سلامتینکات سلامتی

آشنایی با خواص بی نظیر پروبیوتیک ها!

گرچه تصور همه ی ما از باکتری ها، بد است اما برخی از این میکروارگانیسم ها در دوز مناسب می تواند به سلامتمان کمک کند. پروبیوتیک سال هاست که توسط پزشکان برای کمک به روده ی سالم تجویز شده است. اما تنها در تحقیقات اخیر نشان داده شده است که نقش پروبیوتیک تنها کمک به سلامت روده و معده نیست.

میکروب هایی که در بدن ما جمع شده اند، تاثیر زیادی در سلامت کلی ما دارند. بسته به نوع پروبیوتیکی که مصرف می کنید، خواص آن در افراد متفاوت است. برای مثال اگر آنها را برای مشکلات معده و یا آلرژی مصرف می کنید باید از مکملی استفاده کنید که در این موارد می تواند به شما کمک کند. اگر معده ی شما سالم است و تنها می خواهید میکروبیوم تان را تقویت کنید، باید از غذاهای سرشار از پروبیوتیک همچون ماست، سبزیجات تخمیری و کمبوجا استفاده کنید. در ادامه ی این مقاله به برخی از فواید این باکتری های کوچک اشاره شده است.

اضطراب شما را کاهش می دهند

در مطالعه ی اخیر که در مجله ی گزارش علمی به ثبت رسید، محققان دریافتند وقتی مکمل های حاوی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس پلنتاروم به گورخر ماهی -که دارای پروسه ی مغزی مشابهی با انسان می باشند- داده شد رفتارهای مربوط به اضطراب کمتری از خود نشان دادند. این پروبیوتیک بیشتر در غذاهای تخمیری همچون نان خمیر ترش یافت می شود. گرچه تحقیقات بیشتری در این مورد باید بر روی انسان انجام گیرد، اما قطعا می تواند اضطراب پروبیوتیک را درمان کند.

سیستم ایمنی را تقویت می کند

به طور گسترده ای تصور می شود که قرار گرفتن در معرض میکروب ها به عملکرد بهتر سیستم ایمنی شما کمک می کند. این موضوع در مورد باکتری هایی که هر روز با آنها رو به رو می شوید صحت دارد. اساسا این میکروب ها برای سیستم ایمنی برنامه ریزی می کنند تا برای محافظت از شما به درستی پاسخ دهند. در مطالعه ای نشان داده شد افراد فعالی که از پروبیوتیک استفاده می کنند، کمتر از افرادی که از دارونماها استفاده می کنند دچار سرما خوردگی و عفونت روده ای می شوند. اگر به دنبال مواد غذایی مفید برای بهبود سیستم ایمنی بدن هستید، این مطلب به شما کمک خواهد کرد.

از واکنش های آلرژیک و التهابی پیشگیری می کند

همانطور که یک سیستم ایمنی غیر فعال به سلامت انسان آسیب می رساند، سیستم ایمنی غیر فعال نیز دارای همین اثر است. سیستم ایمنی باید در حد اعتدال کار کند، چرا که فعالیت بیش از حد آن موجب آلرژی و بیماری های التهابی می شود. محققان در تلاشند تا اثر این پروبیوتیک را بر بیش فعالی سیستم ایمنی کشف کنند. مطالعاتی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد نشان داد افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به اگزما هستند، می توانند با مصرف پروبیوتیک رامنوسوس لاکتوباسیلوس از بیماری های پوستی پیش گیری کنند.

مطالعه ی دیگری در مورد افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو نشان داد که مصرف پروبیوتیک برای آنها بسیار مفید است.

میزان کلسترول را کاهش می دهد

محققان به این نتیجه رسیده اند که مصرف پروبیوتیک روتری لاکتوباسیلوس نسبت به دارونماها، سطح کلسترول های بد LDL را تا ۱۱٫۶ درصد و سطح کلسترول های کلی را تا ۹ درصد کاهش می دهد. پروبیوتیک هایی که بر روی LDL تاثیر دارند، دارای آنزیم های خاصی هستند که ممکن است در بازجذب کلسترول از روده دخالت کنند و سطح آن را تا حدودی کاهش دهند.

از دندان ها و لثه های شما محافظت می کند.

از آنجا که دهان انسان پر از باکتری است، محققان به پروبیوتیک ها به عنوان یک روش طبیعی برای مقابله با بیماری های لثه نگاه می کنند. در مطالعه ی دیگری نشان داده شد که مصرف روتری لاکتوباسیلوس بیشتر از دارونماها و پروبیوتیک های دیگر موجب کاهش ورم لثه و پلاک های دندانی می شود و ماست حاوی روتری لاکتوباسیلوس به طور چشمگیری رشد باکتری های استرپتوکوک موتانوس را که موجب پوسیدگی دندان می شود، کاهش می دهد. در مطالعه ی سال ۲۰۱۳ از باکتری لاکتیک اسید که به طور طبیعی در انسان وجود دارد ، استفاده کردند و بدین نتیجه دست یافتند که این باکتری، باکتری های بد را در دهان از بین می برد و به سلامت دهان کمک می کند.

کاری از گروه محتوای برنافیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *