ویتامین D۳

ویتامین D۳ و فواید برای بدن

ویتامین D۳ یکی از دو شکل ویتامین D است که جزو مهمترین ویتامین‌های مورد نیاز برای عملکرد کلی بدن به شمار می‌رود. وقتی بدن در معرض نور خورشید و اشعه‌های فرابنفش قرار می‌گیرد، پوست ویتامین D۳ را تولید می‌کند. ویتامین D۳ نامی است که اغلب برای کالی‌کلیسفرول نیز استفاده می‌شود و ارتباط نزدیکی  با ویتامین D۲ دارد، اما اندک تفاوت‌هایی نیز دارند. بدن در هنگام قرارگیری در معرض نور آفتاب ویتامین D۳ تولید می‌کند، اما ویتامین D۲ در بدن به طور طبیعی بوجود نمی‌آید. وقتی به افراد توصیه می‌شود مکمل‌های حاوی ویتامین D مصرف کنند (معمولا برای کسانی که در مکان‌هایی با نور کمتر زندگی می‌کنند)، منظور ویتامین D۳ است، چرا که هضم و جذب آن در بدن آسان‌تر است.

ویتامین D3

به گزارش عطارباشی به نقل از «ارگانیک فکتس» این ویتامین کاملا سالم است اما اگر آن را در مکمل مصرف می کنید، مصرف روزانه تان نباید بیش از۲۰۰۰ IU  باشد و بیشتر مقادیر استعمال، روزانه بین ۴۰۰ تا ۱۲۰۰ واحد هستند. علی رغم اینکه این ویتامین تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد بدن دارد اما مکمل های آن نباید در طولانی مدت مصرف شوند، زیرا ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشند.

در ادامه فواید ویتامین D۳ را بررسی میکنیم. با ما همراه باشید.

بهبود سلامت مغز

محققان دریافتند که کالی کلیسفرول با بهبود عملکرد آگاهی در مغز، میتواند باعث کاهش خطر ابتلا به آلزایمر شود. کمبود ویتامین D اغلب منجر به بروز بیماری های مربوط به نقص در سیستم عصبی می شود و به همین خاطر است که با بالارفتن سن، مصرف مکمل های حاوی ویتامین D در افراد افزایش می یابد.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی

یکی از بارزترین ویژگی های ویتامین D تماس مستقیم آن با سیستم ایمنی بدن است.این ویتامین یک تعدیل کننده ی قوی برای سیستم ایمنی بدن است که از عفونت های ناشی از عوامل بیماری زای گوناگونی جلوگیری می کند. لازم به ذکر است که ویتامین D همچنین به پیشگیری از بروز نقص در سیستم خود ایمنی بدن (حمله سیستم ایمنی به بدن) نیز پیشگیری می کند.

کاهش وزن

طی تحقیقات اخیر، ارتباط کمبود ویتامین D و چاقی به اثبات رسیده است. این ارتباط احتمالا به دلیل تاثیراتی است که ویتامین D همراه با افزایش عملکرد سیستم ایمنی و متابولیسمی بر سوخت و ساز بدن می گذارد.

منابع خوراکی ویتامین D۳

بهترین منابع طبیعی ویتامین D۳:

-میوه ها

-سبزیجاتی نظیر اسفناج و قارچ

-شیر و لبنیاتی همچون پنیر، ماست و کره

-ماهی هایی مانند سالمون، سرخوماهیان، خال خالی و روغن ماهی

-محصولات سویا مانند دانه های سویا و توفو

-غلات

موارد فوق، منابع خوراکی ویتامینD۳ هستند اما همچنان بهترین راه برای جذب این ویتامین قرارگیری در معرض نور خورشید است.

کمبود ویتامین D

ویتامینD ارتباط تنگاتنگی با بروز بیماری های مرتبط با نقص خود ایمنی در بدن دارد، پس اگر از چنین بیماری های رنج می برید، بهترین مکمل برای شما مکمل های حاوی این ویتامین هستند.

کمبود ویتامین D۳

چنانچه بدن شما با کمبود این ویتامین مواجه شود، علائم بسیاری در خود مشاهده می کنید.این علائم می تواند شامل کاهش تراکم استخوان ها وهمچنین  پوکی استخوان ها باشد. همچنین خطرات جدی تر در زمینه ی ورم مفاصل بوجود آمده و کنترل بدن در عملکرد عصبی ماهیچه ها را با مشکل مواجه می کند.

کمبود ویتامینD۳ باعث اختلال در توانایی بدن در تنظیم سطح مواد معدنی می شود.

عوارض جانبی مصرف ویتامین D۳

چنانچه مصرف این ویتامین از حد مجاز فراتر برود عوارض جانبی به همراه خواهد داشت. اما چنانچه به صورت متعادل مصرف شود عوارض منفی در پی ندارد.

اگر مصرف بیش از حد باشد ممکن است با مشکلات زیر مواجه شوید:

-دل درد

-حالت تهوع

-استفراغ

-مشکلات کلیوی

-کاهش تراکم استخوان

-افزایش بیش از حد کلسیم و پتاسیم خون

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، مصرف این مکمل های ویتامینی در حد اعتدال عوارض جانبی زیادی در پی ندارند.

منبع: گیاه یاب

نویسنده مطلب:




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *