درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

آشنایی با دلایل بدبو شدن ادرار!

۱. مساله به مواد غذایی مصرفی ربط دارد

شما احتمالا می‌دانید که مصرف بعضی از مواد غذایی می‌تواند بوی بدی به دهان بدهد، اما بعید است بدانید که بعضی از مواد غذایی نیز بوی ادرار را تغییر می‌دهند. بعضی از افراد که نسبت به این مساله آگاهی دارند، از مصرف مارچوبه خودداری می‌کنند، چون مارچوبه باعث بدبو شدن ادرار می‌شود. با این‌ حال، فقط نیمی از انسان‌ها دارای آنزیمی هستند که مارچوبه را تجزیه می‌کند و این بوی بد را به‌ وجود می‌آورد.
جالب است بدانید که فقط بعضی از افراد می‌توانند این بوی بد را احساس کنند و دانشمندان هنوز به‌ درستی نتوانسته‌اند دلیل این اتفاق را پیدا کنند. دیگر مواد غذایی که می‌توانند همین تاثیر را بر ادرار داشته باشند، عبارت‌اند از کلم بروکسل، کلم، شلغم، گل‌کلم و سیر.

۲. مساله به نوشیدنی‌ها ارتباط دارد

آیا شما هم به دریافت مداوم کافئین وابستگی دارید؟ اگر پاسخ‌تان به این سوال مثبت باشد، غیرعادی نیست که بدبو شدن ادرار را تجربه کنید. البته این بدبویی به آن شدتی که بعضی از افراد فکر می‌کنند نیست و حالتی شبیه به بوی قهوه به ادرار می‌دهد.

۳. بدن‌تان کم‌آب شده است

اگر بوی آمونیاک در ادرار شدید باشد، شما هرچه سریع‌تر باید مقدار زیادی آب بنوشید. بدون دریافت مایعات کافی برای رقیق‌سازی ادرار، رنگ ادرار تیره‌تر می‌شود و بوی بدتری به خودش می‌گیرد. توجه داشته باشید که ادرار معمولا صبح‌ها بوی بدتری دارد، چون بدن در طول شب نسبتا کم‌آب می‌شود. به همین دلیل، صبح را باید با تامین آب مورد نیاز بدن شروع کنید.

۴. مشکل از داروهای مصرفی نشات می‌گیرد

آیا آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید یا در حال مصرف داروهای مخصوص صرع هستید؟ متخصصان می‌گویند که این داروها می‌توانند از عواملی باشند که بوی بدی به ادرار می‌دهند. درواقع، بعضی از داروهای گروه سولفا که با نام سولفونامیدها نیز شناخته می‌شوند، می‌توانند ادرار را بدبو کنند. سولفونامیدها اساسا برای درمان عفونت‌ها و بیماری صرع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۵. احتمال دارد به عفونت مبتلا باشید

مبتلا بودن به عفونت دستگاه ادراری (UTI)، یکی از علت‌هایی است که بوی بدی به ادرار می‌دهد. این حالت خصوصا زمانی شدید می‌شود که دفع ادرار با مشکلاتی مانند سوزش یا گزش همراه باشد. اگر با این مشکلات مواجه هستید، حتما نزد پزشک بروید تا روند درمانی را هرچه سریع‌تر آغاز کنید.

۶. شاید به بیماری دیابت مبتلا باشید

افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند و از این موضوع اطلاع ندارند، ممکن است با تغییر بوی ادرار مواجه شوند. اگر علائم این حالت با تشنگی دائمی، سردرد و نیاز به دفع بیش از حد ادرار همراه باشد، حتما باید برای بررسی بیشتر نزد پزشک بروید.
در بعضی از این موارد، ادرار می‌تواند بوی شیرین داشته باشد، چون سطح قند خون در بیماری دیابت نهفته کنترل‌ناشده است. با این‌ حال، چنین حالتی شایع نیست. بیماری نادری هم وجود دارد به نام بیماری ادرار شربت افرا (maple syrup disease) که به‌واسطه اختلال در تجزیه اسیدهای آمینه اتفاق می‌افتد و بوی شیرین به ادرار می‌دهد. اگر هم ادرار بوی کهنه و ترشیده داشته باشد، احتمالا نشان‌دهنده روند رو به‌ زوال کبد است و باید سریعا توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد.

۷. شاید مشکل از فیستول باشد

این اتفاق واقعا نادر است، اما وجود نوعی اتصال غیرعادی بین روده و مثانه به‌ نام فیستول (fistula) می‌تواند بوی بدی به ادرار بدهد و حتی باعث ابتلا به عفونت‌های ادراری مکرر شود. البته بررسی این مساله را هم باید به دست پزشک سپرد.

 

منبع: netdoctor

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *