دهان و دندانسلامتینکات سلامتی

آشنایی با نکاتی در مورد عصب کشی!

برخی افراد در مورد دندان درد بعد از عصب کشی نگران اند. این نگرانی تا چه حد درست است؟

باورهای غلط در مورد عصب کشی

۱٫ عصب کشی دردناک است

معمولاً بیشتر افراد در مورد درد ناشی از عصب کشی نگران‌اند. اگرچه این درد به دلیل عفونت داخل دندان ایجاد می‌شود نه عصب کشی. در حقیقت عصب کشی برای درمان دندان درد انجام می‌شود و خودش دردی ایجاد نخواهد کرد. همچنین بی حسی موضعی برای دندان و اطراف آن انجام می‌شود. برخی افراد از عصب کشی می‌ترسند که در این صورت دندانپزشک می‌تواند به آن‌ها مسکن دهد.

۲٫ اعصاب دندان برداشته می‌شوند، پس دردی نخواهم داشت.

بسیاری از مردم گمان می‌کنند زمانی که یکبار عصب کشی می‌کنند نباید بعد از آن دردی احساس کنند. این باور غلط است. حقیقت این است که دندان دیگر نسبت به غذا و نوشیدنی‌های داغ یا سرد حساس نخواهد بود اما تا چند روز بعد از درمان درد دندان مناطق اطراف دندان ممکن است حساس باشد. برای تسکین درد دندان و التهاب دندانپزشک داروهایی را برای شما تجویز خواهد کرد.

۳٫ چرا باید عصب کشی کنم وقتی می‌توانم با کشیدن دندان درد دندان خلاص شوم؟

این باور غلط است که فرض کنیم برای تسکین درد دندان باید سر انجام آن را کشید. در واقع بسیاری از عصب کشی‌ها موفق بوده و در نتیجه دندان شما نیز سر جای خود خواهد ماند.

۴٫ من اصلاً دندان درد ندارم پس عصب کشی هم لازم نیست

بسیاری از دندان‌هایی که نیاز به عصب کشی دارند درد ندارند اما به این معنی نیست که سالم‌اند. دندانپزشک با استفاده از روش‌هایی تشخیص می‌دهد که پالپ دندان عفونی شده یا آسیب دیده است. اگر در اطراف دندان آسیب دیده ورمی مشاهده کردید حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید. این ورم که فیستول نام دارد تونلی است که چرک را از محل عفونت تخلیه می‌کند. دردی هم نخواهد داشت. عفونت باید درمان شده و دندان احتمالاً به عصب کشی نیاز دارد. اگر درمان نشود مناطق اطراف نیز آلوده خواهند شد.

۵٫ عصب کشی به معنای برداشتن ریشه‌های یک دندان یا همه‌ی دندان‌هاست؟

تمام تلاش در عصب کشی حفظ دندان است نه کشیدن آن. دندان و ریشه‌ها برداشته نمی‌شوند. تنها کانال‌ها تمیز شده و فرم داده می‌شوند. بافت عصبی و پالپ همراه با برخی بخش‌های داخلی ریشه برداشته می‌شوند برای اینکه اطمینان حاصل شود تمام باکتری‌ها از بین رفته‌اند.

۶٫ بعد از عصب کشی نیازی به مراجعه به کلینیک دندانپزشکی ندارم

بعد از جلسه‌ی اولی که برای عصب کشی مراجعه می‌کنید نیاز هست چند جلسه‌ی دیگر نیز برای پر کردن دائم یا گذاشتن تاج روی دندان نیز به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

پر کردن موقت که بعد از برداشتن پالپ انجام می‌شود از ریشه در برابر عفونت در مدت کوتاهی محافظت می‌کند. سپس پر کردن دائم برای اطمینان از عدم نفوذ باکتری به کانال باید انجام شود.

منبع: اینفوسلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *