درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

این افراد نمی‌توانند تعویض مفصل زانو انجام دهند.

مهم‌ترین بیماری‌هایی که نیاز به عمل جراحی تعویض مفصل زانو در آنها ضروری است، آرتروز، ساییدگی شدید مفصل، روماتیسم مفصلی و… است. البته برای انجام این جراحی، باید سن فرد را در نظر گرفت. در سنین جوانی انجام تعویض مفصل زانو توصیه نمی‌شود و اگر در مواردی، بیماران جوان دچار مشکلات زانویی هستند که نیاز به تعویض کامل مفصل است، با توجه به شدت مشکلات زانو، پزشک تا حد امکان از روش‌های جایگزین جز جراحی استفاده می‌کند.
انجام این جراحی از سن ۶۰-۵۰ سالگی به بعد پیشنهاد می‌شود. به علت اینکه در سنین بالا اغلب افراد بازنشسته هستند و تحرک کمتری دارند، درنتیجه تعویض مفصل زانو یا لگن بیشتر جواب می‌دهد.
معمولا بیماران کاندید این جراحی، درد زیادی را متحمل می‌شوند و به دلیل اینکه در انجام فعالیت‌های روزمره خود مثل نشستن و برخاستن، از پله بالارفتن، زانو زدن، راه رفتن و…. دچار مشکل هستند، نیاز به تعویض مفصل زانو در آنها ضرورت پیدا می‌کند. اگر درد زانو برای بیمار قابل تحمل و کنترل باشد، این جراحی توصیه نمی‌شود.
نکته حائز اهمیت دیگر اینکه تعویض مفصل زانو نیز مانند هر عمل جراحی دیگری ممکن است با عوارضی همراه باشد بنابراین نیاز به مراقبت‌های خاص دارد و هر چند وقت یکبار تا آخر عمر باید به پزشک معالج ارتوپد مراجعه کرد تا از صحت کارکرد مفصل مصنوعی مطمئن شد. افراد بیمار نباید بعد از تعویض مفصل زانو فعالیت‌های بدنی سنگین داشته باشند و اشیا سنگین را حمل کنند. بدون رعایت این نکات دیر یا زود مفصل مصنوعی دچار مشکل می‌شود. با توجه به اینکه تعویض هر مفصلی در بدن دائمی نیست و بعد از مدتی لازم است که مجددا عوض شود، بنابراین تا حد امکان باید این جراحی به تعویق انداخته و در سنین بالاتر انجام شود. عمر مفاصل تعویضی، ۱۰ تا ۱۵ سال بوده و بعد از این زمان نیاز مجدد به تعویض مفاصل است.
درضمن افراد سنگین وزن و دچار اضافه وزن به دلیل اینکه مفاصل مصنوعی در بدن این افراد زود خراب و شل می‌شوند، کسانی که فعالیت بدنی بالایی دارند مثل کشاورزان و کاگران یا افرادی که شغلشان ایجاب می‌کند برای زمان زیادی سرپا بایستند، کاندید مناسبی برای تعویض مفصل زانو یا لگن نیستند.

 

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *