بارداریسلامتینکات سلامتی

همه آنچه باید از هموروئید در بارداری بدانید!

هموروئید در بارداری
هموروئید در دوران بارداری شایع تر است. هموروئید در بارداری بخصوص ۳ ماهه سوم شایع است. بعضی از خانم ها هموروئید را برای اولین بار در بارداری تجربه می کنند. اگر شخصی قبل از بارداری هموروئید داشته باشد در حین بارداری مجددآ عود می کند. گاهی ممکن است هموروئید در مرحله دوم زایمان به علت زور زدن بروز کرده که این شکایت شایع بعد از زایمان است. در بیش تر موارد هموروئید هایی که در طی بارداری ایجاد شده اند بعد از زایمان بهبود می یابند خصوصآ اگر از یبوست اجتناب شود. توجه کنید که استفاده از پماد و شیاف آنتی هموروئید حتما باید زیر نظر پزشک باشد.

عمل هموروييد در زنان باردار
در زنان بادار بايد درمان های غير جراحي انجام شود ولي درصورت ضرورت و اورژانس مي توان اين عمل را با بي حسي موضعي بدون مشكل براي مادر و يا جنين انجام داد

چرا هموروئید در بارداری شایع تر است ؟
۱- رشد رحم در طی دوران بارداری سبب فشار روی ورید های لگن و اندام تحتانی شده و برگشت خون از نیمه تحتانی بدن کند تر می شود که این سبب ورم و متسع شدن عروق می گردد و همین امر باعث بروز هموروئید می شود.
۲- یبوست هم یکی عوامل همورویید در بارداری می باشد زیرا باعث می شود که دفعات دفع مدفوع کمتر شود و مدفوع سفت و خشک شود و دفع دچار مشکل می شود ۳- افزایش هورمون پروژسترون در طی بارداری سبب شل شدن و ورم کردن دیواره عروق وریدی می شود. پروژسترون نیز سبب آهسته شدن حرکت دستگاه گوارش می شود روده ها در دوران بارداری آهسته تر حرکت می کنند .
آهن موجود در مکمل هایی که مصرف می کنند زنان باردار نیز باعث بروز یبوست می شود.

هموروئید در بارداری و راه های پیشگیری و درمان
ــ نشستن در تشت آب ولرم روزانه ۳ـ۴ بار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه .
خانم های حامله آز مصرف بتادین در تشت آب ولرم باید خودداری کنند چون برای جنین مضر است .
ــ استفاده از نرم کننده های مدفوع و مایعات ( آب )
ــ استفاده نکردن از چای و نوشابه چون یبوست را تشدید می کند.
ــ مصرف غذا های پر فیبر مثل میوه جات و سبزیجات و غلات سبوس دار ــ بعد از هر دفعه اجابت مزاج اطراف مقعد را به خوبی تمیز و خشک کنید ( به آرامی و از جلو به عقب )
ــ كنترل عملكرد كبد، طحال و دستگاه گوارش

چطور از هموروئید در طی دوران بارداری اجتناب کنیم ؟ 
خانم ها در طی دوران بارداری مستعد هموروئید هستند ولی این غیرقابل اجتناب نیست. در این جا توصیه هایی برای پیش گیری از هموروئید برای شما ذکر می کنم:
– اولین و مهم ترین راه اجتناب از یبوست است { ازطریق داشتن رژیم پرفیبر ؛ اب حداقل ۱۰-۸ لیوان در روز ؛ ورزش منظم حتی حداقل در حد یک پیاده روی کوتاه } – وقتی احساس دفع دارید آن را به تاخیر نیاندازید

برای بهبودی از هموروئید ( بواسیر ) در بارداری چه کنیم ؟
یک پک یخ با یک پوشش نرم روی محل گرفتار گذاشته و روزی چند بار این کار را تکرار کنید. روزی چند بار در لگن آب گرم برای بهبود درد بنشینید. برای دستمال توالت از دستمال بدون عطر ؛ سفید رنگ و نرم استفاده کنید. استفاده از دستمال مرطوب بهتر است. در صورت تشدید بیماری حتمآ با پزشک خود برای مصرف دارو های موضعی مشورت کنید زیرا بیش تر این دارو ها را بیش تر از یک هفته نمی توان استفاده کرد.

 

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *