درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

مسمومیت غذایی یا آنفولانزای معده!

به عنوان یک پزشک بارها و بارها در مورد مسمومیت غذایی و آنفولانزای معده از من سوال هایی پرسیده شده است. حقیقت این است که این دو واژه به جای هم به کار برده می شوند و متاسفانه از نظر بالینی نمی توان به آسانی کشف کرد که این علائم مربوط به مصرف غذای آلوده است و یا آیا فردی، این آنفولانزا را به شما منتقل کرده است.

البته باید به خاطر داشته باشید که اسهال اغلب به دلیل ویروس ایجاد می شود تا باکتری و بدون مراجعه به پزشک و با خود درمانی از بین می رود.

اما از کجا بدانیم که چه زمانی این مشکل باید جدی گرفته شود و در صورتی که شک کردید این مسمومیت به دلیل غذاییست که مصرف کرده اید، چه باید بکنید؟

مسمومیت غذایی با مصرف غذای آلوده ایجاد می شود و علائم آن نیز ممکن است به دلیل وجود آلودگی یا سمی باشد که از آن آلودگی ترشح می شود. ما اغلب از آلودگی که این مشکل را برایمان ایجاد کرده است، آگاهیم. مثلا اگر اسهال به دلیل استافیلوکوکوس اورئوس رخ داده باشد، علائم آن یک تا شش ساعت پس از مصرف غذای آلوده خود را نشان می دهد اما مسمومیت غذایی حاصل از سالمونلا، ای کولی و نورو ویروس یک تا دو روز و یا حتی چند هفته پس از مصرف غذای مسموم ممکن است رخ دهد.

مسمومیت غذایی یا آنفولانزای معده ؟

تنها راه کشف عاملی که موجب این علائم شده، فرستادن نمونه به آزمایشگاه برای بررسی بیشتر است. غذا ممکن است در هر مرحله از آماده سازی آلوده شود. دلایل عمده ی آن ممکن است شامل خوب نپختن گوشت، گرم نکردن غذاهای از پیش پخته شده، قرار دادن غذا در دمای گرم و یا در کنار غذاهای آلوده و عدم شستن دست ها، پیش از مصرف غذا می باشد.

اسهال، هدف خاصی به دنبال دارد

اگر فردی دچار ابتلا به باکتری های مضر شده باشد، بدن او برای رهایی از شر این عفونت به اسهال دچار می شود. به همین دلیل است که به آنها توصیه می شود با مصرف مایعات فراوان آبرسانی به بدن خود را حفظ کنند. در ۲۴ ساعت اول برای آنها هیچ دارویی تجویز نمی شود. بدن ما باید از شر این عفونت خلاص شود، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که همه ی باکتری های موجود در روده نیز مضر نیستند. در واقع، باکتری های مفید و مضر فراوانی در روده ی ما زندگی می کنند که همه برای سلامتمان مفید هستند و به هضم غذایمان کمک می کنند.

وقتی دچار اسهال می شویم هم زمان با باکتری های مضر، باکتری های مفید خود را نیز از دست می دهیم و این بدان معناست که حتی زمانی که عفونت از بین می رود بدن ما سعی می کند به درستی غذا را هضم کند، در نتیجه اسهال همچنان ادامه خواهد داشت. در این مرحله پزشکان برای بیماران خود داروهای ضد اسهال تجویز می کنند. توصیه ی من نیز استفاده از پروبیوتیک برای افزایش باکتری های مفید می باشد.

چه زمانی باید نگران بود؟

اگر اسهال شما بیش از چند روز طول کشید و این اسهال همراه با خون بود باید به پزشک مراجعه کنید. اگر این عارضه با تب و دردهای شدید شکم همراه باشد نیز باید بررسی شود. اگر اطمینان دارید علائم شما به دلیل مصرف یک غذای آلوده در رستوران است بهتر است به پزشکتان اطلاع دهید تا نمونه ای از مدفوع شما را به آزمایشگاه بفرستد. اگر این مسمومیت غذایی جدی باشد، این نتایج به دپارتمان محلی سلامت محیط باید گزارش داده شود تا از آلوده شدن دیگر افراد جلوگیری شود.

آیا این بیماری مسری است؟

حتی اگر دلیل اسهال شما مسمومیت غذایی باشد بهتر است تا زمان از بین رفتن علائم، دست خود را همواره پیش و پس از مصرف غذا بشویید و سعی کنید برای دیگران غذا آماده نکنید.

منبع: برنافیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *