داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

فواید دمنوش گل داوودی

قدمت دمنوش گل داوودی به هزاران سال پیش بازمی‌گردد. این باور وجود دارد که ریشۀ استفاده از این دمنوش به دودمان سونگ در چین مرتبط است. گل‌های داوودی که از آنها برای تهیۀ این دمنوش استفاده می‌شود، انواع مختلفی دارند، اما اسم علمی این گیاه به طور سنتی Chrysanthemum indicum می‌باشد. برخلاف بسیاری از دمنوش‌ها که تنها با استفاده از برگ‌های گیاهان تهیه می‌شوند، برای تهیۀ دمنوش گل داوودی از گل‌های کامل این گیاه استفاده می‌شود. این گل‌ها طیف وسیعی از آنتی‌اکسیدان‌ها، ترکیبات ارگانیک، ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و مواد شیمیایی آرام‌بخش را حاوی هستند که دمنوشی مغذی و پرخاصیت را به وجود می‌آورند.

دمنوش گل داوودی

فواید دمنوش گل داوودی

در ادامه به بررسی برخی از بهترین خواص این دمنوش فوق‌العاده خواهیم پرداخت.

آرامش‌بخش اعصاب

نسل‌هاست که از این دمنوش برای کاهش فشارخون، خنک کردن بدن و کاهش التهاب استفاده می‌شود که همگی باعث می‌شوند تا فرد آرامش بیشتری داشته باشد. آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند و مواد معدنی موجود در دمنوش گل داوودی به بدن کمک می‌کنند تا خود را تنظیم کرده و از شر استرس غیرضروریِ هورمون‌های خون خلاص شود.

سلامت قلب

مطالعات نشان می‌دهند که دمنوش گل داوودی فشارخون را پایین می‌آورد و از بیماری‌های قلبی – عروقی پیشگیری می‌کند. با پایین آوردن فشارخون و سطوح کلسترول، و بر اساس برخی گزارشات، این دمنوش می‌تواند اثرات پیشگیرانۀ طولانی‌مدت برای مشکلات قلبی – عروقی، نظیر حملات قلبی، سکته مغزی و تصلب شرایین داشته باشد.

مراقبت از پوست

دمنوش گل داوودی حاوی مقادیر قابل‌توجهی از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین آ تبدیل شده و اهداف مختلفی را دنبال می‌کند. ویتامین آ همانند یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و از این طریق استرس اکسیداتیو و سلول‌های آسیب‌دیدۀ دستگاه‌های اندامی در بدن را از بین می‌برد. به همین دلیل است که از این دمنوش به صورت موضعی نیز استفاده می‌شود، زیرا می‌تواند ناراحتی پوست، قرمزی و مشکلات مزمن نظیر اگزما و پسوریازیس را برطرف کند.

ضدالتهاب

به‌عنوان یک عامل ضدالتهابی، دمنوش گل داوودی گزینه‌ای عالی برای کاهش ورم گلو و کاهش ناراحتیِ ریه‌هاست. وقتی مریض شده‌اید، نوشیدن این دمنوش کار هوشمندانه‌ای است، زیرا می‌تواند از بدن در برابر عفونت‌ها و التهاب محافظت کند. برخی از مشکلات شایع که برای درمان آنها از دمنوش گل داوودی استفاده می‌شود عبارتند از: قرمزی و خارش چشم‌ها، احتقان، مشکلات تنفسی، گلو درد و حتی سردرد.

سایر فواید

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • پیشگیری از پوکی استخوان
  • تقویت بینایی
  • پیشگیری از بیماری مزمن
  • افزایش سوخت‌وساز بدن

هشدار

برخی از افراد ممکن است با مصرف این دمنوش، علائم آلرژیک را تجربه کنند. این علائم معمولا خفیف هستند و از راش پوستی تا خارش چشم‌ها و گلو را شامل می‌شوند. اگر چنین مواردی را تجربه کردید، مصرف دمنوش گل داوودی را متوقف کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *