عطارباشی و طب سنتی

خواص گوجه فرنگی

2015841829050a

کليات گياه شناسي

گوجه فرنگي از هزاران سال پيش وجود داشته است ولي البته به اندازه يك گيلاس بوده است و کم کم در اثر پرورش درشت تر شده است .

وطن اصلي اين گياه آمريكاي جنوبي است . درقرن شانزدهم در کشور پرو به مقدر زياد کشت مي شده است . در قرن هفدهم گوجه فرنگي به انگلستان و هلند راه يافت و چون بسيار گران بود فقط مردم ثروتمند مي توانستند از آن استفاده کنند و بنام سيب عشق معروف شد .

گوجه فرنگي در حال حاضر در تمام مناطق دنيا کشت مي شود و تقريبا در تمام فصول سال وجود دارد گوجه فرنگي انواع مختلف درد و در حدود شانزده نوع آن در بازار بفروش مي رسد .

يك نوع آن گوجه فرنگي سفيد است که داراي اسيد نمي باشد

گوجه فرنگي را بايد هنگامي كه کاملا رسيده است از بوته چيد و مصرف کرد زيرا گوجه فرنگي که نارس و سبز است براي بدن مخصوصا کليه ها مضر است البته در کشورهاي صنعتي گوجه فرنگي را کال مي چينند تا هنگاميكه به مقصد مي رسد و يا در انبار مي رسد و قرمز مي شود . اگر گوجه فرنگي کاملا قرمز باشد ولي هنگاميك ه آنرا باز مي کنند تخم آن سبز باشد نشانه اين است آه گوجه فرنگي را کال چيده اند و بعدا رسيده است .

گوجه فرنگي گياهي است يكساله داراي شاخه هاي زياد که ارتفاع آن تا حدود يك متر مي رسد گلهاي آن زرد رنگ است آه از آنار شاخه ها و يا ساقه آن بيرون مي آيد . مويه آن گرد و يا تخم مرغي و برنگ زرد و يا قرمز ديده مي شود .

خواصداروئي: گوجه فرنگي گر چه داراي اسيد سيتريك است اما بدن را قليايي مي آند

1)گوجه فرنگي درجه قليايي بودن خون را بالا برده و به دفع مواد سمي خون آمك مي آند بطور آلي تصفيه کننده خون است

2)به دفع سايد اوريك کمك مي آند

3)گوجه فرنگي

4)براي درمان ورم ملتحمه چشم مفيد ملين است

5)سنگ کليه را دفع مي کند

6)آقايان با خوردن مرتب گوجه فرنگي مي توانند خود را در مقابل سرطان پروستات بيمه کنند

7)گوجه فرنگي از ورم آپانديس جلوگيري مي کند

8)براي رفع دندان درد ، ريشه و شاخه برگهاي گوجه فرنگي را با آب بجوشانيد و اين جوشانده را مضمضه آنيد .

9)از جوشانده برگ گوجه فرنگي براي دفع شته و حشرات مي توانيد استفاده کنيد . بدين منظور بايد يك کيلو گرم برگ تازه گوجه فرنگي را در يك ليتر سرکه خيس کرده و در داخل ظرفي آه 2 ليتر آب جوش درد بريزيد و ظرف را روي چراغ قرار داده وبمدت 15 دقيقه بجوشانيد ظرف را از روي چراغ برداشته بگذاريد تا مدت دو روز بماند و گاهگاهي آن را هم بزنید سپس آن را با فشار صاف کنيد

10 )گوجه فرنگي براي مبتلايان به نقرس و رماتيسم مفيد است

11 )گوجه فرنگي ورم مفاصل را برطرف مي کند

12 )از تصلب شرائين جلوگيري مي آند و حتي مصرف آن براي اين مرض مفيد است

13 )اوره خون را پائين مي آورد

14 )ورم مخاط روده را رفع مي آند

15 )براي تميز آردن خون بايد از آّ گوجه فرنگي و آرفسبه نسبت مساوي و بمقدر سه فنجان در روز قبل از غذا و بمدت سه هفته استفاده کنيد .

16 )براي تميز آردن لكه جوهر بر روي لباس يك تكه پنبه را در داخل آب گوجه فرنگي برده و لكه جوهر را با آن مالش دهيد و سپس آن را بشوئيد

17 )اگر پوست شما کك و مك درد هر روز آنرا با آّ گوجه فرنگي تميز کنيد کم آکم کك و مكك ها را از بين مي برد

مضرات : در بعضي از اشخاص هضم گوجه فرنگي با اشكال صورت مي گيرد آنهائيكه معده حساس دارند نبايد درخوردن گوجه فرنگي افراط کنند . بعضي از افراد نسبت به گوجه فرنگي حساسيت دارند اينگونه افراد نيز نبايد گوجه فرنگي بخورند.

مجله سلامتی عطار باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *