سلامتیسلامتی پوستسلامتی مونکات سلامتی

هایفوتراپی چیست؟مزیت‌های هایفوتراپی.

بدون شک زیبایی چهره و حفظ آن از مواردی است که مطلوب همگان می‌باشد و داشتن چهره‌ای زیبا، حفظ و یا بازگشت به آن از دغدغه‌های دیرینه بشر بوده است ممکن است که زیبایی در فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف معیارهای متفاوتی داشته باشد لیکن بعضی از اصول اولیه آن در بین تمام اقوام بشر ثابت و مشترک است. مثلاً جوان بودن پوست و نداشتن چین‌وچروک از پایه‌های ثابت زیبایی است.

علت چین‌وچروک، شلی و افتادگی پوست

بدیهی است چین‌وچروک، شلی و افتادگی پوست به زیبایی آن لطمه وارد می‌کند کمااینکه چین‌وچروک در البسه و ملحفه نیز علی‌رغم تمیز بودن آن‌ها موجب ظاهر ناخوشایند آن‌ها شده و صاف کردن و اتو کردن آن‌ها به آراستگی آن‌ها می‌افزاید، چه برسد به پوست صورت که خطوط روی آن حاکی از افزایش سن و پیری آن دارد. روش‌های جوان‌سازی پوست قدمتی دیرینه دارند لیکن این شاخه از علم نیز از قطار پر سرعت جریان علم پیاده نشده و سوار بر آن هر روز تکنولوژی‌هایی نوین‌تر و مؤثرتر و با عوارضی کمتر را به خدمت گرفته تا در کمترین زمان و آسیب، بهترین نتیجه را ارائه دهد.

اساس استحکام پوست و قوام آن به داربست زیرین آن بستگی دارد که عمده‌ی آن ناشی از ساختارهایی پروتئینی به نام کلاژن و نیز صفحات غشایی زیرپوست می‌باشد. این اجزاء کلاژنی پوستی که ساختمانی همچون رشته‌های فنری تاب‌خورده دارند در اثر آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی مختلف ناشی از نور آفتاب، پیری، تغذیه و غیره دچار اضمحلال ساختمانی شده و همچون فنری که بر اثر کشش زیاد باز شده باشد، افزایش طول می‌دهند که نمود بیرونی آن چین‌وچروک، شلی و افتادگی پوست می‌باشد.

آشنایی با روش‌های درمانی برای لیفت صورت

درگذشته‌های نه‌چندان دور و یا حتی امروزه عده‌ای از جراحان با روش‌های جراحی سعی در لیفت با نخ پوست و جبران شلی و افتادگی آن داشته و دارند. گرچه در مواردی که واقعاً لازم بوده و پوست افتادگی و شلی زیاد داشته باشد این روش‌ها هنوز جایگاه خود را دارند، لیکن در خیلی از موارد که شدت آن زیاد نباشد اقبال عمومی معطوف به روش‌های غیر جراحی و حتی غیرتهاجمی می‌باشد که با کمترین عوارض، در کوتاه‌ترین زمان بهترین اثر را داشته باشد.

که در همین راستا تکنولوژی‌های همچون لیزر و رادیوفرکوئنسی چند سالی است که پا به میدان گذاشته و با گذر از لیزرهای تهاجمی همچون لیزر CO2که دوره‌های بعد از درمان ۲ هفته‌ای داشته به لیزرهای فرکشنال و پس‌ازآن RF(رادیوفرکوئنسی) های مونو پلار و فرکشنال سوزنی رسیده که در نوع و زمان خود پیشرفت خوبی محسوب می‌شدند.

اساس کار همه آن‌ها تخریب ساختارهای قدیمی کلاژن و تحریک کلاژن سازی جدید از راه ایجاد گرمای موضعی در بافت بود. لیکن دو محدودیت اساسی داشت اول اینکه برای رسیدن به این داربست زیر پوست نیاز بود که از سطح پوست گذر کنند و دوم اینکه کلاژن‌ها هرکدام دردمایی خاص در حدود°c70 – 60 تخریب و بازسازی می‌شوند که رساندن حرارت در این دما به آن‌ها موجب عوارض تخریبی سطحی پوست و عواقب ثانویه آن می‌گردید.

هایفوتراپی چیست؟

جوانسازی و کشیدن پوست در تکنولوژی بسیار جدیدی به نام High Intensity Focused Ultrasound) HIFU) 

که هایفو تراپی معرفی می‌گردد این دو معضل با استفاده از اصول اولیه فیزیکی لیکن با تکنولوژی بسیار پیشرفته مرتفع گردیده و موجب می‌شود که نتیجه‌ی مطلوب با کمترین عارضه و درد و در کمترین زمان ممکن حاصل گردد.

مزیت‌های هایفوتراپی

در این سیستم درمانی که از امواج اولتراسوند (مافوق صوت) استفاده می‌شود، این امواج با کمک تکنولوژی بسیار پیشرفته (توسط وسایلی شبیه به عدسی که می‌توانند صوت را در نقطه‌ای کانونی مجتمع نماید) در نقطه‌ای از عمق دلخواه متمرکز و تابانده می‌شود که نتیجه آن ایجاد گرمای موضعی در نقاط و اعماقی دقیق از پوست و بافت زیرین می‌باشد و بقیه کار با همان توضیح قبلی تخریب کلاژن‌های قدیمی و بازسازی کلاژن جدید می‌باشد.

از دستگاه‌های منحصربه‌فردی که با این تکنولوژی کار می‌کند به دستگاهUltraFormer می‌توان اشاره کرد که بسیار پیشرفته بوده و بیمارانی که با این روش جهت لیفت صورت با این دستگاه تحت درمان قرارگرفته‌اند با هیچ‌گونه عارضه‌ی خاصی بهترین نتیجه را گرفته‌اند. هزینه درمان با این تکنولوژی در منطقه‌ی صورت و گردن ازنظر اقتصادی نیز در مقایسه با روش‌های قبلی همچون CO2فرکشنال و RF فرکشنال سوزنی که نیاز به ۴-۳ جلسه درمان دارند، برابری می‌کند. به بیمارانی که هدف اصلی آن‌ها لیفت پوست صورت و لیفت گردن و ابرو می‌باشد، توصیه می‌شود قبل از انجام سایر روش‌های درمانی با معدود پزشکانی که با این سیستم درمانی جدید آموزش‌دیده و کارکرده‌اند مشاوره نمایید.

ماندگاری نتایج و اثرگذاری هایفوتراپی

نتایج هایفوتراپی با توجه به استمرار تولید کلاژن جدید تا یک سال پس از درمان نیز بهبود می‌یابد. البته نتایج در بیماران مختلف متفاوت است و به ویژگی‌های خاص پوست هر بیمار بستگی دارد. همچنین توصیه می‌شود درمان پس از یک سال تکرار گردد تا نتایج به دست آمده حفظ شود. به‌علاوه بیمار باید به‌طور منظم به پزشک مراجعه کند و تحت نظر باشد تا در صورت لزوم درمان تکرار شود و اثر گذر زمان تا حد امکان خنثی گردد. هر چه سرعت نمودار شدن نشانه‌های پیری بیشتر باشد، به همان نسبت درمان نگه‌دارنده ضرورت بیشتری می‌یابد.

مدت‌زمان درمان

زمان عمل هایفو تراپی به بزرگی ناحیه تحت درمان بستگی دارد. برای مثال لیفت کامل صورت که شامل لیفت خط فک، گونه، لب، پیشانی و ابرو می‌شود، ۴۵ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد؛ حال‌آنکه لیفت جزئی صورت حدود ۳۰ دقیقه زمان می‌برد. این عمل نیازی به بستری شدن و استراحت کردن ندارد و بیمار می‌تواند فعالیت‌های روزانه خود را بلافاصله پس از درمان ادامه دهد.

نتایج چه زمانی قابل مشاهده است؟

اثر درمان معمولاً بلافاصله پس از اتمام عمل قابل مشاهده است؛ بااین‌حال نتیجه نهایی و چشمگیر لیفتینگ پس از دو تا سه ماه مشخص می‌شود. دلیل اصلی بهبود مستمر نتایج این است که جایگزینی کلاژن جدید و دارای خاصیت ارتجاعی بیشتر با کلاژن قدیمی فرایندی زمان‌بر است؛ بنابراین به موازات تولید کلاژن بیشتر نتایج نیز تا ۶ ماه پس از درمان بهتر می‌شود.

تعداد جلسه‌های لازم

هایفوتراپی صورت در یک جلسه کامل می‌شود. البته تعداد جلسات به واکنش بدن به درمان و زمان فرایند تولید کلاژن بستگی دارد. بیمارانی که بیش از یک جلسه درمان انجام می‌دهند، از مزایای بیشتری برخوردار می‌گردند.

منبع: سایت دکتر ابوالفتح محرابیان متخصص پوست و مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *