بارداریسلامتی

ارتباط مصرف استامینوفن در بارداری با خطر ابتلا به مشکلات رفتاری در کودکان

استامینوفن به عنوان داروی ضد درد در دوران بارداری استفاده می شود. اما شواهد جدیدی نشان می دهند که این دارو با افزایش خطر ابتلا به ADHD در کودکان ارتباط دارد.

محققان در نروژ با مطالعه بر روی نزدیک به ۱۱۳،۰۰۰ کودک دریافتند احتمال ابتلا به اختلال بیش فعالی (ADHD) در بچه هایی که مادرانشان در دوران بارداری استامینوفن مصرف کرده بودند ، کمی بیشتر است.

اگرچه منظور، استفاده طولانی مدت استامینوفن به خصوص یک ماه یا بیشتر بود.

احتمال ابتلا به بیش فعالی در کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری، ۲۹ روز یا بیشتر استامینوفن مصرف کردند، در مقایسه با زنانی که از این دارو استفاده نکرده بودند، دو برابر بیشتر بود.
از سوی دیگر، خطر ابتلا به ADHD در کودکانی که مادرانشان در طی بارداری یک هفته یا کمتر از دارو استفاده می کردند، با کاهش روبه رو شد.

استامینوفن که با نام تجاری تیلنول شناخته می شود، ماده فعال در بسیاری از مسکن ها است.

مطالعه جدید، به رهبری ایویند یستروم از موسسه نروژی بهداشت عمومی در اسلو، اولين تحقیقی نيست که ارتباط بين مصرف استامينوفن در بارداری و ADHD در کودکان را ثابت می کند.
اما کارشناسان معتقدند هنوز هم دشوار است که دلیل اصلی ابتلا به بیش فعالی را مصرف استامینوفن معرفی کنند.

به گفته کریستینا چمبرز، مدیر کل مرکز ابتکارهای بهتر دانشگاه کالیفرنیا در سان دیاگو که در این مطالعه دخیل نبود “این موضوع معضلی است.”

“تقریبا نیمی از زنان حامله در برخی موارد از استامینوفن استفاده می کنند، بنابراین مهم است که هر گونه خطری در نظر گرفته شود.”

او در تحقیق مشابه دیگری توضیح داد که تعیین تاثیر عوامل دیگری به جز استامینوفن از جمله شرایطی که زنان حامله در آن قرار داشته اند، در بروز بیش فعالی دشوار است.

به گفته محققان این تحقیق، استفاده طولانی مدت از استامینوفن خواه برای تسکین درد، تب و یا عفونت مصرف شود، در بروز بیش فعالی موثر است.

چمبرز اشاره می کند که اگر زنی طی هفته ها برای درمان تب و یا عفونت از دارو استفاده می کند، این نشان می دهد که او کاملا بیمار بوده است.

و به گفته چمبرز اگر دارو را برای درد مزمن استفاده کرده است، سوال این است که وضعیت درد چه اثراتی می تواند بر حاملگی داشته باشد.

منبع: rastineh.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *