درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

کمای هایپر اسمولار،کمای دیابتی!

کومای هایپر اسمولارحاد یا NKHS

اغلب به دنبال دیابت نوع ۲ و در شرایطی که قند خون کنترل مناسبی ندارد و همزمان بیمار به یک بیماری حاد به خصوص انواع عفونتها گرفتار می شود رخ می دهد.

زمانی که سطح قند خون در بدن فرد افزایش پیدا می کند و بدن دی دهیدراته یا کم آب می شود کمای دیابتی بروز پیدا می کند. کتواسیدوز در افرادی رخ می دهد که مبتلا به دیابت نوع یک باشند و به ندرت در افرادی که دیابت نوع دو دارند اتفاق می افتد، ولی علائم مشابهی دارد.

تحقیقات نشان داده اند که این مشکل بیشتر در افراد مسن و افرادی که سن بالای ۶۰ سال دارند ایجاد کمای دیابتی میکند.

این امر امکان دارد به این علت باشد که در افرادی که مسن تر هستند، حس تشنگی باعث ایجاد تغییراتی می شود و احتمال این که بدن دهیدراته شود خیلی بیشتر است. بیشتر افرادی که دچار این عارضه میشوند دارای سابقه ای از بیماری دیابت هستند، اما افرادی هستند که از بیماری خود اطلاعی ندارند و یا بیماری آن ها هنوز تشخیص داده نشده و یا درمان نشده است.

در اکثر موارد چند هفته قبل از نمود بیماری ،سابقه ای از تشنگی شدید و دفع ادرار مشاهده می شود. افزایش سطوح قند خون و ادرار بیش از حد هر دو منجر به دهیدراته شدن بدن و سلول ها می شود. کاهش بسیار شدید آب در بدن می تواند منجر به شوک، کما و حتی مرگ شود. بعضی افراد در معرض خطر بیشتری قرار خواهند گرفت از جمله کسانی که بیماری مزمن یا ناتوانی دارند.

از جمله علل اصلی به وجود آمدن کمای دیابتی عبارتند : از عفونت، حمله قلبی، نارسایی، داروهایی مانند دیورتیک، داروهای قلبی و یا استروئید ها، بیماری، زخم های خونریزی دهنده، لخته و قند خون کنترل نشده.

 عوامل ابتدایی کمای دیابتی

-افزایش یافتن تشنگی
-تکرر ادرار
-داشتن ضعف
-خواب آلودگی
-داشتن سردرد
-داشتن اضطراب
-از دست دادن توانایی در تکلم
-فلج

اگر یکی از علائم ذکر شده را دارید و سطح قندخونتان بالاست حتما با پزشک معالج تان مشورت کنید. اگر علائم کمای دیابتی در ابتدا مورد توجه قرار بگیرد، نیاز به مایعات داخل وریدی خواهد بود و طبق تجویز پزشک معالج ممکن است به انسولین نیاز باشد و در صورتی که این مشکل درمان نشود منجربه مرگ خواهد شد.

خصوصیات کمای هایپر اسمولار

۱- قند خون بالای ۶۰۰

۲- PH خون بیش از ۳/۷

۳- بیکربنات خون بیش از ۱۵ (تقریبا برعکس DKA)

بنابراین تمام مبتلایان به دیابت ۲ که دچار افت سطح هوشیاری می شوند باید سریعا بستری شده و از نظر کتواسیدوز دیابتی و یا کمای هیپر اسمولار بررسی شوند.

منبع: drmanshadi.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *