بارداریدرمان بیماریسلامتینکات سلامتی

برای کاهش تهوع و استفراغ در بارداری بخوانید!

تهوع و استفراغ بارداری از هفته ۶ آغاز می شود و معمولا تا هفته ۱۶ بارداری ادامه دارد. این اختلال معمولا آزار دهنده بوده و در برخی خانمها می تواند موجب از دست دادن وزن، کاهش مایعات بدن و گاهی اختلالات الکترولیت شود. در صورت بروز سرگیجه، کاهش وزن شدید و نیز وجود خون در استفراغ باید به یک مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید. داروهای مفیدی برای کاهش این عارضه وجود دارند که می توانند بارداری را برای شما قابل تحملتر کنند.

داروهایی مانند ویتامین B6 خوراکی- کپسول زینتوما که از عضاره زنجبیل تهیه شده- و در مراحل بعدی درمان داروهایی مانند ویتامین B6 تزریقی- پرومتازین و اندانسترون و نیز قطره خوراکی متوکلوپرامید موثرند.

به خاطر داشته باشید طب مکمل در درمان این عارضه بسیار مفید است. در طب فشاری که شاخه ای از طب سوزنی است.فشردن نقطه نیگان یا پریکاردیوم ۶ دو انگشت بالای مچ دست توسط سی باند sea bandکه یک باند الاستیکی است که دکمه ای در سطح داخلی دارد و بر روی این نقطه قرار می گیرد، می تواند موجب کاهش تهوع بارداری شود.

هومیوپاتی نیز می تواند درمانهای موثری برای تهوع و استفراغ شدید بارداری ارائه دهد.برای دریافت این درمانها به پزشکان هومیوپات مراجعه کنید.
آروماتراپی نیز می تواند درمان مناسبی برای تهوع بارداری باشد، برای این کار ۲ قطره ازمحلول اسانس نعنای فلفلی را در یک کاسه آب داغ ریخته و در کنار تختتان قرار دهید. انتشار بوی نعنا فلفلی تا حد زیادی از حالت تهوعتان خواهد کاست.

برای کاهش تهوع استفراغ صبحگاهی می توانید موارد زیر را رعایت کنید

– وعده های غذای کوچک و متعدد بخورید. نگذارید زیاد گرسنه بمانید و معده تان را نیز با غذا پر نکنید به خاطر داشته باشید شما دو نفر نیستید. تا سه ماهه اول بارداری جنین به خوبی مواد غذایی خود را با رژیم معمول شما نیز تامین می کند.
– از غذاهای چرب و سرخ کردنی و پر ادویه پرهیز کنید.

– مدتی پس از بیدار شدن در رختخواب بنشینید و غذای جامد و خشکی مانند یک تکه بیسکویت، ترد و یا برشتوک بخورید. مصرف این مواد به خالی نماندن معده شما پیش از صرف صبحانه کمک خواهد کرد.
– از تغییر وضعیت ناگهانی مثلا سریع برخواستن از رختخواب پرهیز کنید.
– پیش از ناهار یک میان وعده خنک و شیرین و غلیط داشته باشید مثلا یک استکان آب میوه خانگی شیرین، شربت آبلیمو، شیر موز ، بستنی ساده و یا فالوده شیرازی.

– زیاد برای خودتان غذا نکشید و بشقاب غذا را پیش از خوردن غذا، مدتی داخل یخچال بگذارید . با سرد شدن غذا بوی آن کاهش خواهد یافت و شما راحتتر غذا را میل خواهید کرد.
– بعد از ظهر نیز یک میان وعده شیرین و خنک داشته باشید. می توانید از ژله ها نیز استفاده کنید.
– یک شام سبک و کم حجم انتخاب کنید.

– مایعات زیاد بخورید، بویژه وقتی زیاد استفراغ می کنید . سعی کنید حتی با وجود استفراغ، اب بخورید. دندانهایتان را پس از هر استفراغ بشویید. نیازی به استفاده از خمیر دندان نیست. چون بعضی خانمها نسبت به بوی خمیر دندان نیز حساسند. تنها شستشو با اب ساده نیز کافیست.
– از دیگران کمک بگیرید.اوایل بارداری، تغییرات هورمونی شدید می تواند موجب حساسیت واحساس تنهایی بیشتر در خانمها شود. بنابراین باید از اطرافیان کمک بگیرید.پخت عذا توسط سایر افراد و آوردن ویارانه برای خانمهای باردار از رسوم خوب ما ایرانیهاست که به کاهش عارضه تهوع در خانمهای باردار به دلیل قرار گرفتن در معرض بوها ، کمک می کند.

– زیاد خودتان را ملامت نکنید،بارداری با افزایش حساسیت خانمها به بو همراه است و بعضی از خانمها به دلیل افزایش حساسیت ممکن است حتی به بوی همسرشان نیز حساس شده و از او دوری بجویند. به خاطر داشته باشید،این احساس شما گذراست. از روشهای دیگر برای ابراز محبت به همسرتان استفاده کنید برای او اس ام.اس بزنید و یا ای میل بفرستید. به زودی روابطتان به حالت عادی باز خواهد گشت.
-صبور باشید، تجربه یک بارداری چیزهای زیادی را به شما خواهد آموخت. همین حساسیت به بوها، هوش شما را برای مادر شدن افزایش خواهد داد.

منبع: drmolaei.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *