داروهای گیاهیروغن هاعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

درمان های خانگی خارش سر

شاید شما هم افرادی را در اطراف خود دیده باشید که همیشه دستشان در سرشان است و مشغول خاراندن هستند! خارش سر می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. اگزمای پوست سر و خشکی پوست می‌توانند باعث ایجاد خارش در سر شوند. برای درمان و رفع این مشکل ابتدا باید علت خارش سر را تشخیص دهید و سپس برای درمان آن اقدام کنید. در ادامه با گیاه یاب همراه باشید.

عارضه هایی که میتوانند علت خارش سر باشند

داشتن پوست خشک دلیل اصلی این مشکل است که پوست آن‌ها به اندازه‌ی کافی چربی تولید نمی‌کند. پوست خشک باعث خارش می‌شود. برخی بیماری‌های داخلی مانند کم خونی، فقر آهن، کم کاری یا پرکاری غدد تیروئید، انگل‌های روده‌ای، اختلالات کبدی و کلیوی و قارچ پوستی سبب افزایش مواد زائد دفعی در خون و رسوب آن‌ها در پوست و در نتیجه خارش پوست می‌شود. به همین دلیل بیماران دیابتی در ناحیه‌ی سر خارش احساس می‌کنند و در افراد مبتلا به بیماری‌های روانی مثل افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی خارش‌های عمومی نیز ممکن است در پوست دیده ‌شود.

گاهی رنگ مو‌ها می‌توانند باعث بروز خارش پوست سر شوند. فر کردن موها نیز می‌تواند به‌دلیل مواد شیمیایی فر، حساسیت شدید روی پوست سر ایجاد کند. اگر بعد از فر کردن موها تا ۴۸ ساعت دچار خارش پوست سر شدید، به مادهی موجود در داروی فر حساسیت دارید، چون این ماده‌ی شیمیایی تا چند بار شستن سر روی مو باقی می‌ماند.

ژل‌ها نیز که حاوی مواد شیمیایی هستند باعث خارش سر می‌شوند.

سرتان را به اندازه بشویید

شستن کم موها می‌تواند باعث افزایش چربی و سلول مرده‌ی کف سر و در نتیجه به‌وجود آمدن برفک‌های شوره‌ای شود. از طرف دیگر شستن زیاد می‌تواند خارش سر را به‌وجود بیاورد چون تمام چربی‌های محافظت‌کننده‌ی پوست کف سر شسته می‌شود. هوای سرد و خیلی خشک هوای داخل اتاق نیز می‌تواند باعث خشکی پوست شود. استرس نیز می‌تواند روی شوره تاثیر بگذارد، در واقع استرس باعث به‌وجود آمدن حالت‌هایی چون التهابات به شکل سبوره می‌شود و در نتیجه‌ی آن برفک‌هایی سفید یا قهوه‌ای- زرد روی پوست کف سر ایجاد شده و در نهایت خارش سر اتفاق می‌افتد.

طب سنتی درباره علت خارش سر چه می گوید؟

به اعتقاد طب سنتی خارش پوست سر افرادی در مزاج‌های «گرم و خشک» و «سرد و خشک» شایع‌تر است. غلبه‌ی سردی و خشکی دراین افراد باعث خشکی پوست و در نتیجه خار شخواهد شد. ضمن این‌که مصرف خوراکی‌هایی با مزاج‌های گرم و خشک و سرد و خشک هم می‌تواند خشکی و خارش پوست را تشدید کند.

مرکز تنظیم خشکی‌ها در بدن، کبد است. یعنی خشکی پوست و خارش‌های آن در اغلب موارد با افزایش رطوبت کبد از بین می‌رود یا تا حد زیادی تخفیف پیدا می‌کند. برای افزایش رطوبت کبد و درمان خارش، دو روش مصرف دارو و اعمال یداوی در طب سنتی وجود دارد. اعمال یداوی شامل ماساژها و حجامت می‌شوند.

عرق کاسنی یا عرق شاه‌تره می‌توانند حرارت کبد را پایین بیاورند و تا حد زیادی جلوی خارش‌های پوستی و خشکی آن را بگیرند. مصرف این دو عرق در افرادی با مزاج گرم و خشک، می‌تواند به سرعت رطوبت کبد را افزایش دهد، اما افرادی که مزاج سرد و خشک دارند می‌توانند از عرق کاسنی و شاه‌تره برای رفع خارش‌های خود استفاده کنند، البته در کنار آن‌ها باید خوراکی‌های دیگری مانند روغن زیتون و عسل بخورند.

درمان های خانگی خارش سر

ماسک مو: یکی از بهترین راه‌های درمان خارش پوست سر، ماسک درست شده از عسل، موز و آب پیاز است. یک موز رسیده، عسل و آب پیاز را مخلوط کنید و ۲۰ دقیقه روی پوست سر بمالید. بعد با آب سرد و یک شامپوی ملایم بشویید. این ماسک به کاهش خارش پوست مو کمک کرده و شوره را از بین می‌برد.

آب‌لیمو: اسید آب‌لیمو مانع خارش پوست سر می‌شود. قبل از حمام کردن آب‌لیمو را روی پوست سر بریزید و ۱۰ دقیقه مالش دهید. سپس سرتان را بشویید.

مخلوط آب و جوش شیرین: جوش شیرین و آب را به نسبت مساوی مخلوط کنید، روی پوست سر بمالید و ماساژ دهید. بعد از چند دقیقه سرتان را بشوئید. یادتان باشد جوش شیرین را رقیق کنید در غیر این صورت به پوست سر آسیب می‌زند.

آب و سرکه: خواص ضد ‌التهابی سرکه سیب باعث می‌شود که میکروب‌های پوست سر از بین برود و خارش درمان شود. حتما باید سرکه‌ی سیب را با آب رقیق کنید.اول باید موها تمیز باشد، سپس سر را سرکه بزنید و موها را بشویید.

شامپو روغن چای: روغن درخت چای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد که خارش پوست سر را تسکین می‌دهد.با ۱۰ تا ۲۰ قطره از روغن درخت چای موها را بشوئید تا خارش از بین برود. از این درمان در خانه، حداقل دو یا سه بار در هفته استفاده کنید.

Apfelsaft

درمان با روغن های گیاهی

با ماساژ روغن گرم، پوست سر هیدراته شده و خاصیت مرطوب کنندگی پیدا می‌کند. شما می‌توانید انواع روغن‌های گیاهی را حرارت داده و با آن پوست سر رابه آرامی ماساژ دهید. مدتی پس از ماساژ، خارش پوست سر از بین می‌رود. این کار درمان‌های موضعی برای رفع خشکی و خارش پوست در طب سنتی است. روغن‌های گیاهی باعث افزایش رطوبت در سطح پوست می‌شوند و استفاده از آن‌ها برای همه‌ی گروه‌های سنی مناسب است.

به این منظور از روغن بادام، روغن نارگیل یا روغن زیتون استفاده کنید. روغن را کمی گرم کنید و با دسته دسته کردن موهای‌تان، به آرامی آن را به پوست سرتان بمالید. کمی پوست سرتان را ماساژ دهید و اجازه دهید چند ساعتی روی سرتان بماند.

برس کشیدن موها باعث افزایش گردش خون در پوست سرتان خواهد شد، به همین دلیل یک برس نرم انتخاب کنید و با آن موهای‌تان را شانه بزنید. زمانی که موهای‌تان خیس است، برس نکشید، چرا که باعث خواهد شد موهای‌تان به راحتی کنده شود و پوست سرتان هم خارش بگیرد.

ماسک موی طبیعی

* یک مخلوط مساوی سرکه و آب تهیه کنید و آن را به موها و پوست سر بمالید، سپس با شامپوی ملایم بشویید.

* جوش شیرین را در آن حل کنید، به طور مستقیم روی پوست سر بمالید و پس از چند دقیقه با آب بشویید.

* ماده‌ی غلیط میانی یا همان ژل گیاه آلوئه‌ورا را به کف سر بمالید و پس از گذشت ۱۵ دقیقه با شامپو بشویید.

منبع: نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *