داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

خواص دارویی درختچه گز ( شیشعان )

درختچه گز 

یکی دیگر از گیاهان دارویی که امروز به معرفی ان می پردازیم گیاه دارویی گز است .گـَز یا گِز درختی است کهن‌سال، این درخت به علت رسیدن ریشه‌اش به آب سطحی زمین عمر طولانی دارد، گویند که در بعضی مناطق گرمسیر بیش از هزار سال عمر کرده‌است. غالباً بیشترین ارتفاع این درخت به ۱۰ تا ۱۵ متر می‌رسد. درخت گز از خانوادهٔ Tamarix است و در نقاط مختلفی از دنیا از جمله ایران می‌روید

 نام های دیگر گیاه گز در طب سنتی عبارت است از:شیشعان – دار شیشعان – دیش یولقون – عود البرق – عراقا – قندول.

خواص درختچه گز

داروی گیاهی ضد سفیدی مو

گاه گاهی برگ آن را مصرف کنید. از سفید شدن مو سر و صورت جلوگیری می کند.

درمان گیاهی ریزش مو

آن را در سرکه بجوشانید و صاف کرده  آن را بنوشید. ورم کبد را مرتفع خواهد کرد، چنانچه در اتاق یاحمام در بسته  برهنه شوید و آن را بسوزانید و دود حاصل را به پوست بدن بدهید و یا مقدار از آن را جوشانده و آب جوشانده را صاف کنید و داخل وان حمام ریخته و در آن قرار گیرید، ضمن عمل گندزدایی دارویی رادع بوده و جوش  چرکی بدن را برطرف می سازد، برای تقویت پوست و مو مفید است و از ریزش مو جلوگیری میکند.

داروی گیاهی تقویت دندان

مزمزه با آب جوشانده آن درد دندان را ساکت و دندان  را تقویت و محکم میکند.

درمان گیاهی جذام

آن را به صورت طبخ شده یا تازه آن را بکوبید و بر روی محل جذام بگذارید. در کشتن و نابود کردن میکروب جذام و ترمیم عضو اثر قابل توجهی دارد.

افرادی که مقعد آنان بیرون می آید، برگ آن را پخته و بر مقعد خود ضماد گذارند. مقعد را جمع کرده و بالا می کشد و از خروج آن جلوگیری میکند.

درمان گیاهی ضعف معده

 افرادی که به ضعف معده مبتلا هستند، ضعف معده ی آنان را تشدید میکند.

منبع: پیک شفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *