بهداشت بانواندرمان بیماریسلامتینکات سلامتی

تشخیص سخت سندرم تخمدان پلی‌کیستیک!!!

بالغ‌بر 15 درصد از بانوان، به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مبتلا هستند و با علائمی‌نظیر به هم ریختن سیکل قاعدگی، رشد مو روی صورت، آکنه و مشکل به هنگام تلاش برای باردار شدن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. تشخیص سندرم تخمدان پلی‌کیستیک اگر دیر اتفاق بیافتد، می‌تواند باعث ابتلای بیمار به دیابت نوع دوم و بالا رفتن ریسک ابتلا به سرطان آندومتری شود.

پس از گذشت هشتاد سال از کشف این بیماری هنوز آزمون دقیقی برای تشخیص سندرم تخمدان پلی‌کیستیک وجود ندارد. به همین منوال هیچ‌کس راه درمان دقیق و دلیل به وجود آمدن چنین سندرمی‌را نیز کشف نکرده است.

دکتر ریچارد لگرو، نویسنده‌ی اصلی این بیانیه که از سوی بنیاد جامعه‌ی غدد درون‌ریز منتشر شده است می‌گوید: «ما تابه‌حال به‌اندازه‌ی کافی روی شناخت این عارضه وقت نگذاشته‌ایم.» این بیانیه روی تحقیق بیشتر روی این وضعیت تأکید می‌کند.

علائمی‌که بانوان از خود نشان می‌دهند می‌توانند بسیار متفاوت باشند. به همین دلیل است که تشخیص سندرم تخمدان پلی‌کیستیک سخت است. حتی اسم این سندرم نیز مخاطره‌آمیز است؛ اکثر افرادی که به PCOS مبتلا هستند، کیست‌های زیاد و تخمدان‌های بزرگ‌تر از حد معمولی دارند اما برخی دیگر حتی این نشانه‌ها را هم ندارند.

روزی پزشکان تصمیم گرفتند نام این شرایط را نارسایی تخمدان بگذارند. این نام‌گذاری به این دلیل بود که درون یک تخمدان سالم، یکی از چندین کیسه‌ی پر از مایعات (یا فولیکول) باد می‌کند، پاره می‌شود و در هر دوره یک تخمک تولید می‌کنند. برای برخی از بانوانی که به PCOS مبتلا هستند، این روند به‌صورت مرتب قبل از رها شدن تخمک قطع می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود که فولیکول‌ها و کیست‌هایی رشد نکرده پشت‌هم صف بکشند.

محققین به این شک کردند که آیا این کیست‌ها تنها علامتی از یک مشکل هورمونی پیچیده‌تر هستند که با بیشتر تولید شدن هورمون‌های مردانه و مقاومت در برابر انسولین همراه است یا خیر؟ برخی معتقدند چاقی دلیل ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است. برخی دیگر به این شک دارند که چاقی تنها باعث بدتر شدن شرایط آن‌هایی می‌شود که ژن ابتلا به این سندرم را در بدن خود به‌صورت ارثی دارند.

برای تشخیص سندرم تخمدان پلی‌کیستیک باید دو مورد از این علائم را مشاهده کرد:

مدرکی دال بر افزایش ترشح هورمون‌های مردانه

به هم ریختن سیکل قاعدگی

داشتن 12 یا مقدار بیشتری کیست در تخمدان

برخی از پزشکان از سونوگرافی و آزمایش خون برای تشخیص سندرم تخمدان پلی‌کیستیک کمک می‌گیرند اما خیلی از آن‌ها تنها بر اساس مشاهده‌ی علائم این سندرم را تشخیص می‌دهند.

می‌توانید این سؤالات را پزشک خود بپرسید (البته ما جواب آن‌ها را نیز برای شما آماده کرده‌ایم):

یک خانم مبتلابه PCOS معمولاً هرچند وقت یک‌بار پریود می‌شود؟ اگر تعداد قاعدگی‌های شما از 8 بار در سال کمتر بود، شاید به این سندرم دچار باشید.

اگر بخواهم باردار شوم چه؟ برخی راه‌های درمان سندرم تخمدان پلی‌کیستیک از بارداری جلوگیری می‌کنند و برخی دیگر به آن کمک می‌کنند.

چه درمان‌هایی می‌توانند علائم دردسرساز مرا از بین ببرند؟ البته به یاد داشته باشید که هیچ روش درمانی همه‌ی علائم را درمان نمی‌کند.

آیا امکان دارد این علائم مربوط به بیماری دیگری باشند؟ نارسایی تیروئید، هیپرپلازی آدرنال و سندرم کوشینگ، همه علائم یکسانی با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارند.

دکتر هدر‌هادلستون (Heather Huddleston)، مدیر کلینیک PCOS در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید:

شاید درمانی قطعی برای مشکل اصلی و اساسی وجود نداشته باشد اما ما ابزارهایی برای حل کردن علائم و عوارض داریم. روش‌های درمانی متفاوت هستند.

امکان دارد پزشک برای درمان بانوان جوان‌تری که در اثر این بیماری به آکنه دچار شده‌اند و قصد ندارند به این زودی‌ها مادر شوند، داروهای ضدبارداری تجویز کند. برای بیماری که نشانه‌های مقاومت در برابر انسولین از خود نشان می‌دهد، امکان دارد داروهای دیابت تجویز شود. و افرادی که نگران وضعیت بارداری خود هستند معمولاً تحت درمان توسط داروهایی قرار می‌گیرند که تخمک‌گذاری را تقویت می‌کنند.

دکتر‌هادلستون می‌گوید:

این سندرم یکی از گونه‌های ناباروری است که می‌توان آن را درمان کرد.

آیا روزی خواهد رسید که قرص ساده‌ای برای درمان این وضعیت کافی باشد؟ تحقیقات زیادی در حال انجام شدن هستند. اما دکتر لگرو و دکتر‌هادلستون می‌گویند امکان اینکه اسم کلی سندرم تخمدان پلی‌کیستیک عوض‌شده و با یک یا چند اسم مناسب‌تر (که هرکدام درمان قطعی خودشان را داشته باشند) تقسیم شود بیشتر است.

منبع: اینفوسلامت

One thought on “تشخیص سخت سندرم تخمدان پلی‌کیستیک!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *