تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

گرسنگی همیشگی و راه های برطرف کردن آن

آیا شما هم با کنترل اشتهای خود مشکل دارید؟ احتمال دارد این مشکل مربوط به چیزی درباره هورمون های بدنتان باشد. لپتین هورمونی است که باعث میشود احساس سیری بکنید. این هورمون به شکل عادی توسط سلول‌های چربی تولید می‌شود تا مانع اشتهای بیش از حد شود. اگر دچار کمبود لپتین شوید و یا دچار عدم تعادل هورمونی باشید، احتمال دارد که شما دچار مشکلات گوارشی شده و دائما احساس گرسنگی کنید. با مجله اینترنتی عطارباشی همراه باشید تا به بررسی دلایل گرسنگی دائمی و راه های برطرف کردن آن بپردازیم.

دلایل گرسنگی دائمی
دلایل گرسنگی دائمی

هورمون مقابل لپتین، گرلین (هورمون گرسنگی) است. زمانی که همه چیز عادی باشد، این دو هورمون با همکاری یکدیگر میزان گرسنگی را کنترل می‌کنند. این تعادل بدان مفهوم است که هنگامی گرسنه خواهید شد که واقعا زمانش است و در زمانی که به اندازه کافی تغذیه کرده باشید نیز احساس سیری خواهید کرد. درصورتی که لپتینی در کار نباشد، گرلین کنترل ورود و خروج معده را بدست می‌گیرد و نتیجه آن نیز گرسنگی است.

علاقه شدید به غذا خوردن و اشتهای غیر قابل کنترل را می‌توان بعضی اوقات به کمبود لپتین ربط داد. هرچقدر سلول‌های چربی بیشتری در بدن باشد بدن نیز باید لپتین بیشتری تولید کند (مگر اینکه عدم تعادل، اختلال یا مقاومت به لپتین داشته باشید). در عوض هنگامی که وزن بسیار زیادی را کاهش می‌دهید به احتمال فراوان بیش از گذشته با احساس گرسنگی و افزایش اشتها رو برو می‌شوید، زیرا که میزان تولید لپتین پایین آمده است. این حالت بیشتر مشکل کسانی است که وزن زیادی کم می‌کنند و بعد از گذشت مدت زمانی دوباره وزنشان باز می‌گردد.

دلایل گرسنگی دائمی
برنامه‌های غذایی بسیار دشوار و کم کالری نیز موجب بر هم خوردن تعادل لپتین در بدن می‌شود. اگر برای مدت زمانی به خود گرسنگی دهید یا درصد بالایی از کالری برنامه روزانه تان را کم کنید، میزان لپتین بدنتان بشدت پایین خواهد رفت تا گرسنگی و اشتهای زیاد شما را وادرا کند که غذا بخورید.

راهکار

نخستین گام این است که گول مکمل‌هایی که در اینترنت تبلیغ می‌شود را نخورید. این مکمل‌ها به هیچ وجه طبق ادعایشان عمل نمی‌کنند و هیچ منطق علمی وجود ندارد که ثابت کند مکمل لپتین وجود دارد. همچنین، اگر بدنتان به لپتین مقاومت نشان می‌دهد، افزودن لپتین بیشتر به هیچ وجه سودمند نخواهد بود. از آنجا که مکمل‌های لپتین در حقیقت هیچگونه لپتینی در خود ندارند، در ترکیبات خود موادی دارند که ادعا می‌شود به افزایش عملکرد لپتین کمک می‌کنند. مطالعات زیادی راجع به این مکمل نشده است، ولی ضرری هم ندارند.

دلایل گرسنگی دائمی
مناسبترین کاری که می‌توانید انجام دهید مشورت با یک متخصص است. باید دقت داشته باشید که سایر عوامل نیز به این مشکل کمک می‌کنند یا خیر! به عنوان نمونه میزان بالای تری گلیسیرید، که می‌تواند با مسیر لپتین به مغز تداخل پیدا کند، یا میزان بالای انسولین که می‌تواند مقاومت مغز به لپتین را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *