بهداشت بانواندرمان بیماریسلامتینکات سلامتی

نشانه‌های سرطان در زنان

بدن زنان دائما در حال تغییر است. اما گاهی اوقات تغییراتی که به نظر طبیعی می‌رسند ممکن است نشانه‌هایی از سرطان باشند. مهم این است که به بدن خود توجه کنید تا متوجه تغییرات شوید.
تغییراتی که باید به آن‌ها توجه کنید عبارتند از:

1- در زنان و تغییرات سینه

بیشتر توده‌های سینه سرطانی نیستند. اما با این حال، باید توسط پزشک معاینه شوند. دیگر تغییراتی که باید مورد توجه قرار گیرند:
فرورفتگی یا چین‌های پوست سینه
فرورفتگی نوک سینه
ترشحات نوک سینه
قرمزی نوک یا پوست سینه
برای پی بردن به علت این علائم، پزشک معاینات بالینی را انجام داده و سوالاتی در مورد تاریخچه پزشکی فرد می‌پرسد. همچنین ممکن است به آزمایشاتی مانند ماموگرافی یا بیوپسی نیاز باشد.

2-نشانه‌های سرطان در زنان و ورم

ورم کردن یک امر طبیعی در زنان می‌باشد. اگر ورم بعد 1 تا 2 هفته از بین رفت، مشکلی وجود ندارد. اما اگر در طول زمان بهتر نشد یا همراه با خونریزی یا کاهش وزن بود، به پزشک مراجعه کنید. ورم همیشگی گاهی به معنای سرطان تخمدان می‌باشد. ممکن است برای علت‌یابی به آزمایش لگن، خون و گاهی اوقات اولتراسوند نیاز باشد.

3-نشانه‌های سرطان در زنان و خونریزی بین عادات ماهانه

اگر هنوز یائسه نشده‌اید و بین عادات ماهانه لکه بینی دارید، به پزشک مراجعه کنید. خونریزی در فاصله بین عادات ماهانه طبیعی نیست و می‌تواند دلایل زیادی مانند سرطان اندومتر داشته باشد. خونریزی پس از یائسگی اصلا طبیعی نیست و باید فورا بررسی شود.

4-نشانه‌های سرطان در زنان و تغییرات پوست

تغییر در اندازه، ظاهر یا رنگ خال و یا هر لکه پوستی، یک نشانه رایج سرطان پوست می‌باشد. برای انجام آزمایشات کامل و شاید بیوپسی فورا به پزشک مراجعه کنید.

5- نشانه‌های سرطان در زنان و مشاهده خون در ادرار یا مدفوع

اگر خونریزی قسمتی از بدن طبیعی نمی‌باشد یا اگر بیش از 1 تا 2روز طول کشیده است، به پزشک مراجعه کنید. مدفوع خونی اغلب از هموروئید است، اما همچنین ممکن است نشانه‌ای از سرطان کولون باشد. ادرار خون آلود معمولا نشانه سرطان مثانه یا کلیه است.

6- نشانه‌های سرطان در زنان و تغییرات در گره‌های لنفاوی

گره‌های لنفاوی، غده‌هایی کوچک و لوبیایی شکل در بدن می‌باشند. تغییر آن‌ها بیشتر به علت عفونت است. اما بعضی سرطان‌ها مانند خون یا لنفوما نیز می‌توانند چنین نشانه‌ای داشته باشند. بهتر است در صورت مشاهده یک توده یا ورم در هر نقطه‌ای از بدن به پزشک مراجعه کنید.

7- نشانه‌های سرطان در زنان و اشکال در بلع

بلع سخت اگر گهگاه اتفاق افتد، نگران کننده نمی‌باشد. اما اگر اغلب اوقات خصوصا همراه استفراغ و کاهش وزن رخ می‌دهد، باید از نظر سرطان گلو یا معده مورد بررسی قرار گیرد.

8- نشانه‌های سرطان در زنان و کاهش وزن بدون علت

بیشتر زنان آرزو می‌کنند به صورت جادویی وزن اضافی خود را کم کنند. اما کاهش وزن 5 کیلوگرم یا بیشتر بدون داشتن رژیم کاهش وزن یا ورزش، نشانه یک مشکل است. اگرچه کاهش وزن بی‌دلیل ممکن است به علت استرس و پرکاری تیروئید نیز رخ دهد، یکی از نشانه‌های سرطان لوزالمعده، معده و ریه نیز می‌باشد. پزشک ممکن است آزمایش خون یا سی‌تی‌اسکن درخواست کند.

9- نشانه‌های سرطان در زنان و سوزش سردل

پرخوری، الکل، استرس یا هر سه مورد باعث سوزش سردل می‌شوند. رژیم غذایی خود را به مدت یک یا دو هفته تغییر دهید و ببینید آیا علائم برطرف می‌شوند. اگر موثر نبود به پزشک مراجعه کنید. اگر سوزش سردل برطرف نشد یا بدتر شد، ممکن است به علت سرطان معده، گلو یا تخمدان باشد.

10- نشانه‌های سرطان در زنان و تغییرات دهان

اگر سیگار می‌کشید مراقب لکه‌های سفید یا قرمز روشن داخل دهان یا روی لب‌هایتان باشید. هر دوی این علائم ممکن است به سرطان دهان مربوط باشند. از پزشک یا دندانپزشک درباره آزمایشات و درمان بپرسید.

11- نشانه‌های سرطان در زنان و تب

اگر تب بهتر نشود یا غیر قابل توضیح باشد، امکان لوسمی یا دیگر انواع سرطان خون وجود دارد. پزشک برای علت یابی باید جزئیات تاریخچه پزشکی را بررسی کرده و معاینات را انجام دهد.

12- نشانه‌های سرطان در زنان و خستگی

بسیاری از زنان به دلیل مشغله‌های زندگی احساس خستگی می‌کنند. اما خستگی بیش از حد که برطرف نشود، طبیعی نیست. در صورتی‌که خستگی‌تان رفع نمی‌شود یا علائم دیگری مانند خون در مدفوع مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

13- نشانه‌های سرطان در زنان و درد

بیشتر سرطان‌ها باعث ایجاد درد نمی‌شوند. اما درد مداوم می‌تواند نشانه‌ای از سرطان استخوان، مغز یا دیگر سرطان‌ها باشد. درباره دردهای غیر قابل توضیحی که یک ماه یا بیشتر طول کشیده است با پزشک مشورت کنید.

14- نشانه‌های سرطان در زنان و سرفه

اغلب سرفه در عرض 3 تا 4 هفته به‌طور خود بخود بهبود می‌یابد. سرفه‌های طولانی‌تر را خصوصا اگر سیگاری هستید یا تنگی نفس دارید نادیده نگیرید. در صورت مشاهده خلط خونی به پزشک مراجعه کنید. سرفه معمول‌ترین علامت سرطان ریه می‌باشد.

15- نشانه‌های سرطان در زنان و درد شکمی و افسردگی

با وجود نادر بودن، درد شکمی همراه با افسردگی می‌تواند نشانه سرطان لوزالمعده باشد. در صورتی که سرطان لوزالمعده در خانواده شما ارثی است، به یک آزمایش خون فوری نیاز دارید.

منبع: آوای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *