چغندر

پیشنهادات رژیمی: از سیر تا چغندر

مي‌گويند غيرممکن است کسي با بيشتر خوردن، لاغر شود اما برخي مواد غذايي هستند که در عين کم‌کالري بودن، به شدت سيرکننده‌اند و اشتها را کاهش مي‌دهند…

 اين مطلب، شما را با 11 ماده غذايي آشنا مي‌کند كه اگر در پاييز مرتب مصرف كنيد، احتمالا با همين مکانيسم، موفق به کاهش وزن خواهيد شد. البته يادتان باشد که افراط در مصرف اين مواد غذايي به معناي دريافت بيش از اندازه انرژي و خطرناک است بنابراين در محدوده مجاز انرژي دريافتي، اين دسته از موادغذايي را در رژيمتان بگنجانيد.

1. سير

براساس نتايج تحقيقي كه چندي پيش در ديلي‌ميل منتشر شد، مصرف مرتب سير از افزايش وزن پيشگيري مي‌كند و حتي مي‌تواند باعث كاهش وزن شود. بررسي‌هاي انجام شده روي موش‌ها نشان داد موش‌هايي که به آنها آليسين (نوعي ترکيب در سير) داده شد، گرچه رژيم پركالري داشتند، وزن اضافه نکردند و حتي کاهش وزن داشتند. به نظر مي‌رسد سير جلوي اشتها را مي‌گيرد و متابوليسم را نيز بالا مي‌برد. به همين علت افرادي که مرتب سير مي‌خورند، دچار پرخوري نمي‌شوند و وزن کم مي‌کنند.

2. سيب

سيب كالري كمي دارد (140 گرم سيب 90 كيلوكالري دارد) درضمن سيركننده است. نتايج تحقيقات نشان داده‌اند افرادي که ?? دقيقه قبل از غذا سيب مي‌خورند، به‌طور متوسط در هر وعده غذايي ??? كيلوکالري کمتر دريافت مي‌کنند.

3. قارچ

كالري قارچ بسيار پايين (نيم فنجان قارچ 10كيلوكالري دارد) است. دليل آن هم فيبر بالا و چربي بسيار کم اين سبزي است. علاوه بر اين، قارچ منبع مناسب پتاسيم، سلنيوم، ريبوفلاوين، تيامين، اسيدفوليك، ويتامين B6 و زينك است و مصرف مرتب آن به شرطي که با روغن طبخ نشود، مي‌تواند باعث كاهش وزن و لاغري شود.

4. كلم بروكلي

بروكلي غني از فيبر و ريزمغذي‌ مختلف است و كالري پاييني دارد. از آنجا كه اين سبزي حس سيري‌ طولاني‌مدت‌تري به فرد مي‌دهد، مي‌تواند باعث لاغري شود. بنابراين مصرف کلم بروکلي و ساير انواع کلم‌ها به‌عنوان پيش غذا از پرخوري و در نتيجه چاق شدن جلوگيري مي‌کند.

5.كرفس

كرفس كالري بسيار كم (2 ساقه متوسط كرفس كمتر از 10 كيلوكالري انرژي دارد) و فيبر و آب بالايي دارد. به عبارتي، مقدار كالري مورد نياز براي هضم آن در دستگاه گوارش از ميزان كالري‌اي كه اين سبزي به بدن فرد مي‌رساند، بيشتر است و همين مساله روند كاهش وزن را تسريع مي‌كند.

6. كدو حلوايي

کدو حلوايي از موثرترين موادغذايي لاغركننده است. اين سبزي كم‌كالري (20 كالري انرژي در 100 گرم)، غني از فيبر،‌ انواع ويتامين‌ها و مواد معدني است و بتاكاروتن فراواني دارد.

7. كاهو

كاهو كالري پاييني دارد و مملو از فيبر است و با خوردنش احساس سيري به سرعت ايجاد مي‌شود. مصرف آن به عنوان پيش غذا، حجم معده را پر مي‌كند و به‌شرطي که بدون سس مصرف شود، مي‌تواند به‌تدريج باعث کاهش وزن شود.

8. ذرت

يك ذرت در اندازه متوسط فقط 83 كيلوكالري انرژي دارد، غني از پتاسيم و تيامين است و فيبر و پروتئين بالايي دارد و جلوي اشتها را مي‌گيرد. البته مي‌توانيد ذرت را بخارپز يا کبابي کنيد و کنار بشقاب غذا بگذاريد و ميل كنيد تا سريع‌تر لاغر شويد.

9. فلفل قرمز

بر اساس نتايج تحقيقات پژوهشگران دانشگاه اوکلاهاماي آمريکا، مصرف روزانه دو فلفل قرمز تند مي‌تواند باعث کاهش وزن شود چون كالري پاييني دارد، محرك متابوليسم است و باعث سوختن چربي مي‌شود.

10. گلابي

گلابي غني از فيبر و آب است و به تعادل عملكرد دستگاه گوارش كمك مي‌كند. برخلاف تمام نوشيدني‌هاي پرکالري، هر 100 گرم آب گلابي، فقط 50 کيلو کالري انرژي دارد. فيبر گلابي حدود 3 درصد است. دو سوم فيبرهاي موجود در اين ميوه از نوع فيبرهاي نامحلول هستند و در کنار پكتين، حس سيري ايجاد مي‌كنند.

11. چغندر

چغندر حاوي قند بالايي است با اين حال كالري بسيار پاييني دارد (هر ليوان حدود 50 كيلوكالري) پس در مقايسه با ساير سبزي‌ها مي‌توان گفت چغندر يك ماده غذايي لاغركننده است. در کنار اين خاصيت، چغندر حاوي مقادير قابل توجهي پتاسيم، فسفر، کلسيم، گوگرد، يد، آهن و مس نيز است.

منبع: Plaisirssante


نویسنده مطلب:




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *