روانشناسیروانشناسی اجتماعیسبک زندگی

چگونه شریک عاطفی مناسبی برای خودمان پیدا کنیم؟

یکسری ویژگی های اساسی هستند که به پیدا کردن شریک عاطفی مناسب کمک می کنند در ادامه به تفصیل با آن ها آشنا خواهیم شد.

در شریک عاطفی خود به دنبال چه چیزهایی باشیم؟

ارزش های مشترک. آیا ارزش های شما با ارزش های شریک عاطفی تان یکسان است؟ اگر مهربان برخورد کردن با دیگران برای شما مهم است اما او با دیگران رفتار ناخوشایندی دارد این یک پرچم قرمز به حساب می آید. باید با همسرتان بنشینید و ارزش های رابطه را بنویسید. روزانه برای صحبت کردن درباره فلسفه و اهداف زندگی وقت بگذارید.

علایق مشترک. نیاز نیست حتما سرگرمی های یکسانی داشته باشید اما اگر هیچ علایق مشترکی با هم نداشته باشید چه چیزی قرار است باعث تقویت این رابطه شود؟ با انجام دادن کارهایی که هر دو از آن لذت می برید زندگی لذت بخش تر می شود و لحظات سخت را بهتر می توانید تحمل کنید. زمانی که می خواهید لیستی از علایق و سرگرمی های مشترک تان را بنویسید بی حوصلگی به خرج ندهید می توانید سرگرمی جدیدی را با هم شروع کنید مثلا دارت، والیبال یا خیلی سرگرمی های دیگر…

صداقت. چه کسانی باعث رنجش می شوند؟ دروغ گفتن باعث پایین آمدن سطح عزت نفس شما می شود. هیچ رابطه سالمی بدون اعتماد دوام پیدا نمی کند و دروغ گفتن منجر به ویران شدن رابطه ها می شود. چنانچه همسرتان با شما صادق باشد احساس احترام و ارزشمند بودن می کنید و مطمئن می شوید که او به جای پاک کردن صورت مسئله با مشکلات مواجه شده و در جهت رفع آن ها تلاش می کند.

استقلال. در ابتدای آشنایی دوست دارید لحظه به لحظه عمرتان را با او بگذرانید  اما این کار اشتباه است. او عاشق شخصیت پیچیده و شگفت انگیز شما شده است وقتی تمام لحظات تان را با او می گذرانید استقلال تان را از دست می دهید و رابطه برای هر دو کسل کننده می شود. داستان های همیشگی را تکرار می کنید و دچار روزمرگی شده و انرژی خود را از دست می هید. خارج از رابطه زندگی خودتان را داشته باشید تا برای همیشه رابطه لذت بخشی داشته باشید.

لذت بردن. تشکیل زندگی مشترک با شخصی که هیچ سرگرمی و لذتی به زندگی شما اضافه نمی کند چه نکته مثبتی دارد؟ اگر در زندگی مشترک تان شاد و سرگرم هستید پس انتخاب درستی داشته اید.

قبل از تغییر شریک عاطفی خودتان را تغییر دهید

ریزبین بودن درباره یک فرد خاص بد نیست اما برای جذب او بهترین کار این است که قبل از هر چیزی ابتدا روی خودتان کار کنید. دنیای آشنایی پر از آدم هایی است با لیستی از بایدهای انعطاف پذیر و بالعکس آدم هایی که یک فرصت خوب را فقط به خاطر یک اشتباه لفظی از دست می دهند در حالی که خودشان کامل نیستند.

قبل از این که بگویید هیچ مرد یا زن خوبی در دنیا وجود ندارد این ویژگی ها را در خودتان پیدا کنید.

صبر. کمتر کسی می تواند هنگام درگیری و بحث و جدال خودش را کنترل کند اما باید قبل از به زبان آوردن کلمه ای فقط ۵ ثانیه سکوت کنید. شاید سخت باشد اما با این کار از درگیری های بی مورد اجتناب خواهید کرد.

رها کردن. بیشتر بحث و درگیری ها در رابطه به گذشته مربوط می شود. “یادته اون حرفو زدی؟” “یادته اون کارو انجام ندادی؟”  رنجش و ناراحتی طبیعی است اما یادآوری آن ها فقط باعث پشیمانی می شود. اگر رنجش های گذشته را رها کنید عشق بیشتری را در زندگی احساس خواهید کرد.

بخشش. راز موفقیت در رابطه این است که بیشتر از آن چه که نیاز است بخشنده باشید. شاید فکر کنید که امروز نوبت ظرف شستن شما نیست یا احساس می کنید چون او منطقی نیست من هم نباید باشم اما هر چه در رابطه مهربان تر و منصف تر باشید عشق بیشتری را در رابطه احساس خواهید کرد.

احترام به خود. قربانی کردن خودتان به خاطر یک شخص دیگر تنها منجر به پشیمانی می شود. همیشه استانداردهایی از رفتارهایی که دوست دارید در رابطه با شما بشود داشته باشید. وقتی خودتان را دوست داشته باشید دیگران هم بدون شک شما را دوست خواهند داشت.

اعتماد. عشق لذت بخش است تا زمانی که شریک عاطفی تان شما را نا امید نکرده باشد. از دست دادن اعتماد خیلی سریع اتفاق می افتد اما درمان بی اعتمادی زمان زیادی می برد. شریک عاطفی تان مستحق اعتماد کامل شماست و این تنها راه برای ایجاد عشق واقعی بین دو نفر است.

مراقب مثبت های غلط باشید

خیلی از رابطه ها در ابتدا عاشقانه به نظر می رسند اما بعد از مدتی، حدود دو سال، همه چیز تغییر می کند چرا؟ در ابتدای رابطه تحت تاثیر تغییرات هورمونی هستید و هر دو طرف بهترین رفتارها را از خود نشان می دهند. این سه مورد باعث بهبودی رابطه می شوند اما به خودی خود بوجود نمی آیند:

صمیمیت: رابطه ای بدون ارتباط صمیمی سالم بیشتر شبیه به زندگی با یک هم اتاقی است اما تنها صمیمیت برای یک رابطه طولانی مدت کافی نیست.

بیش از حد خوش بین بودن: معمولا در ابتدای آشنایی همه چیز به نظر عالی می رسد. دلیلی ندارد که از رابطه لذت نبرید اما باید بدانید که همیشه روابط به این شکل ادامه نخواهد یافت. اجازه ندهید این شیفتگی بیش از حد چشم شما را به شخصیت واقعی او ببندد.

موقعیت عالی: ممکن است شریک عاطفی شما از نظر موقعیت عالی باشد به عنوان مثل ثیک فرد ثروتمند، موفق و مشهور باشد اما موقعیت خوب هیچ ارتباطی با عشق و احساس در رابطه ندارد. هرگز گمان نکنید که چون موقعیت خوبی دارد پس می تواند شریک عاطفی خوبی باشد.

قضاوت درست از تجربه به دست می آید و تجربه از اشتباه کردن. پس از اعتماد کردن و ابراز احساسات نترسید حتی اگر می دانید که روزی باید با او خداحافظی کنید. با چشم های باز جلو بروید و او را بهتر از زمانی که آشنا شدید ترکش کنید. زندگی تجربه ای پر فراز و نشیب است عشق بورزید و زندگی کنید.

منبع: بدونیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *