درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

قفل کردن زانو و بررسی دو علت اصلی آن!

قفل کردن زانو به مواقعی اطلاق میگردد که زانو در یک حالت گیر کرده باشد و فرد قادر به خم و راست کردن زانو نباشد. این قفل کردن ممکن است واقعی یا کاذب باشد.عارضه ها و مشکلات زانو همیشه برای بزرگسالان یا سالخوردگان اتفاق نمیافتند. در واقع، برخی عارضهها بیشتر برای کودکان و نوجوانان رخ میدهند. برخی از این بیماران جوان دچار شلی زانو و برخی دیگر دچار قفلشدگی زانو میشوند. سن یا نوع آسیب زانو هر چه که باشد، بررسی سوابق پزشکی و انجام یک معاینه فیزیکی بسیار ضروری است. بنابراین، برای یافتن علت اصلی مشکل زانویتان باید به یک متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

قفل کردن واقعی زانو

آناتومی زانو به گونهای است که حرکاتی مانند خم و راست شدن و کمی چرخیدن داشته باشد. اگر چیزی داخل زانو گیر کند، منجر به توقف در این حرکات میگردد که معمولا باعث محدودیت در صاف کردن زانو میشود.

دو علت اصلی قفل کردن واقعی زانو

پارگی مینیسک

مینیسک یک بافت فیبری محکم ولی نسبتاً نرم دارد که مانند بالشت فشارهای ناشی از حرکات را روی غضروف مفصلی کاهش میدهد. علاوه بر آن موجب ثبات نسبی زانو نیز میگردد. در صورت پارگی مینیسک، قسمت پاره شده ممکن است بین مفصل زانو گیر کند و مانع از حرکات شود، که در این نوع پارگی قسمتی از مینیسک از محل خود جدا شده و مانند دسته سطل در وسط مفصل قرار میگیرد. در صورتی که پارگی حاد باشد و زمان زیادی از آن نگذشته باشد، تا میزان قابل توجهی این پارگی قابل ترمیم است. در غیر این صورت قسمت پاره شده جهت برگرداندن حرکات زانو و آسیب کمتر به غضروف مفصلی، باید خارج شود.درمان پارگیهای مینیسک در قسمت مربوطه به صورت مفصلتری توضیح داده شده است.

 

جسم آزاد یا Loose body

Loose body منشاءهای مختلفی دارد :
جداشدگی یک قطعه از غضروف یا استخوان داخل مفصل در اثر ضربه
جداشدگی یک قطعه از برجستگیهای ناشی از آرتروز که به استئوفیت موسوم هستند نیز ممکن است منجر به قفلشدگی زانو شود.
جدا شدن یک قطعه استخوانی غضروفی از داخل مفصل زانو بدون ضربه که به آن استئوکندریت دیسکان گفته میشود.
یک قطعه آزاد شده از پارگی مینیسک میباشد که این قطعه نیز مانند یک جسم آزاد عمل کرده و بین غضروفها گیر کرده و مانع از انجام حرکات زانو میشود.

 

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *