اعصاب و رواندرمان بیماریسلامتینکات سلامتی

تاثیر آپنه بر رشد تومورهای مغزی!

تاثیر آپنه بر رشد تومورهای مغزی!

محققان اسپانیایی در مطالعه اخیرشان به نتایج تازه‌ای درباره تاثیر آپنه خواب بر رشد تومورهای سرطانی دست پیدا کردند. گزارشی از این مطالعه در کنگره انجمن ارولوژی اروپایی در مونیخ آلمان ارائه شده است.

براساس این گزارش، آپنه خواب ممکن است وضعیت بیماران مبتلا به سرطان را بدتر کند، چون هیپوکسی (یکی از عوارض آپنه خواب) می‌تواند رشد رگ‌های خونی را در تومورهای سرطانی افزایش دهد. در حالی که مکانیسم اصلی‌ای که ارتباط احتمالی بین آپنه خواب و سرطان را هدایت می‌کند، هنوز روشن نشده است، اما محققان می‌گویند که هیپوکسی متناوب ناشی از آپنه خواب می‌تواند در این وضعیت نقش داشته باشد.

هیپوکسی، کاهش در میزان اکسیژن لازمی است که به بافت‌های بدن می‌رسد. هیپوکسی متناوب،‌ سلول‌های مهم برای رشد رگ‌های خونی در تومورهای سرطانی را افزایش می‌دهد.

مسئولان این مطالعه می‌گویند که بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب معمولا از هیپوکسی متناوب در شب رنج می‌برند. این وضعیت نشان می‌دهد که هیپوکسی متناوب، دسترسی تومورهای سرطانی به مواد مغذی بیشتر را فراهم می‌کند و به شکل‌گیری رگ‌های خونی در تومورها منجر می‌شود. البته محققان تاکید می‌کنند که این مطالعه روی نمونه‌های آزمایشگاهی حیوانی انجام شده است و باید درباره نسبت دادن همه نتایج آن به انسان‌ها دقت کرد.

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *