درمان بیماریسلامتی

نقش نوارقلب در تشخیص بیماریهای قلبی.

یک سوال که در ذهن بسیاری ازمردم و بیماران و گاهی کادر درمان وجود دارد و از پزشکان می پرسند و جواب های متفاوتی خواهند شنید و حتی یک نوار قلب یک بیمار را چند پزشک ممکن است چند تفسیر مختلف داشته باشند جهت اطلاع و آگاهی بیماران و افراد جامعه با توجه به شیوع و ریسک بالای بیماری های قلبی بخصوص نقش نوارقلب در تشخیص بیماریهای قلبی بعنوان اولین و گاهی مهمترین روش تشخیصی چند نکته مهم را بعنوان یک متخصص قلب عرض می کنم تا شاید حداقل نجات بخش جان یک انسان شود و هدف اینجانب برآورده خواهد شد :

۱- نوار قلب دربسیاری از بیماران قلبی و گاهی غیر قلبی اولین روش تشخیصی بوده و خیلی از بیماران را تعیین تکلیف می کند.
۲- نوار قلب حتی اگر تحت شرایط استاندارد و با نوار نگار دقیق و صحیح هم گرفته شود تحت تاثیر بسیاری از عوامل محیطی یا فیزیکی و حتی موقعیت و تنفس فرد و دمای محیط و بسیاری از بیماریهای غیر قلبی قرار می گیرد.
۳- یکنقش نوارقلب در تشخیص بیماریهای قلبی نرمال می تواند نشانه یک قلب نرمال باشد یا یک قلب کاملا بیمار مثلا تنگی سه رگ کرونری می تواند نوار قلب نرمال باشد؟؟؟!
۴- در بیماری که با درد قفسه سینه و احتمال سکته قلبی به اورژانس مراجعه می کنداولین نوار قلب فقط ممکن است در ۵۰ درصد افراد تغییرات داشته باشد و در نهایت در ۷۵ درصد سکته قلبی را نشان دهد در۲۵-۳۰ درصد موارد ممکن است در نوار قلب تغییر واضحی نداشته باشد؟؟! ( البته این موارد با سایر روشهای تشخیصی مشخص خواهد شد. )
۵- گرفتن یک نوار قلب ظاهرا سالم همیشه به معنای قطعی یک قلب کاملا سالم نیست.؟
۶- گرفتن یک نوارقلب حتی سالم برای چکاب قلب کافی نیست و با تشخیص پزشک برحسب شرایط فرد تست های تشخیصی تکمیلی انجام می شود.
۷- تفسیر نوارقلب باید توسط پزشک انجام شود .سایر کادر درمانی ممکن است اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند ولی تصمیم با پزشک معالج است.
۸- گاهی کالیبره و استاندارد نکردن دستگاه نوار قلب می تواند از یک فرد سالم یک نوار کاملا غیر طبیعی بگیرد.؟
۹- گاهی جابجایی لید نوارقلب یا تغییر سرعت یا ولتاژ دستگاه سبب غیر طبیعی شدن نوار قلب می شود.
۱۰- اضطراب و استرس شدید همراه با تنفس های تند سبب تغییراتی در نوار قلب می شود.

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *