رفع آکنه در بزرگسالی

۶ راه موثر برای رفع آکنه در بزرگسالی

بعضی از پزشکان گمان می‌کنند که دریافت سدیم دارای پیامدهای مخربی برای پوست است، چون یُد موجود در نمک معمولی و بعضی از غذاهای دریایی می‌توانند جوش‌های آکنه‌ای را تشدید کنند. به همین دلیل، آنان توصیه می‌کنند که از غذاهای کم‌سدیم استفاده کنید و میزان نمک دریافتی را به زیر ۱۵۰۰ میلی‌گرم در طی هر روز برسانید.

۱. از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده کمتر استفاده کنید

خوردن شکلات یا استفاده بیش از حد از هله‌هوله‌ها و خوراکی‌های مختلف به‌خودی‌خود باعث شکل‌گیری آکنه نمی‌شود، اما عدم وجود تعادل لازم در رژیم غذایی و زیاده‌روی در مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مي‌تواند مشکل‌ساز شود. محققان استرالیایی در سال ۲۰۰۷ میلادی به این نتیجه رسیدند که اگر افراد براساس رژیم غذایی دارای شخاص گلایسمیک (IG) پایین تغذیه کنند، میزان مواجهه با آکنه‌ها را ۲۲ درصد کاهش می‌دهند. ویژگی این رژیم غذایی، دقیقا کم بودن میزان کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده در آن است.
دانشمندان گمان می‌کنند که افزایش سطح انسولین در بدن که به‌واسطه مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده اتفاق می‌افتد، به ترشح هورمون‌هایی در بدن منجر می‌شود که هم فولیکول‌ها را ملتهب می‌کنند و هم میزان تولید چربی در پوست را افزایش می‌دهند.

۲. کمتر لبنیات بخورید

محققان دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۰۶ متوجه شدند که وقتی دختران روزانه ۲ از لیوان شیر یا بیشتر استفاده می‌کنند، خطر ابتلا به آکنه را ۲۰ درصد افزایش می‌دهند. مطالعات منتشرشده در سال ۲۰۰۸ نیز حاکی از آن هستند که مصرف شیرهای بدون چربی‌ای که قند بیشتری نسبت به شیرهای کامل دارند، از عوامل مقصر در شکل‌گیری آکنه‌ها شمرده می‌شود.
فرضیه دیگر محققان، این است که هورمون‌های درون محصولات لبنی در این مشکل‌سازی نقش دارند. اگر شما به‌طور منظم از شیرهای بدون چربی استفاده می‌کنید، بهتر است که شیرهای یک درصد چربی یا گزینه‌های غیرلبنی را جایگزین سازید. به‌علاوه، محصول انتخابی شما در هر وعده مصرفی باید کمتر از ۱۰ گرم قند داشته باشد.

۳. مصرف نمک را کنترل کنید

بعضی از پزشکان گمان می‌کنند که دریافت سدیم دارای پیامدهای مخربی برای پوست است، چون یُد موجود در نمک معمولی و بعضی از غذاهای دریایی می‌توانند جوش‌های آکنه‌ای را تشدید کنند. به همین دلیل، آنان توصیه می‌کنند که از غذاهای کم‌سدیم استفاده کنید و میزان نمک دریافتی را به زیر ۱۵۰۰ میلی‌گرم در طی هر روز برسانید. حذف کردن نمکدان از میز یا سفره غذا می‌تواند به شما کمک کند تا خیلی راحت‌تر این کار را انجام بدهید.

۴. استرس را مدیریت کنید

استرس به‌خودی‌خود و به‌تنهایی باعث شکل‌گیری مشکلات پوستی نمی‌شود، اما می‌تواند هر نوع مشکل پوستی‌ای را تشدید کند. محققان هنوز نتوانسته‌اند به اطلاعات شفافی در این زمینه دست پیدا کنند، اما این نکته را فهمیده‌اند که هورمون‌های استرس مانند کورتیزول به افزایش التهاب در بدن منجر می‌شوند و حتی غدد چربی را نیز به فعالیت بیش از حد تحریک می‌کنند. در هر صورت، مدیریت استرس از طریق شیوه‌هایی مانند ورزش، مدیتیشن و… به تسکین اعصاب کمک می‌رساند و درنتیجه می‌تواند مشکلات پوستی مانند آکنه را تسکین بدهد.

۵. در مورد قرص‌های ضدبارداری با پزشک مشورت کنید

قرص‌های خوراکی ضدبارداری می‌توانند به عادی‌سازی سطح هورمون‌ها و تنظیم چرخه‌های قاعدگی کمک کنند و درنتیجه از فعالیت بیش از حد غدد چربی جلوگیری به عمل آورند. پزشکان می‌توانند قرص‌های ضدبارداری را به همین منظور برای شما تجویز کنند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز اثربخشی تعدادی از این قرص‌ها برای درمان آکنه بزرگسالی را مورد تایید قرار داده است. البته تاکید می‌کنیم که این کار باید تحت نظر پزشک انجام بگیرد.

۶. از محصولات اسید سالیسیلیک استفاده کنید

در میان محبوبت‌ترین محصولات بدون نسخه برای درمان آکنه می‌توان به اسید سالیسیلیک اشاره کرد که در قالب ژل‌ها، دستمال‌های مرطوب، کرم‌ها و اسپری‌ها به فروش می‌رسد. این اسید، تورم و قرمزی را تسکین می‌دهد و حتی منافذ پوستی مسدود را هم باز می‌کند. البته برای جلوگیری از خشکی بیش از حد پوست، باید سراغ محصولاتی بروید که مخصوص زنان بزرگسال طراحی شده‌اند و به نوجوانان اختصاص ندارند.


نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.