داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

درمان های گیاهی برای حساسیت های پوستی

مراقبت از پوست در فصل های مختلف سال باید متناسب با همان فصل باشد. با شروع فصل سرما، یکی از شایع ترین مشکلات پوستی، خشکی آن است که با سردتر شدن هوا، این ناراحتی و عوارض آن شدیدتر خواهد شد.

نسخه های درمانی

مصرف عرق کاسنی یا عرق شاهتره حرارت کبد را پایین می آورد و تا حد زیادی جلوی خارش های پوستی و خشکی آن را می گیرد. مصرف این دو عرق گیاهی در افرادی با مزاج گرم وخشک، می تواند به سرعت رطوبت کبد را افزایش دهد، اما افرادی که مزاج سرد و خشک دارند باید خوراکی های دیگری نیز مانند روغن زیتون و عسل بخورند.
می توان نقاطی از بدن را که دچار خارش است یا پوستش خشک می شود، با انواع روغن های موضعی مانند روغن زیتون، بادام شیرین یا گل بنفشه ماساژ داد. این روغن های موضعی باعث افزایش رطوبت در سطح پوست می شوند .
برای درمان حساسیت های پوستی می توان از روش های خون گیری از جمله فصد و حجامت بهره برد. زالودرمانی برای اگزما مفید است. البته باید حتما بعد از مصرف داروهای ملین و انجام فصد یا حجامت و زیرنظر متخصص طب سنتی انجام شود. برای درمان کهیر نیز بهترین درمان حجامت است.
عملکرد مناسب دستگاه گوارش اهمیت زیادی دارد. اگر فردی دچار یبوست است باید مشکل خود را با مصرف موادی مانند خاکشیر حل شده در آب جوش، آلو، تمر هندی و .. براساس مزاج خود برطرف کند.
افراد مبتلا به خارش بهتر است خرما و گردو را در غذاهایشان استفاده نکنند و از غذاهای خنک مثل سوپ جو بهره ببرند.
آویشن با خاصیت ضدباکتری قوی خود، برای مقابله با آکنه و اگزمای عفونی مفید است و مصرف آن در فصل پاییز و زمستان توصیه می شود.
مصرف گیاه بابونه با خاصیت ضدقارچی، نرم کنندگی و پاک کنندگی یکی از بهترین گیاهان برای مقابله با التهاب و آرام کردن پوست است.
خاکشیر رطوبت زیادی دارد و در رفع حساسیت، آلرژی و خارش بسیار مفید است.
از مصرف غذاهای تند و تیز که ادویه ی زیادی مانند فلفل، زنجبیل یا سیر و پیاز دارد، پرهیز کنید.
منبع: مجله نیک و نو/ شماره 38

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *