تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

کاهش وزن با سم‌زدایی شکر در ۳ روز

کربوهیدرات و چربی تنها مقصرهای اصلی افزایش وزن نیستند. مصرف روزانه شکر می‌تواند خطر بزرگی برای سلامتی باشد. در حالی که مصرف متوسط آن هیچ خطر سلامتی در پی ندارد، مردم بدون اطلاع و آگاهی کافی، روزانه مقدار زیادی شکر مصرف می‌کنند. غذاهای محبوب مثل انواع نوشابه‌ها، سس، انواع شیرینی‌جات و غیره شامل مقدار زیادی شکر بوده و باعث ازدیاد آن در بدن می‌شوند.

منبع دیگر شکر کربوهیدرات ساده است. غذاهایی مثل عسل، آب میوه‌ها، کشمش، انبه و موز سرشار از کربوهیدرات ساده هستند. ما معمولاً تصور می‌کنیم این مواد غذایی سالم هستند اما بدن سریعاً از کربوهیدرات ساده این مواد برای انرژی استفاده می‌کند و موجب افزایشی در قند خون شده که می‌توانند اثرات سلامتی معکوسی داشته باشند.

مصرف بیش از حد شکر، ورود مواد مغذی به بدن را دشوار می‌کند. علائم مصرف بیش از حد شکر ممکن است شامل بیش فعالی و در پی آن خستگی، عفونت اندام تناسلی، افسردگی، سر درد، مشکلات سینوسی، آشفتگی ذهنی و سستی و خواب‌آلودگی است.

مصرف دوز زیاد شکر ممکن است خطر دیابت و بیماری قلبی را افزایش دهد و پیشرفت سرطان به خصوص سرطان سینه را تسریع کند.

مصرف شکر و افزایش وزن

وقتی مقدار زیادی شکر مصرف شود، بدن به مقدار مورد نیازش آن را تبدیل به انرژی کرده و استفاده می‌کند و مابقی به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود. به علاوه، شکرهای افزوده شده به مواد غذایی مانند نوع طبیعی آن در بدن سوخت و ساز نمی‌شوند.

این نوع شکرهای مصنوعی به روده منتقل شده و رفتار باکتری‌های روده را تغییر داده که در پایان موجب افزایش قند خون می‌شوند. این شکرها در نهایت تبدیل به چربی می‌شوند. وقتی شما به شکر وابسته می‌شوید، بدن ناخواسته در تبدیل شکر به چربی فعال‌تر می‌شود. سرانجام این چربی اضافی در دور شکم و کمر، باسن، ران‌ها و صورت نمایان می‌شود.

مصرف شکر را متوقف کنید

از بین بردن وابستگی به شکر دشوار است. هنگام تلاش برای حذف آن در رژیم غذایی، بسیاری از مردم علائم مشخص اعتیاد مثل افسردگی، سر درد، تهوع، خستگی و اشتیاق را تجربه می‌کنند. در اعتیاد به شکر، بعد از هضم یک وعده غذایی اشتیاق به مصرف دوباره شکر توسط پیام‌های ارسالی توسط بدن به مغز در فرد به وجود می‌آید.

۳ روز رژیم سم‌زدایی شکر

روز اول

صبحانه: یک فنجان جو دوسر با توت یا بادام یا ۳ عدد تخم مرغ.

میان وعده صبحانه: یک کاسه کوچک آجیل.

نهار: سینه مرغ (آب پز) با گردو، هویج، چغندر، شلغم، لوبیا و بادام.

شام: ماهی کباب شده با یک کاسه لوبیای سبز یا سالمون با کلم بروکلی و قارچ

روز دوم

صبحانه:  یک فنجان جو دوسر با توت یا بادام یا ۳ عدد تخم مرغ با اسفناج سرخ شده.

میان وعده صبحانه: یک کاسه کوچک آجیل.

نهار: کدوی کباب شده با فلفل سبز و قرمز و لیمو، سرکه و آویشن یا سالاد کلم سبز و قرمز با هویج و روغن زیتون، آب لیمو و نمک و جعفری.

شام: گیاهان سبز آب پز به انتخاب خود شما و سوپ لوبیا یا ماهی پخته با کلم برگ چینی و کلم بروکسل سرخ شده و شلغم.

روز سوم

 صبحانه: یک فنجان جو دوسر با توت یا بادام یا ۳ عدد تخم مرغ همراه با میگو با کلم سرخ شده، تربچه و گردو.

میان وعده صبحانه: یک کاسه کوچک آجیل.

نهار: ران مرغ (سرخ شده) با رزماری، مریم گلی و لیمو یا مرغ سرخ شده با پیاز، زیتون و آویشن.

شام: قارچ با سوپ سیر، پیاز، هویج، کرفس، آویشن یا پاستای برنج قهوه‌ای با قارچ، ریحان و سس گوشت گوجه‌فرنگی.

نوشیدنی سم‌زدای شکر

حذف نوشیدنی‌های شیرین از رژیم غذایی روش موفق آمیزی برای شکست اعتیاد به شکر است. جایگیزین کردن آب میوه‌های شکردار با مایعات سم‌زدا و معجون داغ سالم، تلاش بدن برای سم‌زدایی را بالا می‌برند و بدن را از مصرف مایعات مورد نیاز محروم نمی‌کنند.

مایع سم‌زدا: چند برش یا تکه از میوه‌های گریپ فروت، بلوبری، توت فرنگی یا پرتقال به اضافه مقداری رزماری یا نعناع تازه را در آب تصفیه شده انداخته در یخچال نگه‌داری و به صورت روزانه مصرف شود.

چایی: روزانه ۳ بار چایی سبز یا دمنوش گیاهی بدون شیرین کننده مصرف شود.

قهوه: روزانه نوشیدن یک فنجان قهوه تلخ بدون شیرین کننده توصیه می‌شود.

نکاتی برای یادآوری

از مصرف محصولات غیر طبیعی و تمام مواد مصنوعی شیرین کننده پرهیز کنید. اگر تنها کمی شکر مصرف کنید دوباره و دوباره به مصرف آن ترغیب خواهید شد.

  • با اشتیاق و تمایل خود به مصرف شکر مبارزه کنید. این یک چالش برای شما خواهد بود، پس آماده باشید.
  • غذاهایی با کربوهیدرات زود هضم مثل نان سفید و آب میوه‌ها را با غذاهای کربوهیدرات کند هضم مثل حبوبات کامل جایگزین کنید. این نوع غذاها آزادسازی شکر در جریان خون را تنظیم کرده و از انباشته شدن شکر در بدن و متعاقب آن اشتیاق به مصرف دوباره شکر جلوگیری می‌کنند.
  • همیشه با روغن زیتون تازه غذا بپزید.
  • روزانه ۲ اونس آجیل مصرف کنید.
  • روزانه یک کاسه بزرگ سبزیجات سبز پخته مصرف کنید. هنگام مبارزه با اعتیاد باید مواد مغذی و ریز مغذی به اندازه کافی به بدن برسد.
  • سعی کنید روزانه یک کاسه سالاد با سبزیجات سبز مصرف کنید.
  • روزانه مقدار آب کافی بنوشید.

بعد از تکمیل موفقیت آمیز روش سم‌زدایی ۳ روزه، شما کاملاً بر وابستگی به شکر پیروز شده‌اید. افسردگی، خستگی و سردرد از بین خواهند رفت و خواهید فهمید بدون مصرف روزانه شکر می‌توانید زندگی را ادامه دهید. گام دوم مشاوره با متخصص تغذیه برای برنامه ریزی یک برنامه غذایی بلند مدت برای خاموش نگه داشتن وابستگی به شکر برای همیشه است.

منبع: علم ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *