داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهینکته های عطارباشی

معرفی و شناخت گیاه سیکاس

در ایران با نام خارجى آن «سیكاس» شناخته مى‌شود.به فرانسوى‌ Cycas و به انگلیسى‌ Cycas و Sago palm  نامیده مى‌شود. گیاهى است ازخانوادهء  Cycadaceae نام علمى آن‌ Cycas revoluta Thunb  مى‌باشد.

مشخصات‌

درختچه‌اى است كه بومى ژاپن و جزایر جاوه است.و در شمال ایران نیز كشت‌مى‌شود و در سایر شهرهاى سرد ایران زمستانها در داخل گلخانه نگهدارى مى‌شودزیرا تحمل سرماى مناطق سرد ایران را ندارد.درختچه‌اى است بسیار زیبا و همیشه‌سبز شبیه نخل نمونه زیبایى از آن در شمال ایران مقابل مهمانخانهء رامسر در حدود ۵٠  سال قبل كاشته شده بود.در كتاب طب سنتى چین درباره این درخت‌آمده است كه بومى ایران و جاوه است ولى در مدارك علمى گیاه‌شناسى ایران،این‌درختچه به عنوان گیاه بومى ایران مطرح نمى‌باشد. شاید در روزگاران كهن بوده است‌و نسل آن منهدم گردیده و بعدا دوباره به ایران وارد شده است.

تركیبات شیمیایى‌

از نظر تركیبات شیمیایى مخروطه‌هاى اتامین‌دار گیاه داراى مواد سیكازین‌  و نئوسیكازین ‌  و نئوسیكازین‌   B و مقدار كمى ماكروزامین‌  و گلوكوزیدهاى ناشناخته دیگرى مى‌باشد. از مغز تخم آن مادهء لامینارى بیوز و سیكازین و نئوسیكازین‌ A جدا شده است‌. با بررسى ساختمان‌مادهء سیكازین نتیجه گرفته شده است كه همان گلوكوزیلوكسى آزوكسى متان‌  است‌. از هیدرولیز ماكروزامین مواد سیكازین‌   ،كسیلوز  ،گلوكوز  وپریموروز  حاصل مى‌شود.

سیكاس از ژاپن و چین وارد شده و كاشته شده است و ظاهرا بجز این‌كه چندمورد مسمومیت از پوست آن گزارش شده از سایر جهات گیاه دارویى بسیار مفیدى‌است‌. از تخمهاى آن یك گلى‌كوزید سمّى جدا شده است.سیكاس از ژاپن و چین وارد شده و كاشته شده است و ظاهرا بجز این‌كه چندمورد مسمومیت از پوست آن گزارش شده از سایر جهات گیاه دارویى بسیار مفیدى‌است‌. از تخمهاى آن یك گلى‌كوزید سمّى جدا شده است.

كركهاى بین برگها و همچنین گرد برگهاى تغییر شكل یافته آن‌كه تخم آن را در برمى‌گیرد شبیه پشم است و براى قطع خونریزى روى زخمها گذارده مى‌شود. جوانه‌هاى انتهایى شاخه‌ها قابض و مدّر است و مغز چوب تنهء آن فكول‌دارد و خوراكى است و نوعى ساگو  مى‌باشد.

سیکاس

از نظر دارویى مهمترین‌ قسمت درختچه سیكاس میوه و تخم آن است كه تونیك و مقوى‌،  نرم كنندهء سینه‌ ، قابض و قاعده‌آور است‌ و براى معالجه روماتیسم مفید مى‌باشد. از تخم آن موادى گرفته مى‌شود كه از رشد تومورهاى بدخیم جلوگیرى مى‌كند. معروف است كه فكول مغز چرب‌كركهاى بین برگها و همچنین گرد برگهاى تغییر شكل یافته آن‌كه تخم آن را در برمى‌گیرد شبیه پشم است و براى قطع خونریزى روى زخمها گذارده مى‌شود. جوانه‌هاى انتهایى شاخه‌ها قابض و مدّر است و مغز چوب تنهء آن فكول‌دارد و خوراكى است و نوعى ساگو  مى‌باشد.

منبع: مجربات طب سنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *