اعصاب و رواندرمان بیماریسلامتینکات سلامتی

توصیه هایی در مصرف کلوزاپین!

کلوزاپین دارویی است که در بیماریهای مختلفی در روانپزشکی از جمله شکست درمان استاندارد ، دیسکینزی دیررس ، عدم تحمل عوارض خارج هرمی داروها ، شیدایی مقاوم به درمان ، افسردگی سایکوتیک شدید ، بیماری پارکینسون ، بیماری هانتینگتون ، اختلال اسکیزوفرنی و اسکیزوافکتیو همراه با خودکشی ، اختلال نافذ رشد ، در خودماندگی ، اختلال وسواس فکری – عملی و سایر موارد به تشخیص پزشک ، کاربرد دارد.

توصیه های ضروری برای بیمارانی که کلوزاپین مصرف می کنند

طرز مصرف دارو

-دارو را درست همانگونه که پزشکتان تجویز کرده مصرف نمایید .

– بدون مشورت با پزشکتان دارو را کم یا زیاد یا قطع نکنید .
-در صورت بروزتشنج بلافاصله با پزشک معالجتان تماس بگیرید .
-درصورت بروز هرگونه بیماری عفونی بخصوص اگر به درمان مقاوم باشد بلافاصله با پزشک معالجتان تماس بگیرید.

آزمایشات خونی

-آزمایشات خونی منظمی که در خواست شده پیروی کنید. بخصوص لازم است حد اقل در شش ماه اول درمان هرهفته و سپس هر دو هفته آزمایش شمارش کامل خونیصوت پذیرد.
-تعیین میزان عملکرد قلب و کبد و کلیه نیز میزان قند خون و چربیهای خون با نظر پزشک معالج حائز اهمیت است .

مصرف سایر داروها

بدون مشورت پزشکتان هیچ داروی نسخه شده و حتی غیر نسخه شده را مصرف نکنید. برخی داروها مانند لیتیم ، کلومیپرامین ممکن است باعث افزایش خطر تشنج گردند و باید بانظر پزشک معالج مصرف شوند. برخی داروها از جمله کاربامازپین ، فنی توئین ، کاپتوپریل ، پاروکستین و… ممکن است موجب افزایش خطر کاهش گلبول سفید خون گردند لذا فقط باید تحت نظر پزشک معالج مصرف شوند. برخی داروها مانند ریسپریدون ، فلوئوکستین ، فلووکسامین ، پاروکستین باعث افزایش سطح خونی کلوزاپین می گردند.لذا فقط باید تحت نظر پزشک معالج مصرف شوند.

 

رژیم غذایی و دریافت مایع

از مصرف غذاهای پرچرب و پرشیرین و پرخوری به دلیل خطرافزایش قند و چربی خون و افزایش وزن اجتناب کنید. فعالیت و رژیم کم کالری کمک کننده خواهد بود.درصورت بروز کاهش فشار خون مصرف مایعات کمک کننده خواهد بود.

پیگیری مهمترین عوارض

از آنجائیکه کاهش گلبولهای سفید ممکن است خود را به صورت بروز عفونت مثل گلودرد مقاوم به درمان نشان دهد، در صورت بروز عفونتهای مقاوم به درمان بلافاصله با پزشک معالجتان مشورت کنید . از آنجائیکه احتمال بروز تشنج در صورت مصرف کلوزاپین افزایش می یابد ، در صورت بروز اولین نوبت تشنج با پزشک معالجتان مشورت نمایید. در صورت بروز آبریزش از دهان به دنبال مصرف کلوزاپین ، می توان حوله ای را در زیر دهان روی بالش گذاشت ، تا از خیس شدن بالش جلوگیری گردد . در صورت شدید بودن آبریزش با پزشک معالجتان تماس بگیرید . شاید لازم باشد دارو تجویز شود و یا دوز داروی مصرفی تنظیم گردد . کاهش فشار خون با مصرف مایعات و افزایش وزن با رعایت رژیم غذایی قابل کنترل می باشند. در خصوص سایر عوارض با پزشکتان مشورت نمایید.

 

چند نکته ضروری

کلوزاپین

دارویی است که راه حل نهایی در بعضی از موارد و از انتخابهای اصلی در برخی دیگر از اختلالات روانپزشکی است ، لذا داروی بسیار موثری است که ممکن است همراه با دو عارضه مهم باشد که لازم است در صورت بروز پیگیری لازم صورت پذیرد و در صورت عدم پیگیری ممکن است منجر به خطر جدی و حتی مرگ گردد . این دو عارضه عبارتند از :
1- تشنج
2- کاهش گلبولهای سفید خون
– انجام شمارش کامل خون در شش ماه اول هر هفته و سپس هر دو هفته یکبار در تشخیص زود هنگام کاهش گلبول سفید خون لازم است .
– انجام آزمایشات دوره ای جهت بررسی قند خون ، چربیهای خون ، عملکرد قلب و کبد با نظر پزشک ضروری است .

شایع ترین عوارض

– خواب آوری
– تغییر در نوار قلب
– افزایش ضربان قلب ، کاهش فشار خون
– تهوع و استفراغ
– احساس خستگی
– افزایش وزن
– یبوست
– ضعف عضلانی
– احتباس ادرار
– آبریزش از دهان : معمولا دراوایل درمان ، در نتیجه اختلال بلع و بیشتردر شبها، ایجاد شده و موجب خیس شدن بالش می گردد.

عوارض جدی که توصیه می شود بلافاصله با پزشک معالج تماس گرفته شود

تشنج :که در چهار در صد کسانی که دوزهای بالا دریافت می کنند دیده می شود .
کاهش گلبولهای سفید خون و تب :در حدود یک درصد موارد ممکن است روی دهد و احتمال آن در سال اول درمان بیشتر است . می تواند به صورت عفونتهای قسمتهای بدن باشد. مثل گلودرد، اسهال ، عفونت های ریه و ….

 

منبع: doctorkambakhsh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *