افزایش قدتغذیه و تناسب اندام

روشهای برای افزایش قد بعد از رسیدن به سن بلوغ

 هنگامی که صحبت از افزایش قد می شود ، اولین چیزی که به ذهن خطور میک ند محدودیت سنی است . عوامل متعددی مثل وراثت ، شیوه زندگی و محیط بر رشد قدی انسان اثر می گذارند . تقریبا اکثر افراد میدانند که روند رشد قد در دختران تا سن ۱۸ تا ۲۰ سالگی و در پسران تا ۲۴ سالگی ادامه خواهد داشت و تا این سنین هورمون رشد که توسط هیپوفیز ترشح میشود ، مسئول افزایش قد است .

با توجه به کاهش ترشح هورمون بعد از بلوغ، افزایش قد و بلندتر شدن کمی سخت است . در بیشتر موارد اپی فیز استخوانهای بلند بسته شده اند و تمام نقاط غضروفی باقیمانده به استخوان تبدیل میشوند و همین باعث میشود تا دیگر استخوانهای بلند جایی برای رشد نداشته باشند . با اینحال اگر هورمونها به صورت طبیعی ترشح شوند روند افزایش رشد مشهود خواهد بود .

در این بخش از مجله اینترنتی عطارباشی  قصد داریم روشهای افزایش قد پس از رسیدن به بلوغ را مورد بررسی قرار دهیم . لطفا همراه ما باشید .

سن توقف رشد قدی

روشهای افزایش قد پس از رسیدن به بلوغ
با اتمام دوران بلوغ این سوال برای افراد بالغ پیش می آید که آیا امکان تحریک فرآیند رشد و افزایش قد بعد از دوران بلوغ وجود دارد . در پاسخ به این سوال باید گفت که در اکثر موارد امکان رشد مجدد وجود ندارد اما غیر ممکن هم نمی باشد .

برای پسران بیشترین رشد قد در بازه سنی ۱۲ تا ۱۸ سالگی اتفاق می افتد . بیشتر این رشد به دست ها و پاها مربوط می شود و این اعضا بیشترین میزان رشد را خواهند داشت . با بروز نشانه های بلوغ مثل رشد مو در سرتاسر بدن، تغییر تارهای صوتی، پهن شدن شانه ها، عضلانی شدن بدن، چرب شدن پوست و جوش زدن رشد قدی متوقف می شود . 

معمولا رشد قدی دختران بعد از بلوغ، متوقف می شود. زیرا با رسیدن به دوران بلوغ مواد مغذی و هورمون ها به بالاترین میزان خود می رسند . دختران قبل از شروع دوران قاعدگی بیشترین رشد قدی خود را دارند . با شروع اولین دوره قاعدگی که معمولا در سن ۱۲ یا ۱۳ سالگی اتفاق می افتد ، رشد قدی کاهش می یابد اما تا سن ۱۶ سالگی این رشد ادامه خواهد داشت .

عامل‌های تأثیرگذار بر تعیین قد

روشهای افزایش قد پس از رسیدن به بلوغ
محیط و وراثت دو عامل تأثیرگذار بر بلندی قد به شمار می‌آید . در واقع برآیند تأثیر وراثت یا ژنتیک ، عادت‌های غذایی و هورمون‌ها از یک سو و استرس از سوی دیگر به عنوان یگانه عامل کاهش دهنده قد، بلندی نهایی قامت فرد را تعیین می‌کند .

بلندی قد = (وراثت + هورمون‌ها + مواد مغذی) – استرس

موثرترین روش های افزایش قد بعد از بلوغ

بعضی از افراد با استفاده از روش های جراحی و مصرف داروهای شیمیایی خواهان افزایش قد بعد از بلوغ هستند . اما باید گفت که چنین روش هایی خطرناک بوده و ممکن است که عوارضی هم در پی داشته باشند. به اختصار باید گفت که مصرف داروهای هورمون رشد در بیشتر مواقع تاثیری بر رشد افراد بالغ نداشته و این روش درمانی در علم پزشکی بیشتر برای کودکان مناسب است . البته افرایش قد کودکان با راهکارهای طبیعی نیز ممکن است و چنین روش هایی نیز موثر و بی ضرر می باشند .

در ادامه به معرفی روش هایی خواهیم پرداخت که به افزایش قد پس از بلوغ کمک می کنند. وراثت و محیط دو عامل موثر در تعیین قد هستند . عوامل مثل رژیم غذایی، ترشح هورمون ها و استرس نیز بر میزان رشد قد اثر می گذارند . داشتن استرس و رژیم غذایی ناصحیح موجب کاهش در رشد قد می شوند . 

روشهای افزایش قد پس از رسیدن به بلوغ۱ – داشتن رژیم غذایی صحیح

استفاده از یک رژیم غذایی صحیح و سالم که شامل انواع ویتامین هاف کربوهیدرات ها، پروتئین، روی، کلسیم و سایر مواد معدنی دیگر تاثیر چشمگیری در رشد قد هر شخص دارد. مصرف سه وعده غذای اصلی و سه وعده میان وعده در طی روز و خوردن هر یک از وعده ها در ساعتی مشخص نیز بر میزان رشد قد می افزایند . بنابراین شدیدا توصیه میکنیم با مصرف شیر و لبنیات تازه نیازهای بدن خود را به کلسیم پاسخ دهید . علاوه بر این، باید روزانه میزان ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید تا سموم بدن شما دفع شوند .

۲ – خواب ۸ ساعته در شبانه روز

رشد تمامی بافت های بدن به هنگام خواب افزایش می یابد. اگر در دوران بلوغ هستید بهتر است که کمتر از ۸ ساعت در شبانه روز نخوابید این امر میزان هورمون های رشد را افزایش می دهد. البته خواب کافی نیز یکی از عوامل موثر بر افزایش قد بعد از بلوغ می باشد .

۳ – انجام ورزش ، بویژه تمرینات کششی

ورزش کردن یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم برای تحریک رشد بدن است و این تحریک برای افزایش رشد با ورزشهای کششی بسیار بیشتر خواهد شد. علاوه بر تمرینات کششی، فعالیت های ورزشی نظیر دوچرخه سواری و شناکردن نیز بسیار بر افزایش قد تاثیرگذار هستند.

روشهای افزایش قد پس از رسیدن به بلوغ

۴ – ماساژ دادن

بعد از به پایان رسیدن دوران بلوغ، هورمون های رشد نیز متوقف می شوند . اما ماساژ به افزایش قد بعد از بلوغ کمک می کند. ماساژ صحیح و مناسب علاوه بر اینکه به بلند شدن قد کمک می کند، موجب شادابی هم می شود . 

 ۵ – قرارگیری در معرض نور خورشید

نور خورشید یکی از مهمترین منابع برای تامین ویتامین D است . ویتامین D تاثیر زیادی در رشد بدن دارد چرا که رشد استخوانها نیاز مستقیم به این ویتامین دارد . اگر در معرض نور آفتاب قرار بگیرید بدن شما از طریق پوست، میزان کافی ویتامین D را جذب خواهد کرد . بهترین زمان برای حمام آفتاب صبح ها و غروبها است زمانی که نور خورشید به صورت مستقیم به شما نمی تابد، به همین دلیل نگرانی در خصوص اشعه های مخرب نور خورشید نیز نخواهید داشت.

۶ – دوری از عامل‌های بازدارنده رشد قد

سیگار، نوشیدنی‌های الکلی و استروئیدها تأثیر نامناسبی بر رشد دارد. دوری از این ماده‌ها کمک می‌کند تا رسیدن به قد بیشینه ممکن گردد. به علاوه کافئین خوابیدن را دشوار می‌سازد و فرد نمی‌تواند خواب کافی و مناسب داشته باشد. همان‌طور که پیش‌تر در نخستین مورد اشاره شد، رژیم غذایی برای رشد در سن بلوغ بسیار مهم است، بنابراین باید از سوءتغذیه یا تغذیه ناسالم پرهیز کرد.

منبع:‌ بیر کلیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *