داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

خواص روغن بادام شیرین برای پوست

استفاده از روغن بادام شیرین در موارد آرایشی، دارویی و آشپزی در سراسر جهان رایج است؛ اما قبل از اضافه کردن این روغن طبیعی به زندگی خود، بهتر است که با خواص مختلف آن آشنا شوید. در این مطلب به بررسی خواص روغن بادام شیرین برای پوست و مو می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

خواص روغن بادام شیرین برای پوست

روغن بادام شیرین چیست؟

به گزارش عطارباشی به نقل از «ارگانیک‌فکتس» روغن بادام شیرین یکی روغن طبیعی است که از طریق فرآیند تقطیر روغنِ بادام‌های شیرین بدست می‌آید. این روغن همچنین می‌تواند از فشار دادن هسته‌های بادام گرفته شود. این روغن بدست آمده حاوی چربی‌های اشباع و غیراشباع است که میزان چربی‌های اشباع در آن بسیار بیشتر است. روغن بادام سرشار از ویتامین E بوده که تنها ۱۰۰ گرم از آن، بیش از ۲۰۰ درصد از نیاز روزانۀ شما به این ویتامین را تأمین می‌کند. با توجه به تراکم بالای مواد مغذی در این روغن، می‌توان از آن بعنوان یک درمانگر طبیعی و با عوارض جانبی کم، برای رفع مشکلات فراوانی استفاده کرد.

می‌توانید از روغن بادام شیرین به صورت موضعی و خوراکی استفاده کنید. جالب است بدانید که روغن بادام یک نوع تلخ هم دارد که از بادام‌های تلخ بدست می‌آید، این روغن حاوی مواد شیمیایی مختلفی است که مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث مسمومیت گردد. به همین دلیل مصرف خوراکی روغن بادام تلخ به شدت ممنوع است، اما مصرف خوراکی روغن بادام شیرین به صورت متعادل مشکلی ندارد.

خواص روغن بادام شیرین برای پوست

مهم‌ترین فواید این روغن شامل ترمیم پوست، مرطوب کردن پوست صورت، روشن‌سازی رنگ پوست، کاهش التهاب، پیشگیری از پیری زودرس، افزایش سلامت مو و صاف کردن ناخن‌ها می‌باشد. در ادامه به بررسی برخی از خواص روغن بادام شیرین برای پوست و مو میپردازیم.

کیفیت پوست

با توجه به داشتن مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا ۳، روغن بادام بسیار برای پوست مفید است. همچنین این روغن سرشار از ویتامین E می‌باشد که برای همرنگ‌سازی نواحی مختلف پوست و افزایش گردش خون در پوست موثر است و کمک می‌کند تا پوستی سالم و بدون لکه داشته باشید.

روشن کردن پوست

در مواردی که دچار آفتاب سوختگی بد، اختلالات رنگی پوست، زخم یا لکه هستید، روغن بادام شیرین می‌تواند گزینه‌ای عالی برای روشن کردن پوست باشد. به سادگی چند قطره از این روغن را به صورت موضعی بر روی ناحیۀ آسیب دیده ریخته و به آرامی آن را مالش دهید. تکرار کردن این روش ۱ یا ۲ بار در روز به مدت یک هفته باعث می‌شود تا رنگ پوست‌تان متعادل‌تر شود.

شرایط التهابی

اگر از هر نوع مشکل التهابی رنج می‌برید، چه داخلی یا بر روی پوست، خواص روغن بادام شیرین می‌تواند به دادِ شما برسد. استفادۀ موضعی از روغن بادام شیرین برای مشکلاتی نظیر اگزما، پسوریازیس، آکنه روزاسه و سایر مشکلات التهابی دیگر می‌تواند بسیار مفید بوده و سرعت بهبود را افزایش دهد. همچنین مصرف خوراکی روغن بادام شیرین برای برطرف کردن التهاب در روده موثر بوده و به بهبود سلامت گوارشی کمک می‌کند.

پیری زودرس

بسیاری از مردم بزرگترین تهدید در برابر زیبایی‌شان را پیری زودرس می‌دانند؛ مصرف منظم روغن بادام می‌تواند روشی عالی برای حفظ جوانی در ایام میانسالی باشد. خاصیت آنتی‌اکسیدانی ویتامین E، اسیدهای چرب خاص و سایر ترکیبات فعال موجود در روغن بادام به خنثی کردن اثرات رادیکال‌های آزاد و تغییرات سلولی کمک کرده، که از بروز چین‌وچروک و لکه‌های پیری بر روی پوست پیشگیری می‌کنند.

مراقبت از پوست

علاوه بر اثرات این روغن بر پوست، روغن بادام شیرین همچنین می‌تواند بسیار برای موها مفید باشد. این روغن می‌تواند موها را تقویت کرده و به طور چشمگیری ریزش مو را کاهش دهد. خواص ضد التهابی این روغن در کاهش اثرات مشکلاتی نظیر شورۀ سر و سایر مشکلات مربوط به پوست سر موثر هستند. خواص جوانسازی ویتامین E حتی می‌تواند به حفظ سلامت فولیکول‌های موی سر و افزایش حجم و زیبایی موها کمک کند.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *