تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

چگونه اشتها را در بدنمان تنظیم کنیم؟

در بدن انسان، سیستمی به نام سیستم تنظیم دریافت مواد غذایی وجود دارد که این سیستم منجر به احساس سیری و گرسنگی می­شود. بخش اول شبکه تنظیم اشتها است که در هیپوتالاموس قرار دارد. بخش دوم، سیگنال‌های عصبی و هورمونی است.

شبکه تنظیم اشتها متشکل از سلول­‌های عصبی می­باشد که در اشتها یا بی اشتهایی نقش دارند. این سلول­های عصبی در هسته­های مختلف هیپوتالاموس و برخی دیگر از نواحی مغ گسترده­اند. سلول­های عصبی مؤثر در اشتها و بی اشتهایی با یکدیگر در ارتباط بوده و بر روی فعالیت یکدیگر اثر می­گذارند. به علاوه پیام­های صادره از نواحی دیگر سیستم عصبی و همچنینی پیام­های عصبی و هورمونی صادره از بافت­های محیطی نیز می­توانند بر روی این شبکه اثر بگذارند.

امروزه جهت توضیح در مورد نحوه تنظیم دریافت مواد غذایی در بدن، به جای تفکیک هسته‌­های هیپوتالاموسی به دو بخش تحت عنوان مراکز سیری و گرسنگی، اصطلاحا از شبکه تنظیم اشتها استفاده می­‌شود. جایگزین شدن شبکه تنظیم اشتها به جای مراکز سیری و گرسنگی، به دلیل آن است که اگر در مراکزی که تحت عنوان مراکز سیری یا گرسنگی شناخته شده ­اند نوروترنسمیترهای ایجاد کننده اشتها تزریق شود، باعث ایجاد اشتها و اگر نوروترنسمیترهای بی اشتهایی تزریق گردد باعث از بین رفتن اشتها و ایجاد احساس سیری می­‌شود. به همین دلیل تفکیکی هسته­‌های هیپوتالاموسی به دو بخش تحت عنوان مراکز سیری و گرسنگی دیگر صحیح به نظر نمی­رسد.

هنگام دیدن، بو کردن و چشیدن مواد غذایی و همچنین شنیدن مطلبی در مورد مواد غذایی، به ترتیب رسپتورهای بینایی، بویایی، چشایی و شنوایی تحریک می­‌شوند و از طریق اعصاب حسی، سیگنال‌­های عصبی را به شبکه تنظیم اشتها ارسال می­‌نمایند و باعث می­شوند که در فرد احساس اشتها یا عدم اشتها به وجود آید که این امر بستگی به میزان تحریک سلول­‌های عصبی ایجاد کننده اشتها و بی اشتهایی دارد.

مصرف مواد غذایی باعث تحریک پیرنده­‌های دهانی – حلقی موجود در نواحی دهان و حلق می­گردد و سپس این رسپتورها به شبکه تنظیم اشتها پیام می­فرستند و باعث به وجود آمدن احساس سیری می­شوند. این احساس سیری معمولا ۲۰ تا ۴۰ دقیقه طول می­‌کشد. هرچقدر مواد غذایی بیتر جویده شوند، تماس مواد غذایی با این گیرنده­ها بیشتر صورت می­گیرد و در نتیجه احساس سیری زودتر به وجود می­آید.

به همین دلیل به افراد چاق توصیه می­شود که غذاها را خوب بجوند و در رژیم غذایی خود از مواد غذایی حاوی فیبر از جمله میوه‌­ها و سبزی­‌ها استفاده کنند؛ چرا که مواد غذایی حاوی فیبر دارای بافت محکمی می‌­باشند و بایستی قبل از بلعیدن به میزان بیشتری جویده شوند و این مطلب یکی از دلایل موجود در زمینه اثر فیبرها در ایجاد احساس سیری می­باشد. البته باید توجه داشت که احساس سیری به وجود آمده به دلیل تحریک رسپتورهای دهانی – حلقی هم از نظر مدت و هم از نظر شدت کمتر از احساس سیری به وجود آمده به دلل اتساع دستگاه گوارش، پس از مصرف مواد غذایی می­باشد.

ورود مواد غذایی مصرف شده به معده و روده سبب اتساع آن­ها می­گردد. اتساع معده و روده باعث تحریک گیرنده­های مکانیکی موجود در جدار معده و روده می­شوند. این گیرنده­های مکانیکی تحریک شده، پام­هایی را به شبکه تنظیم اشتها می­فرستند که این امر سبب به وجود آمدن احساس سیری می­شود.

فیبرها از طریق این مکانیسم نیز می­توانند باعث حالت سیری شوند چرا که فیبرهای موجود در مواد غذایی به ویژه فیبرهای محلول از طریق خاصیت نگهداری اب باعث افزایش ویسکوزیته محتویات معده و ایجاد حالت ژل‌ه­ای می­شوند. به همین دلیل تخلیه معده با تأخیر صورت می­گیرد و این امر باعث تحریک بیشتر گیرنده-های کششی و ایجاد سیری می­شود. هورمون­های مترشحه از سلول­های مخاطی دستگاه گوارش نیز به شبکه تنظیم اشتها پیام می­فرستند و منجر به ایجاد حالت سیری و گرسنگی می­شوند.

افزایش غلظت قند خون پس از مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات، با تأثیر بر برخی از هسته­‌های هیپوتالاموس منجر به افزایش استفاده از قند توسط سلول­‌ها شده و منجر به احساس سیری می­شود. برخی پژوهش­‌ها نشان داده اند که مصرف پروتئین و در نتیجه افزایش اسیدهای آمینه موجود در خون باعث ایجاد احساس سیری می­شود.

چون بعضی از آسید امینه­‌ها پیش ساز برخی از نوروترنسمیترهای مؤثر در تنظیم اشتها هستند، لذا افزایش غلظت این اسیدهای آمینه در خون منجر به افزایش سنتز نوروترنسمیترهای مؤثر در تنظیم اشتها می­گردد از جمله این اسیدآمینه­‌ها تریپتوفان است که پیش ساز نوروترنسمیتر سروتونین می­باشد که افزایش غلظت آن در هیپوتالاموس باعث کاهش دریافت مواد غذایی می­گردد. برخی پژوهش­ها نشان دادند که افزایش غلظت چربی­‌های خون پس از تجویز وریدی تری گلیسیریدها سبب کاهش اشتها و به وجود آمدن احساس سیری از طریق اثرگذاری بر برخی از هسته‌­های هیپوتالاموس در شبکه تنظیم اشتها می­گردد.

زمانیکه درجه حرارت بدن بالا می­رود، هیپوتالاموس خلفی به شبکه تنظیم اشتها نیز سیگنال می­فرستد و این امر سبب کاهش اشتها و کاهش دریافت مواد غذایی و در نتیجه کاهش اثر گرمازایی ناشی از مصرف مواد غذایی می­گردد و به این ترتیب باعث کاهش ایجاد حرارت در بدن می­شد.

اما هنگامیکه درجه حرارت بدن پایین می­آید، پیام­‌های فرستاده شده از هیپوتالاموس خلفی به شبکه تنظیم اشتها، باعث افزایش اشتها و افزایش مصرف مواد غذایی می­شوند و به این ترتیب سبب افزایش تولید حرارت در بدن می­‌شوند. پژوهش­ها نشان داده ­اند که تغییرات درجه حرارت محیط (و در نتیجه تغییرات درجه حرارات بدن) فقط بر روی اندازه وعده ­های غذایی تأثیر می­گذارد و بر روی تعداد دفعات مصرف مواد غذایی اثری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *