درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

علائم و درمان آپاندیسیت در کودکان

آپاندیسیت همان التهاب آپاندیس است. آپاندیس زائده‌ای است که در انتهای روده و قسمت پایینی سمت راست شکم قرار دارد. اگر آپاندیس مسدود شود، دچار التهاب شده و در نتیجه به علت رشد باکتریایی ،عفونت خواهد کرد. آپاندیسیت یک شرایط اورژانس پزشکی است و سریعا نیاز به اقدام پزشکی دارد. چون در صورت وقوع ترکیدگی آپاندیس، عفونت در حفرۀ شکم پخش خواهد شد که از نظر پزشکی بسیار خطرناک است. آیا کودکتان مدام از درد شکمی شکایت دارد؟ ممکن است مشکل او آپاندیسیت باشد. در اینجا هر آنچه برای تشخیص احتمال آپاندیسیت در کودکان لازم است بدانید برای شما فراهم شده است.

علائم آپاندیسیت در کودکان

علائم و نشانه های شایع آپاندیسیت در کودکان عبارتند از:

درد شکمی که از ناف شروع شده و به سمت راست شکم کشیده می شود. با گذشت زمان شدت درد بیشتر می شود و با حرکت کردن، سرفه، عطسه و لمس کردن نیز وخیم تر می شود. در صورتی که آپاندیس سوراخ شود درد به تمام شکم گسترش می یابد.

از علائم آن می توان به مواردی مثل تهوع و استفراغ، تب، لرز، بی اشتهایی، اسهال یا یبوست و تغییرات خلق و خو اشاره کرد.

زمان مراجعه به پزشک

اگر فکر می کنید کودکتان دچار آپاندیسیت شده سریعا باید به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص و درمان مناسب در خصوص کودکتان انجام شود. همانطور که گفته شد آپاندیسیت یک موقعیت اورژانس پزشکی و بسیار جدی است. ملتهب شدن، سوراخ شدن و در نهایت پریتونیت آپاندیسی که حساس شده تنها چند ساعت طول می کشد. پریتونیت به عفونی شدن ارگان های داخلی و حفره ی شکمی گفته می شود که بسیار خطرناک است و ممکن است منجر به مرگ شود. در صورت تشخیص دیر هنگام آپاندیسیت، خصوصا اگر سوراخ شده باشد، درمان بسیار مشکل خواهد شد.

چگونگی درمان آپاندیسیت در کودکان

بطور کلی، درمان آپاندیسیت بستگی به علائم، سن و شرایط سلامت عمومی کودک دارد. از آنجا که آپاندیسیت موقعیتی خطرناک است، در صورت حساس شدن یا التهاب آپاندیس، معمولا آن را از طریق جراحی خارج می کنند که به آن آپاندکتومی گفته می شود.

دو روش برای جراحی آپاندیس وجود دارد:

*جراحی باز یا جراحی سنتی که تحت بی هوشی عمومی انجام می شود و در آن برش کوچکی در قسمت پایین سمت راست شکم ایجاد شده و پزشک پس از پیدا کردن آپاندیس آن را خارج می کند. در مواردی که آپاندیس سوراخ شده، لوله ی کوچکی قرار داده می شود تا هر گونه چرک یا مایعی را از حفره شکمی تخلیه کند. در صورت پایدار بودن حال عمومی کودک، جراح معمولا برای درمان عفونت آنتی بیوتیک های گروه IV  را تجویز خواهد کرد. وقتی عفونت درمان شود لوله ی تخلیه یا شنت خارج خواهد شد.

*جراحی لاپاراسکوپی که تحت بی هوشی عمومی انجام می شود و در آن تجهیزات جراحی و لاپاراسکوپ از طریق یک برش کوچک وارد بدن می شوند. در صورت سوراخ بودن آپاندیس این روش جراحی مناسب نیست.

 

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *