شربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتینکته های عطارباشی

ارزش غذایی شیر کاکائو برای سلامتی

طعمِ خوش شیر کاکائو تنها نکتۀ مثبتِ این نوشیدنیِ محبوب نیست؛ شیر کاکائو سرشار از مواد مغذی مختلف است که می‌تواند برای بهبود سلامتی مفید باشد. در این مطلب به بررسی ارزش غذایی و خواص شیر کاکائو می‌پردازیم.

شیر کاکائو چیست؟

به گزارش عطارباشی به نقل از «ارگانیک‌فکتس» به زبان ساده، شیر کاکائو همان شیر معمولی است که شکلات شیرین به آن اضافه می‌شود. اگرچه شیر کاکائو نسبت به شیر معمولی کالری و شکر بیشتری دارد، اما همچنین حاوی مواد مغذی بیشتری است. به طور کلی اغلب متخصصین تغذیه شیر کاکائو را گزینه‌ای مفید در یک رژیم غذایی سالم می‌دانند.

همانطور که اشاره کردیم شیر کاکائو شکر بیشتری دارد و باید در مصرف آن تعادل را برقرار کنید و حواستان باشد که هر لیوان از آن چقدر کالری به بدن‌تان وارد می‌کند.

ارزش غذایی شیر کاکائو

این نوشیدنی حاوی مقداری چربی‌های اشباع و همچنین غیراشباع است. شیر کاکائو منبع خوبی از فیبر غذایی، پروتئین، منیزیم، آهن، ویتامین C، پتاسیم، ویتامین D و کلسیم است. یک فنجان شیر کاکائو ۳۲ درصد از نیاز روزانۀ شما به ویتامین D و ۲۸ درصد از نیاز روزانه به کلسیم را تآمین می‌کند. هر فنجان شیر کاکائو تقریبا ۲۱۰ کالری دارد و باید به صورت متعادل مصرف شود؛ در غیر اینصورت میزان کالری دریافتی شما را افزایش داده و ممکن است منجر به اضافه وزن گردد.

در ادامه به بررسی برخی از خواص شیر کاکائو می‌پردازیم.

افزایش سرعت بازیابی (ریکاوری)

بسیاری از ورزشکاران شیر کاکائو را بعنوان یک نوشیدنی عالی، بعد از تمرین استفاده می‌کنند. شیر کاکائو می‌تواند کربوهیدرات‌ها، پروتئین، ویتامین‌ها و الکترولیت‌های ایده‌آل برای رشد و تقویت عضلات بدن را تأمین کند.

خواص شیر کاکائو برای تقویت استخوان‌ها

با داشتن سطح بالایی از پروتئین، شیر کاکائو انتخابی عالی برای کودکان است که البته باید به صورت متعادل مصرف شود. شیر کاکائو با داشتن سطح بالایی از کلسیم و ویتامین دی، رشد و نمویِ استخوان‌ها را تضمین می‌کند.

افزایش ایمنی بدن

شیر کاکائو حاوی مقادیر خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نظیر ویتامین ث می‌باشد که بسیار برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید بوده و از شما در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها محافظت می‌کند.

تنظیم فشار خون

تنها یک فنجان از شیر کاکائو بیش از ۱۰ درصد نیاز روزانۀ شما به پتاسیم را تأمین می‌کند که برای کاهش فشار خون و بهبود سلامت قلب مفید می‌باشد و خطر بروز حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

بهبود هضم

مقدار مناسبی از فیبر در شیر کاکائو وجود دارد که برای بهبود روند هضم و تنظیم حرکات روده‌ای مفید می‌باشد. همچنین شیر کاکائو به رفع نفخ، درد معده و سوءهاضمه کمک می‌کند.

طرز تهیه شیر کاکائو

به جای خریدن شیر کاکائو از مغازه و فروشگاه‌ها، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند که آن را در خانه تهیه کنند. چندین روش اصلی برای تهیۀ شیر کاکائو وجود دارد که همگی شامل مخلوط کردن نوعی شکلات یا شیرین‌کننده با شیر معمولی هستند. اغلب مردم شیره شکلات یا پودر شکلات را درون شیر ریخته و به خوبی مخلوط می‌کنند. همچنین می‌توانید از شکلات آب‌شده نیز استفاده کنید.

 

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *