای طبیعی، نسبت تولد نوازدان دختر و پسر تغییر می‌کند. همین موضوع این گروه کانادایی و چینی را به تکاپو انداخته است که رابطه ی این اتفاقات با یکدیگر را کشف کنند. این گروه باور داشتند که عوامل فیزیولوژیکی وجود دارند که باعث این چنین تغییری می‌شوند.

با همین باور، آنها از سال 2009 حدود 1400 زوج تازه ازدواج کرده ی چینی را تحت نظر قرار دادند. همه ی بانوانی که در این لیست قرار داشتند تصمیم گرفته بودند که در شش ماه آینده بچه دار شوند. گروه محقق آزمایشات دقیق خود روی این بانوان را آغاز کرده و سابقه ی میزان فشارخون، کلسترول، تری‌گلیسیرید و گلوکز آنها را شش ماه قبل از بارداری ثبت کرده اند.

به محض باردار شدن این بانوان، تمامی‌جوانب سلامتی آن‌ها کنترل شد. این کنترل‌ها شامل کنترل تغییرات فشار خون و هرگونه مشکلات به هنگام بارداری می‌شدند. در نهایت افرادی که در این تحقیق شرکت داشتند، 739 پسر و 672 دختر به دنیا آوردند.

محققین با مطالعه ی پرونده ی این افراد که تازه طعم مادر شدن را چشیده بودند متوجه شدند آنهایی که فشارخون قبل از بارداری شان بیشتر بوده است، بیشتر پسر به دنیا آورده اند و خانم‌های با فشار خون پایین تر، اکثرا صاحب یک فرزند دختر شده اند. میانگین فشار خون مادران پسر زا حدود 113 میلی متر جیوه و فشارخون مادارن دخترزا نزدیک به 110 میلی متر جیوه بوده است.

محققین همچنین سن مادر، پیش زمینه ی تحصیلی او، احتمال سیگاری بودن، چاقی، کلسترول، تری‌گلیسیرید و سطح قند خون را نیز اندازه گیری کرده اند اما در این میان تنها ارتباطی که می‌شد پیدا کرد، فشارخون بوده است.

با این حال پزشکان دیگر معتقد هستند برای اثبات 100% احتمال پیش بینی جنسیت فرزند از روی فشارخون مادر باید تحقیقات بسیار بیشتر و وسیع تری صورت بگیرد.

منبع: اینفوسلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *