تغذیه و تناسب اندامنکات سلامتیورزش

تاثیر فوق‌العاده اولویت دادن به خود در زندگی

می‌خواهید در زندگی به موفقیت‌های بزرگ برسید؟ پس اول از همه خودتان را در اولویت قرار دهید و دوست داشته باشید.

تا به حال شده فکر کنید برخی از دوستان‌تان چگونه به سرعت برق و باد در زندگی شخصی و کاری‌شان پیشرفت می کنند اما شما انگار گیر کرده اید و به قول معروف، درجا می زنید؟

اگر پاسخ شما مثبت است، گروه فیتامین به شما یادآوری می کند که یک کار را در زندگی خود جا انداخته‌اید و آن، اولویت ندادن به خودتان است.

شما هر چند وقت یکبار با خودتان جملات زیر را تکرار می کنید؟

«ای کاش وقت بیشتری برای خودم داشتم.»

«خیلی سرم شلوغ است! حتی وقت برای نفس کشیدن هم ندارم»

«ای کاش روزها طولانی‌تر بود»

«وقت انجام چنین کاری را ندارم»

متأسفانه همه ما زندگی بسیار شلوغی داریم و حتی کار به جایی می رسد که دیگر هیچ وقتی برای خودمان نخواهیم داشت؛ با وجود چالش ها و بحران های اقتصادی جامعه کنونی هر روز مشکلات بدتر شده و همه به دنبال اضافه کاری و چند شغله بودن هستند.

هر روز ما با وجود مشغله های زیادی که داریم، از بسیاری از مسئولیت های خودمان در قبال خانواده، همسر، دوستان و آشنایان مان صرف نظر می کنیم تا به همه کارهایی که داریم برسیم.

اولولیت دادن و وقت گذاشتن برای خودمان که دیگر جای خود را دارد؛ حتی پیدا کردن ۱۵ تا ۳۰ دقیقه وقت آزاد برای فرد، یک چالش جدی به شمار می رود.

اما همه ما می دانیم روزهایی که وقت بیشتری به خودمان اختصاص می دهیم و به دنبال علایق خود می رویم، یا کارهایی را انجام می دهیم که از آنها لذت می بریم، شب هنگام با شادی بیشتری به رختخواب می رویم.

این اولویت دادن و اختصاص زمان به خود به معنی ترمیم، درمان و بازیابی انرژی است؛ وقتی را که برای خودتان می گذارید، برای کاهش استرس و درمان آن معجزه می کند.

چرا زمان مشخصی را به خودتان اختصاص نمی‌دهید؟

اگر از دیگران بپرسیم که چرا خود را در زندگی اولویت قرار نمی دهند و وقتی را به خودشان اختصاص نمی دهند، اغلب سه جواب آماده دارند:

اصلا وقت کافی ندارم؛

از اینکه وقت کافی برای خودم ندارم احساس گناه می کنم، ولی چاره ای نیست؛

اختصاص دادن وقت به خودم بیشتر شبیه خودخواهی است.

۲۴ ساعت وقت دارید

به خاطر داشته باشید که فرقی نمی کند چه کاری انجام دهیم، هر روز ۲۴ ساعت بیشتر نیست، پس نمی‌توانید وقت بیشتری ایجاد کنید؛ اما می توانید وقت آزاد برای خود به وجود آورید؛ قطعاً می پرسید چگونه؟! ما به شما می گوییم با «اولویت‌بندی»؛ شاید بهتر است در انجام بعضی از فعالیت های وقت گیر و بی فایده تجدید نظر کرده و به انجام آنها «نه» بگویید.

اشتباه نکنید، وقت گذاشتن برای خودتان، خودخواهی نیست؛ شما این زمان را برای بازیابی خودتان نیاز دارید، شک نداشته باشید که با پرداختن به علایق و اختصاص وقتی مخصوص خودتان، انرژی بیشتری برای انجام کارهای دیگر خواهید داشت.

همه ما به زمان هایی برای آرامش، تمرکز و شارژ مجدد نیاز داریم؛ بعد از بازیابی و شارژ مجدد با شادابی و نشاط بیشتری به دنبال مسئولیت های روزانه تان خواهید رفت.

خودتان را فراموش نکنید

خیلی اوقات پیش آمده که انقدر درگیر کارهای دیگران می شویم که دیگر خودمان را به کلی فراموش می کنیم؛ این مورد، به خصوص در زنان بیش از مردان دیده می شود (البته در مردان هم ممکن است پیش بیاید).

بعضی از مردان نیز هستند که برای کسب درآمد و امرار معاش زن و فرزندان شان آنقدر زمان می گذارند که دیگر هیچ وقتی برای پرداختن به سرگرمی های خودشان وجود ندارد.

اگر فکر می کنید دیگران نیازمند اختصاص وقت و انرژی از جانب شما هستند، چرا این فکر را درباره خودتان ندارید که شما هم مثل دیگران به کمی مراقبت شخصی نیاز دارید؟! نه اشتباه نکنید، اختصاص وقت به خودتان به معنی خودپرستی و غرور بی‌جا نیست.

حال می خواهیم پرسش جالبی را در این مورد مطرح کنیم، آیا ورزش کردن نوعی وقت گذاشتن برای خودمان است؟ خب پاسخ هم بله است و هم خیر؛ اگر به ورزش به چشم مسئولیت نگاه کنید، دیگر اختصاص وقت به خودتان محسوب نمی شود، اما اگر نه برای تان جنبه سلامتی و سرگرمی داشته باشد و جزو علاقیات تان باشد؛ دیگر، اختصاص زمان به خودتان محسوب می شود.

چگونه وقت‌گذاشتن برای خودمان را به واقعیت تبدیل کنیم؟

اول باید خودتان را متقاعد کنید که اختصاص وقت به خود، اصلا خودخواهی نیست. باید درک کنید که بعد از مدتی این کار، یک حرکت برد برد محسوب می شود؛ زمانی که احساس خستگی و استرس زیاد دارید، رسیدگی به همه کارها سخت به نظر می رسد.

تصمیم بگیرید در زمانی که به خود اختصاص می دهید چه کاری را انجام دهید؛ هرکدام از ما ترجیح می دهیم وقت اضافه خود را به چه صورتی بگذرانیم؟

اگر تنها ۱۵ دقیقه، نیم ساعت، یک ساعت یا تمام روز وقت داشته باشیم، چگونه این زمان را بگذرانیم تا احساس راحتی و شادی کنیم؟ می توانید لیستی از کارهای مورد علاقه تان ترتیب دهید، تا در زمان استراحت برطبق آن عمل کنید.

ببینید چه کارهایی واقعاً برای شما وقت تلف کردن به حساب می آید؛ آیا همیشه به سراغ ایمیل تان می روید و آن را چک می کنید؟ آیا زمانی بیش از زمان برنامه ریزی شده را پشت میز کار و رایانه می‌گذرانید؟ آیا وسط ساعت کاری تان به تماس های دوستان تان پاسخ داده و نمی توانید به کارهای‌تان برسید؟ اگر با مشکلاتی از این دست روبه رو هستید، باید مسئولیت های خود را دسته‌بندی کنید، تا در انتهای روز به همه کارهای تان برسید.

یاد بگیرید «نه» بگویید؛ به کارهایی که ارزش انجام نداشته یا انجام آنها شادتان نمی کند نه بگویید.

حرف آخر

اگر می خواهید با اعتماد به ‌نفس کافی در مسیر رویاها و اهداف تان قدم بردارید، حتما باید خود را در اولویت قرار دهید و برای رشد و پیشرفت تان، زمان و انرژی لازم را صرف کنید.

منبع:‌ دکتر کرمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *