تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزن

۱۰ روش فوق العاده برای اینکه برای ورزش و کاهش وزن به خودتون انگیزه بدید.

کاهش وزن می تونه سخت باشه. شاید اولش همه چیز خوب پیش بره و سریع وزن کم کنید، اما ممکنه تا رسیدن به هدف اصلی با مشکلات و سختی های زیادی روبرو بشید. برای اینکه به خودتون انگیزه بدید و وزن کم کنید شاید بهتر باشه نکاتی رو یاد بگیرید تا بتونید بیشتر روی بدست آوردن هدفتون تمرکز کنید.

ما، نکاتی درباره انگیزه دادن به خودتون رو میگیم که بتونید با کمک اونا از سر جاتون بلند بشید، کاهش وزنتون رو شروع کنید و ادامه بدید:

۱- اهداف کوچک و واقعی برای خودتون در نظر بگیرید

اهداف بلند مدت و بزرگ خسته کننده هستند و معمولا باعث کم آوردن و تسلیم میشن. اهداف کاهش وزن غیر واقع گرایانه هم کاملا ضد انگیزه هستند چون وقتی متوجه میشید رسیدن بهشون غیرممکنه ناامید میشید.

مثلا سه بار درهفته و به مدت یک ماه رفتن به باشگاه خیلی بهتر از اینه که بگید تا یه سال آینده هر روز باشگاه می رم، چون هم بدست آوردنش ساده تره و هم اینکه خسته کننده نیست.

یادتون باشه همین که تونستید به یکی از هدفای کوچیکتون برسید می تونید دوباره با گذشت زمان، هدف جدیدی رو برای خودتون در نظر بگیرید. گاهی رسیدن به چیزی توی کوتاه مدت، شاید زیاد به چشم نیاد اما ادامه دادنش برای طولانی مدت به مرور زمان نتایج بزرگی رو براتون رقم میزنه.

درباره هدف گذاری واقع گرا باشید، چون وقتی هدف غیر قابل دسترسی برای خودتون تعریف می کنید هیچ وقت حس دست یابی و موفقیت رو تجربه نمی کنید، برای همین انگیزه تون رو برای ادامه مسیر از دست میدید.

۲- کاری کنید که ازش لذت می برید.

هیچ چیز بدتر از این نیست که بخواید برای انجام کاری که از اون بدتون میاد به خودتون انگیزه بدید. اگه از فعالیتی که انجام می  دید لذت ببرید، انگیزه دادن به خودتون برای موفقیت هم ساده تر میشه. پس وقتی می خواید فعالیت بدنی تون رو افزایش بدید، سراغ ورزشی برید که ازش لذت می برید.

ورزش همیشه به این معنا نیست که به باشگاه برید و ساعت ها وزنه بزنید. گزینه های زیاد دیگه ای هستند که می تونید با کمک اونا کالریبسوزونید. می تونید انواع کلاس های یوگا، پیلاتس و ورزش های دیگه رو امتحان کنید. اگه بیرون رفتن رو دوست دارید به پیاده روی برید یا بدوید و اگه توی خونه هستید می تونید با ویدئو های ورزشی مشغول بشید و یا حتی برقصید.

۳- همراه با با دوستانتون ورزش کنید.

همراه شدن با دوستان، برای ورزش کردن یکی از بهترین راه های انگیزه دادن به خودتونه، چون اگه ادامه ندید غیر از خودتون بقیه رو هم ناامید کردید. ورزش کردن با دوستان می تونه باعث رقابتی سالم بشه و  هر دو رو وادار به تلاش بیشتری کنه.

یه دوست می تونه وقتایی که اصلا حال ورزش کردن ندارید تشویقتون کنه و بهتون انگیزه بده تا دوباره ادامه بدید.

۴- تو یک کلاس ثبت نام کنید.

متعهد موندن به ورزش، تو یه ساعت خاص و به صورت مرتب خیلی بهتر از اینه که شلخته و هر وقتی که شد ورزش کنید. برای کلاسای ورزشی باید پول بدید و این خودش یه انگیزه دیگه برای شرکت کردن توی اوناست، چون نمی خواید پولی که دادید بیهوده خرج شده باشه. اگه به کلاس نرید، مربی و بقیه اعضا می فهمن و شاید شرکت کردن تو کلاس از بهانه تراشی ساده تر باشه.

۵- از ابزار بصری استفاده کنید.

می تونید توی یه دفترچه یا روی تخته، میزان پیشرفتتون توی کاهش وزن رو مرتب یادداشت کنید، یا روی نمودار بکشید. این کار کمکتون می کنه ببینید از کجا شروع کردید و تلاش هاتون چه نتایجی داشته. حتی می تونید از عکسای قدیم و جدیدتون استفاده کنید. همیشه به خودتون یادآوری کنید که چرا می خواید وزن کم کنید. تو این مسیر، ابزار بصری خوب می تونه کمکتون کنه.

۶- به پیشرفتتون پاداش بدید.

اگه به یکی از اهدافتون رسیدید، به خودتون پاداش بدید. مثلا برای خودتون یه لباس بخرید. این کار تشویقتون می کنه تا هدف بعدی رو پیگیری کنید و برای بدست آوردنش تلاش کنید. چون می دونید هر بار که موفق میشید پاداش می گیرید.

۷- درباره اهداف کاهش وزنتون صحبت کنید.

درباره اهداف کاهش وزننتون با دوستان، خانواده و یا پزشکتون صحبت کنید. این کار کمک می کنه اونا هم از هدفتون با خبر بشن و احساس مسئولیت بیشتری نسبت به انجامش پیدا کنید. وقتی بدونید که دیگران حواسشون به پیشرفت شماست، انگیزه پیدا می کنید که بیشتر تلاش کنید. وقتی دنبال انگیزه هستید حمایت از طرف دیگران فوق العاده کمک کننده است.

۸- به گروهی بپیوندید که حمایتتون کنه.

اگه واقعا درگیر این هستید که برای ورزش و برنامه غذایی کاهش وزن به خودتون انگیزه بدید، می تونید به گروهی بپیوندید که اهدافی شبیه خودتون دارن و می تونند تو این مسیر حمایتتون کنند. این گروه چه تو دنیای واقعی، چه توی شبکه های اجتماعی می تونند عامل افزایش انگیزه تون بشن.

۹- ببینید چه چیزی باعث شده کاهش وزنتون متوقف بشه و راه حلی براش پیدا کنید.

اگه نشستید و لیستی از چیزایی که مانع کاهش وزن و رسیدن به هدفتون میشه رو نوشتید  و غصه ش رو می خورید، بهتره این کارو کنار بذارید و به جاش دنبال راه حل باشید. مثلا اگه مشکلتون وقت نداشتنه، دنبال راه هایی باشید که توی خونه و یا تو زمان های استراحت اداره ورزش کنید. اینترنت می تونه کمک کنه راه حلای خوبی برای مشکلاتتون پیدا کنید چون به جز شما ممکنه خیلی های دیگه این مشکل رو داشته باشن.

۱۰- تنوع اضافه کنید تا انگیزه تون پایدار بمونه.

یکنواختی خسته کننده است و به شما انگیزه ای برای ادامه دادن نمیده. نه فقط تو این زمینه، بلکه تو ورزش هم باید تنوع داشته باشید. چون این کار باعث میشه تاثیرگذاری ورزش بیشتر بشه. اگه احساس می کنید از کاری که انجام می دید خسته شدید، یک کار جدید رو امتحان کنید تا کمی هیجان وارد زندگی تون بشه و بتونید تلاشتون رو بیشتر کنید.

منبع: بدونیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *