دهان و دندانسلامتینکات سلامتی

مدت زمان درمان ارتودنسی چقدر است؟

بیشترین پرسشی که در مطب می‌شنویم این است که: درمان ارتودنسی چقدر طول می‌کشد؟ در حقیقت، طول مدت درمان به شرایط منحصربه‌فرد هر دهان و میزان مرتب بودن دندان‌ها پیش از نصب بریس بستگی دارد. اصلی‌ترین عوامل تعیین کننده طول درمان عبارتند از: درجه شدت، سن، بهداشت و همکاری.

مدت زمان درمان ارتودنسی

درجه شدت، که به آن مال‌اکلوژن (اختلالات فکی و دندانی)  هم گفته می‌شود، یکی از عوامل تعیین کننده طول مدت درمان ارتودنسی است. در مواردی که دندان‌ها شلوغ هستند یا بیرون زده‌اند و بدون کمک لب‌ها در دهان جا نمی‌گیرند، طول مدت درمان افزایش می‌یابد. همچنین، زمانی که فک‌های بالا و پایین با تأخیر رشد کنند یا به صورت هماهنگ رشد نکرده باشند نیز مرتب کردن دندان‌ها بیشتر طول می‌کشد. برای همین، همه بیماران از لحاظ الگوهای اسکلتی و دندانی ارزیابی می‌شوند تا درجه شدت مال‌اکلوژن آن‌ها مشخص شود.‌

سن یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر زمان مورد نیاز برای درمان است. معمولاً، نوجوانان در حال رشد نسبت به بزرگسالانی که رشدشان متوقف شده و مدتی طولانی به مشکلاتی مانند شلوغی دندان‌ها دچار بوده‌اند، سریع‌تر به درمان پاسخ می‌دهند. بهداشت هم مسئله بسیاری مهمی برای بزرگسالان است زیر آن‌ها بیشتر در خطر ابتلا به امراض لثه و بافت‌هاى محافظ اطراف دندان قرار دارند.

اگر بیمار تا حد ممکن از برنامه درمانی پیروی کند و بهداشت را به خوبی رعایت نماید، درمان خیلی سریع به نتیجه خواهد رسید. کشیدن نخ سیم کشی دندان و مسواک زدن به طور روزانه، کمک می‌کند که دندان‌ها سریع‌ترین شکل ممکن حرکت کنند. پیروی کامل از برنامه درمانی با به‌کارگیری کش‌های لاستیکی یا سایر راهنمایی‌های ارائه شده توسط پزشک، به پیشرفت بسیار سریع درمان کمک کرده و ما را قادر می‌سازد که با ارائه بهترین خدمات درمانی ممکن، لبخند منحصربه‌فردی را به هر یک از بیماران هدیه دهیم. نتیجه گرفتن از درمان ارتودنسی نیازمند تلاش گروهی است.

البته، با رعایت تمامی این عوامل هم، اکثر بیماران مطلب ما که خواهان یک درمان کلی هستند مجبورند به مدت ۱۲ تا ۳۶ ماه از بریس استفاده کنند. لطفاً برای مشاوره به مطب ما مراجعه کنید تا از تمامی گزینه‌هایی که می‌توانند لبخند تازه‌ای به شما ببخشند مطلع شوید.

مدت زمان استفاده از پلاک متحرک بعد از ارتودنسی

p

فرقی نمی‌کند که از بریس‌های فلزی، بریس‌های شفاف یا ردیف کننده‌های نامرئی متحرک استفاده کرده باشید، چرا که به هر حال باید در مرحله پایانی درمان از نگه‌دارنده‌ها نیز استفاده کنید. اوایل، از شما خواسته می‌شود که نگه‌دارنده‌ها را ۱۲ تا ۲۲ ساعت در روز نصب کنید. طول مدت استفاده از نگه‌دارنده‌ها در هر روز بر مبنای عوامل بسیاری تعیین می‌شود از جمله شدت مشکل اولیه، سن بیمار و هدف از استفاده از نگه‌دارنده (اینکه آیا از نگه‌دارنده‌ها تنها برای تثبیت وضعیت قرارگیری چند دندان استفاده می‌شود).

بیشتر بیماران ما به مدت ۳ تا ۶ ماه از چنین برنامه‌ای پیروی می‌کنند. اکثر آن‌ها، در صورتی که در طول ۳ تا ۶ ماه اول ساعات تعیین شده را رعایت کنند، می‌توانند وارد دوره ۶ ماهه‌ای شوند که در آن نگه‌دارنده‌ها تنها در شب نصب می‌شوند.به شدت توصیه می‌شود که این برنامه شبانه در طول ۶ ماه باقی مانده از دوره درمان، یا دست کم تا پایان ۱۲ ماه اختصاص داده شده به نصب روزانه نگه‌دارنده، انجام شود.

اغلب پس از ۱۲ ماه نصبِ مداوم نگه‌دارنده، به بیماران توصیه می‌کنیم که تا آخر عمر هفته ۳ تا ۵ بار روی دندان‌هایشان نصب کنند.

بسیاری از بیماران از شنیدن این توصیه‌ها شوکه می‌شوند.ما می‌خواهیم بدانید که اگر از نگه‌دارنده‌ها به طور منظم استفاده نکنید، احتمال زیادی دارد که دندان‌های زیبا و صافی که در حال حاضر صاحب آن‌ها شده‌اید، زمانی دوباره به حال اول برگردند.

منبع: iranortodensi.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *