درمان بیماریسلامتی

آپاندیسیت، علائم و درمان آن.

آپاندیسیت التهاب آپاندیس می‌باشد. آپاندیس زائده‌ای کوچک و انگشتی شکل است که از روده بزرگ منشعب می‌شود. هیچ کس به‌طور دقیق عملکرد آپاندیس را نمی‌داند. اما چیزی که مشخص است ما می‌توانیم بدون آپاندیس و بدون عواقب خاصی زندگی کنیم.

آپاندیسیت یک وضعیت اورژانسی است که نیاز به جراحی فوری برای خارج کردن آپاندیس دارد. آپاندیس ملتهب، خواهد ترکید و مواد عفونی را به حفره شکمی می‌ریزد. این اتفاق به التهاب صفاق منجر خواهد شد که می‌تواند کشنده باشد، مگر این‌که سریعا و با تجویز آنتی بیوتیک‌های قوی درمان شود.

معمولا از هر 16 نفر، 1 نفر به آپاندیسیت مبتلا خواهد شد. اگرچه آپاندیست در هر سنی اتفاق می‌افتد، معمولا زیر 2 سال نادر بوده و بیشتر بین 10 تا 30 سالگی رخ می‌دهد.

علل آپاندیسیت

آپاندیسیت وقتی اتفاق می‌افتد که آپاندیس توسط مدفوع یا یک جسم خارجی یا سرطان مسدود شود. انسداد ممکن است به علت عفونت نیز رخ دهد.

علائم آپاندیسیت

علائم معمول آپاندیسیت عبارتند از :
درد گنگ نزدیک ناف یا قسمت بالایی شکم که وقتی به سمت بخش پایینی و راست شکم حرکت می‌کند، شدید می‌شود که معمولا اولین نشانه است.
کاهش اشتها
تهوع و یا استفراغ بلافاصله پس از شروع درد شکمی
تورم شکم
تب
عدم توانایی در خارج کردن گاز

دیگر علائم آپاندیسیت عبارتند از:
درد مبهم یا شدید در هر قسمت از شکم، پشت یا رکتوم
ادرار دردناک
استفراغی که از درد شکمی زودتر شروع شود
کرامپ شدید
یبوست یا اسهال به همراه گاز

اگر هر یک از نشانه‌های ذکر شده را دارید، فورا به بیمارستان یا درمانگاه مراجعه کنید.، زیرا تشخیص و درمان به‌موقع بسیار مهم است. از خوردن، آشامیدن، یا مصرف داروهای آرام‌بخش، آنتی اسید یا مسهل پرهیز کنید. زیرا می‌توانند سبب ترکیدن آپاندیس ملتهب شوند.

تشخیص آپاندیسیت

تشخیص آپاندیسیت دشوار است. نشانه‌های آپاندیسیت اغلب مبهم بوده یا بسیار شبیه دیگر بیماری‌ها مانند مشکلات کیسه صفرا، عفونت مثانه یا مجاری ادراری، بیماری کرون، گاستریت، عفونت روده و مشکلات تخمدان می‌باشد.

آزمایش‌هایی که برای تشخیص آپاندیسیت انجام می‌شوند عبارتند از:
معاینه شکم
آزمایش ادرار برای رد احتمال عفونت مجاری ادراری
معاینه رکتوم
آزمایش خون برای تشخیص عفونت
سی‌تی‌اسکن و یا اولتراسوند

درمان آپاندیسیت

جراحی برای خارج کردن آپاندیس-آپاندکتومی- درمان استاندارد آپاندیسیت می‌باشد. به‌طور کلی اگر پزشکان به آپاندیسیت مشکوک باشند، خارج کردن سریع آپاندیس را به احتمال ترکیدن آن ترجیح می‌دهند.

اگر آپاندیس آبسه کرده باشد، دو راهکار وجود دارد: یکی تخلیه چرک و مایعات عفونی و دیگری خارج کردن آپاندیس. با این‌حال بعضی تحقیقات نشان داده‌اند که درمان آپاندیسیت حاد با آنتی بیوتیک، نیاز به جراحی را از بین می‌برد.

جراحی آپاندیس

قبل از جراحی برای جلوگیری از التهاب صفاق، آنتی بیوتیک داده می‌شود. معمولا بیهوشی عمومی داده می‌شود و آپاندیس از طریق یک برش 4 اینچی یا توسط لاپاراسکوپی برداشته می‌شود.

حدود 12 ساعت پس از جراحی فرد می‌تواند برخاسته و حرکت کند. و معمولا طی 2 تا 3 هفته به فعالیت‌های عادی روزانه برگردد. اگر جراحی توسط لاپاراسکوپی انجام شده باشد، برش کوچکتر و بهبودی سریع‌تر است.

پس از جراحی آپاندیس در صورت بروز این علائم به پزشک مراجعه کنید:
استفراغ بدون کنترل
افزایش درد شکم
گیجی یا احساس ضعف
وجود خون در استفراغ یا ادرار
افزایش درد و قرمزی در محل برش
تب
وجود چرک در محل زخم

پیشگیری از آپاندیسیت

هیچ راهی برای پیشگیری از آپاندیسیت وجود ندارد. با این‌حال، احتمال آن در افرادی که رژیم غذایی پرفیبر شامل میوه و سبزیجات تازه دارند، کمتر است.

منبع: WebMD

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *