ریپورتاژ

مهم ترین اندیکاتورهای ارز دیجیتال

افراد زیادی هستند که برای انجام معامله های خود قصد دارند از بازارهای مالی چون ارز دیجیتال استفاده نمایند. این افراد زمانی که وارد بازار ارز دیجیتال می شوند، با اصطلاحاتی چون تحلیل ارز های دیجیتال، تحلیل تکنیکال، اندیکاتورها و … آشنایی ندارند، بنابراین در صدد یافتن اطلاعاتی در مورد نحوه فعالیت در این بازار می باشند.

عده ای از افراد قصد دارند که به یک کارشناس تحلیل ارزهای دیجیتال تبدیل شوند، در نگاه اول شاید تصور کنید که تحلیل تکنیکال یا دیگر تحلیل ها خیلی تخصصی و حرفه ای هستند، اما اگر شما هم با ساز و کارهای این تحلیل آشنا شوید به راحتی به یک کارشناس و تحلیلگر تبدیل خواهید شد.

برای اینکه بتوانید به عنوان یک تحلیلگر فعالیت نمایید باید از خرید، فروش و قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال اطلاعاتی را در اختیار داشته باشید.  یادگیری اصول اولیه می تواند به شما کمک زیادی نماید در ادامه مطالب اندیکاتورهایی که برای تحلیل ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد را بیان خواهیم کرد.

اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال

در تحلیل تکنیکال کارایی شاخص ها به حدی اهمیت دارد که بسیاری از تحلیل گران به ایجاد اندیکاتورهای خاصی پرداخته اند و از آن ها برای خرید یا فروش استفاده خواهند کرد. حال به بررسی برخی از این اندیکاتورها می پردازیم.

اندیکاتور مووینگ اوریچ

شاخص میانگین متحرک در تحلیل ارزهای دیجیتال تغییرات قیمت ها و نوسانات را با محاسبه میانگین یک دوره زمانی خاص به صورت اصلاح شده به نمایش می گذارد. با بهره بردن از این اندیکاتور به راحتی می توان روند قیمت ها را مشخص کرد.

میانگین متحرک نمایی و ساده کاربرد زیادی در بین میانگین های متحرک دارند. این شاخص از میانگین قیمت ها در گذشته استفاده می کند به همین علت به عنوان یک اندیکاتور پس رو شناخته می شود. لازم به ذکر است که بگوییم میانگین متحرک ساده قیمت ها را در یک بازه زمانی مشخص که کمتر از ۳۰ روز می شود، به نمایش می گذارد.

از طرفی میانگین متحرک نمایی را داریم که میانگین قیمت ها را در بازه زمانی بیشتری مورد محاسبه قرار خواهد داد، به هر میزان که در تحلیل ارزهای دیجیتال این بازه زمانی بیشتر شود  تغییرات شاخص ها کند تر انجام خواهد گرفت.  از اندیکاتور میانگین متحرک بیشتر برای  تشخیص روند بازار استفاده خواهد شد، همچنین می توان گفت از این شاخص به عنوان یک سیگنال برای خرید و فروش ارزها استفاده می شود.

اندیکاتور نسبی

اندیکاتور نسبی می تواند قدرت فروشنده و خریدار را در بازار مشخص نماید. این شاخص قیمت بسته شدن ارزهای دیجیتال را در یک بازه زمانی مشخص می نماید  که نوسان آن بین صفر و صد می باشد.  این اندیکاتور می تواند روند قیمتی  و تغییراتی را که بر روی قیمت ایجاد می شود به نمایش بگذارد.

شما برای اطلاع یافتن از زمان خرید، فروش و قیمت بیت کوین می توانید به این شاخص رجوع نمایید. زمانی که در این شاخص روند قیمتی و تغییرات قیمتی صعودی باشد می توان این برداشت را داشت که تریدها به خرید آن ارز دیجیتال می پردازند.

به طور کلی می توان گفت شاخص قدرت نسبی  دو محدوده اشباع فروش و خرید را در اختیار دارد  که اگر اعداد نشان دهنده در این شاخص از ۷۰ بیشتر باشد، می توان گفت بازار در محدوده خرید قرار دارد، اما اگر این اعداد کمتر از ۳۰ باشند بازار در محدود فروش قرار می گیرد.

اندیکاتور استوک RSI

شاخص استوک RSI برای محاسبه تغییر قیمت ها در بازار مورد استفاده قرار می گیرد.  در این شاخص همانند شاخص اندیکاتور نسبی محدوده های اشباع خرید و فروش را در نظر می گیرند.  این شاخص مانند قدرت نسبی عمل می کند، اما در محاسبه آن از اطلاعات اندیکاتور RSI استفاده می کنند.

زمانی که برای تحلیل ارزهای دیجیتال از این اندیکاتور استفاده نمایید فرصت های خرید یا فروش بیشتری را در اختیار خواهید داشت، چرا که قیمت ها خیلی سریع تغییر می کنند. در این شاخص به محدوده هایی که بالای ۸۰ نشان داده می شوند محدوده خرید گفته می شود و به محدوده هایی که زیر ۲۰ به نمایش گذاشته می شوند، محدوده فروش می گویند. در شاخص استوک ممکن است محدوده زیر صفر را مشخص نمایند که نشان دهنده این می باشد که این اندیکاتور در کمترین حد خود قرار دارد.

اندیکاتور مک دی

از اندیکاتور مک دی برای شناسایی مومنتم در بازار استفاده خواهند کرد. این اندیکاتور دو خط را در بر می گیرد، یکی خط مک دی و دیگر خط سیگنال که خط سیگنال میانگین متحرک را در محدوده زمانی ۹ روز مشخص خواهد کرد . خط مک دی تفاضل بین میانگین متحرک نمایی ۲۶ روزه تا ۱۲ روزه را نشان می دهد.

اندکاتور RSI و مک دی هر دو به محاسبه مومنتم بازار در تحلیل ارزهای دیجیتال می پردازند، اما روش های مختلفی را در پیش می گیرند. در شاخص مک دی از نمودار هیستوگرامی استفاده می شود که نشان دهنده تفاضل خط مک دی و سیگنال می باشد. از کاربرد های اندیکاتور مک دی می توان مشاهده واگرایی ما بین قیمت ها را نام برد که نشان دهنده تغییرات روند قیمتی بازار است.

اندیکاتور بولینگر باند

شاخص بولینگر باند به اندازه گیری نوسانات ایجاد شده در بازار می پردازد. برای آشنا شدن با این شاخص می توان گفت که اندیکاتور بولینگر از ۳ خط تشکیل می شود. خط میانی به عنوان میانگین متحرک ساده شناخته می شود و یک خط در بالا و پایین دارد که به عنوان باندهای اندیکاتور شناخته می شوند.

به هر میزان نوسانات در بازار زیاد باشد و قیمت ها با تغییراتی همراه باشند فاصله این دو خط کمتر می شوند و به اصلاح به هم نزدیک خواهند شد. اگر قیمت ها به باند بالای خط میانی نزدیک شوند محدوده اشباع خرید تشکیل خواهد شد و بر عکس آن اگر قیمت ها به باند پایین نزدیک شود محدوده اشباع فروش ایجاد می شود. اگر باندهای این شاخص شکسته شوند قدرت روند فعلی بازار را به نمایش می گذارند.

کاربرد این اندیکاتور در  تحلیل ارزهای دیجیتال، این می باشد که اگر باندهای آن به هم نزدیک شوند می توانید این برداشت را داشت   که بازار در حالت فشار قرار دارد و ممکن است یک حالت ناگهانی رخ دهد، اما اگر این باند ها از هم دور شوند روند خنثی را مشاهده خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *