تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

اشتهای منحرف و عوامل آن (1)

شاید تا به حال افرادی را دیده باشید كه علاقه و میل زیادی به خوردن خاك، مهر نماز، گِل رس و بسیاری چیزهای دیگر كه جزء مواد غذایی نیستند، دارند. میل شدید به خوردن این مواد را «پیكا» می‌گویند. این اختلال چیزی شبیه ویار خانم‌‌های باردار است كه اتفاقاً در میان آنها و كودكان زیر شش سال نیز بسیار رایج‌تر است.

وقتی كه یك كودك 12 ماهه اقدام به خوردن و به دهان بردن هر چه روی زمین می‌یابد، می‌كند، نمی‌توان گفت او نیز دچار اختلال پیكا شده است؛ زیرا این حالت در كودكان امری طبیعی است؛ اما ولی وقتی یك كودك چهار ساله و یا فردی بزرگسال و بالغ میل زیادی به خوردن خاك داشته باشد، دیگر نمی‌توان آن را یك مسأله عادی و طبیعی انگاشت.

حدود 10- 32 درصد از كودكان 2-6 ساله به این اختلال رفتاری دچار هستند. كلمه پیكا از لغت لاتین «مگ‌پی» گرفته شده است. مگ‌پی نام پرنده‌ای است كه اشتهای زیادی برای خوردن همه‌چیز دارد. افرادی كه دچار ناتوانی‌هایی رشدی مثل اوتیسم و كم‌هوشی ذهنی هستند، بیشتر دچار این وضعیت می‌شوند.

همچنین آنهایی كه دچار آسیب‌های مغزی شده‌اند نیز بیشتر در معرض ابتلا به این نوع اختلال قرار دارند. بیماران مبتلا به صرع (غشی) و خانم‌های باردار نیز بیشتر دچار پیكا می‌شوند. این افراد اغلب تمایل به خوردن مواد غیرغذایی مثل: خاك، گل، خرده چوب، گچ و خمیر، نشاسته، جوش‌شیرین، تفاله قهوه، خاكستر سیگار، ته‌سیگار، مدفوع انسان و حیوان، یخ، مو، چسب، كاغذ، شن، خمیر دندان و صابون و …، دارند. مصرف برخی از این مواد بسیار خطرناك و مضر است و می‌تواند فرد را دچار خطرات و آسیب‌های جدی كند.

علائم پیكا

علائم هشداردهنده پیكا عبارتند از:

تكرار در خوردن مواد غیرغذایی با وجود محدودیت‌های بسیار و دور كردن فرد از آن چیز برای مدت طولانی.  رشد نامناسب كودك،  دل درد.

عوامل

علت اصلی بروز پیكا هنوز ناشناخته است، اما برخی شرایط و موقعیت‌های خاص می‌‌تواند احتمال بروز آن را افزایش دهد؛ مثل:  كمبود مواد مغذی و مورد نیاز بدن: (آهن و روی كه ممكن است میل فرد را به خوردن این مواد تشدید كند). یكی از شایع‌ترین عوامل این بیماری كم‌‌خونی و فقر آهن است.

رژیم‌های غذایی

افرادی كه در رژیم غذایی برای كاهش وزن هستند، ممكن است احساس گرسنگی خود را با خوردن مواد غیرغذایی برطرف كنند تا احساس سیری بیشتری كنند.  سوء تغذیه: این حالت بیشتر در كشورهای توسعه‌نیافته اتفاق می‌افتد. در چنین كشورهایی میل به خوردن خاك و گل بیشتر در میان مردم دیده می‌شود.

عوامل فرهنگی

در برخی گروه‌ها، فرهنگ‌ها و خانواده‌ها خوردن مواد غیرغذایی تمرین می‌شود و به شكل یك عادت در می‌آید.  عدم نظارت و توجه كافی والدین به فرزندان، به‌خصوص در خانواده‌هایی كه با فقر و تنگدستی روبه‌رو هستند.  مشكلات و اختلالات رشدی: مثل كم‌هوشی و عقب‌ماندگی ذهنی، اوتیسم و ناتوانایی‌های رشدی و ناهنجاری‌های ذهنی.   بارداری: طی دوران بارداری زنانی كه در دوران كودكی خود علائم این اختلال را داشتند و آنهایی كه در میان سایر افراد خانواده‌شان این اختلال وجود دارد، به احتمال بیشتری دچار پیكا می‌شوند. مادر باردار نمی‌تواند این بیماری را به كودك خود انتقال دهد، ولی از آنجا كه طی دوران بارداری نیاز به مصرف آهن بیشتر دارد، اگر این آهن به اندازه كافی تأمین نشود، در معرض بروز پیكا قرار خواهد گرفت…

منبع: زندگی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *