دهان و دندانسلامتینکات سلامتی

حفره خشک دندان چیست؟

وقتی که دندان از استخوان فک و لثه‌ کنده می‌شود، باید لخته خونی در این ناحیه ایجاد شود تا از حفره ایجادشده در لثه‌ها به‌عنوان بخشی از دوره بهبودی محافظت کند. پس اگر لخته خون به‌درستی ایجاد نشود یا از لثه‌ها جدا شود، شانس شکل‌گیری حفره خشک بسیار زیاد می‌گردد.

اگر اخیرا یکی از دندان‌های‌تان را کشیده‌اید، در معرض خطر ابتلا به حفره خشک (Dry Socket) قرار دارید. اگرچه حفره خشک در گروه شایع‌ترین عارضه‌های پس از کشیدن دندان دسته‌بندی می‌شود، اما امروزه نسبتا به ندرت اتفاق می‌افتد. برای مثال، محققان در سال ۲۰۱۶ با بررسی بیش از ۲ هزار مورد از دندان‌های کشیده‌شده، به این نتیجه رسیدند که فقط ۴۰ مورد به حفره خشک منجر شده‌اند؛ یعنی شانس ابتلا به حفره خشک حدودا ۱.۸ درصد است.
نکته این‌جاست که نوع دندانی که کشیده می‌شود، شانس ابتلا به حفره خشک را تعیین می‌کند. درواقع،‌ با این‌که درصد ابتلا به حفره خشک محدود است، شانس ابتلا به این مشکل پس از کشیدن دندان عقل بالا می‌رود.
وقتی که دندان از استخوان فک و لثه‌ کنده می‌شود، باید لخته خونی در این ناحیه ایجاد شود تا از حفره ایجادشده در لثه‌ها به‌عنوان بخشی از دوره بهبودی محافظت کند. پس اگر لخته خون به‌درستی ایجاد نشود یا از لثه‌ها جدا شود، شانس شکل‌گیری حفره خشک بسیار زیاد می‌گردد.
حفره خشک می‌تواند به عصب‌ها و استخوان فک آسیب برساند. پس بسیار مهم است که در صورت ابتلا به این مشکل، سریعا به دندان‌پزشزک مراجعه کنید. حفره خشک، در صورت درمان نشدن،‌ می‌تواند به عفونت منجر شود و شما را با عارضه‌های دیگری مواجه کند.

حفره خشک را چطور تشخیص بدهیم؟

اگر می‌توانید که از درون آینه به دهان کاملا باز خودتان نگاه کنید و استخوان فک را در ناحیه دندان کشیده‌شده ببینید، احتمالا به حفره خشک مبتلا شده‌اید. یکی دیگر از نشانه‌های حفره خشک، وجود درد بی‌دلیل در ناحیه فک است. این درد می‌تواند از ناحیه مورد نظر به گوش، چشم، شقیقه یا گردن سرایت کند. چنین دردی معمولا در عرض ۳ روز پس از کشیدن دندان ایجاد می‌شود، اما می‌تواند در هر وقت دیگری هم به‌ وجود بیاید.
دیگر علامت ابتلا به حفره خشک، بوی بد دهان و احساس طعم ناخوشایند در دهان است. پس در صورت مواجهه با هر کدام از این علائم، باید سریعا به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

حفره خشک چه علت‌هایی دارد؟

اگر پس از کشیدن دندان، لخته خون محافظ در ناحیه خالی‌شده لثه شکل نگیرد، شانس ابتلا به حفره خشک بالا می‌رود. علاوه بر این، ‌اگر لخته خون از لثه‌ها جدا شود، باز هم شانس ابتلا به حفره خشک بیشتر می‌شود.
با این‌حال، چه عواملی می‌توانند از شکل‌گیری لخته خون جلوگیری کنند؟ محققان در مورد این مساله مطمئن نیستند. آنان تصور می‌کنند که آلودگی‌های باکتریایی از طریق مواد غذایی، مایعات، یا هر چیز دیگری که وارد دهان می‌شود، می‌تواند چنین واکنش مخربی را به‌ وجود بیاورد.
البته ضربه خوردن به ناحیه مورد نظر نیز می‌تواند از همین عوامل باشد. این ضربه‌ها می‌توانند درحین روند کشیدن دندان یا در دوران مراقبت پس از آن اتفاق بیفتند. برای مثال، تماس تصادفی مسواک با ناحیه خالی‌شده می‌تواند لخته خون را از لثه‌ها جدا کند.

کدام افراد به حفره خشک مبتلا می‌شوند؟

اگر سابقه ابتلا به حفره خشک را داشته باشید، شانس به‌ وجود آمدن دوباره این مشکل در شما بالا می‌رود. پس همیشه پیش از شروع روند کشیدن دندان، سابقه مشکلات خودتان را به دندان‌پزشک بگویید. اگرچه دندان‌پزشک نمی‌تواند برای پیشگیری از این مشکل کاری انجام بدهد، اما در جریان گذاشتن او باعث می‌شود که سرعت روندهای درمانی پس از ایجاد حفره خشک بسیار بیشتر باشد.
اگر هر کدام از شرایط زیر را داشته باشید، با شانس بالای ابتلا به حفره خشک مواجه هستید:
– سیگار می‌کشید یا از دیگر محصولات مشابه استفاده می‌کنید: سیگار و دیگر انواع دخانیات نه‌تنها می‌توانند روند بهبودی را آهسته کنند و زخم را هم آلوده سازند، بلکه خود روند استنشاق دود می‌تواند به کنده شدن لخته خون منجر شود.
– از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنید: بعضی از قرص‌های ضدبارداری حاوی سطح بالایی از استروژن هستند که می‌تواند فرآیند بهبودی را مختل کند.
– به‌درستی از زخم مراقبت نمی‌کنید: بی‌توجهی نسبت به توصیه‌های دندان‌پزشک یا عدم رعایت نکات اساسی برای مراقبت از دهان و دندان می‌تواند باعث ابتلا به حفره خشک شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *