داروهای گیاهیشربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتی

سم زدایی بدن و پاکسازی آن در تابستان

فصل تابستان از منظر طبع یک فصل گرم و خشک است، یعنی اینکه گرمی خود را از آفتابی می‌گیرد که روز را طولانی و شب را کوتاه کرده است و خشکی آن محصول کاهش نسیم طبیعت از نبودن بارش‌هاست. نیاز گرما در آن است که هر چیزی نضج پیدا کند و بپزد و از کالی بهار خارج شده و رسیده و کامل شود. شایسته است که بدانیم گرمای تابستان در ظاهر بدن نمایان می‌شود و توان بدن از نظر قدرت هضم و قوت داخلی کاهش پیدا می‌کند، یعنی هضم ضعیف می‌شود و تاب و تحمل خوردن غذاهای سنگین و غلیظ مانند آبگوشت‌ها، کباب‌ها، فسنجان و… را ندارد. با خوردن این غذاهای سنگین حالت استفراغ و تهوع و سنگینی ایجاد می‌شود. در ادامه به بررسی نسخه‌های طب سنتی برای سم زدایی بدن در فصل تابستان می‌پردازیم. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

برای سم زدایی بدن

برای سم زدایی بدن در تابستان

در تابستان بدن بیشتر از اینکه به غذاهای غلیظ نیاز داشته باشد به غذاهای کم‌حجم و آبکی مانند: آب دوغ خیار یا سوپ زرشک و با انواع آش‌ها نیاز دارد؛ در این صورت است که بدن در صحت و سلامت به سر می‌برد. نکته‌ی مهم این است که نیاز بدن در تابستان بیشتر حفظ رطوبت است و جلوگیری از خشکی و داغ شدن کبد.

در تابستان چند مورد مهم که در پاکسازی و سلامت بدن از منظر حفظ الصحه در طب ابوعلی سینا به آن تاکید شده است عبارتند از:

۱.از نظر پوشش بهتر است که از لباس‌هایی با رنگ روشن و سفید استفاده و همچنین قسمت پاها روزانه چندبار با آب خنک شسته شود؛ چراکه از سردردهای صفراوی جلوگیری می‌کند.

۲.برای پاکسازی بدن در تابستان روزانه از ترکیب عرق کاسنی + خاکشیر + تخم خرفه + شکر سرخ به صورت روزانه ۱ الی ۲ لیوان استفاده شود؛ چراکه شربت‌ها باعث پاکسازی و ایجاد اعتدال در حرارت کبد می‌شود.

نکته: استفاده از شربت خاکشیر با لیموترش و عرق کاسنی یا شربت سرکه‌ی سیب با لیمو ترش و مقداری تخم شربتی و عرق شاطره می‌تواند در پاکسازی بدن موثر باشد.

۳.اگر بخواهیم در تابستان از بیماری‌های اسهال صفراوی دور بمانیم و دچار عفونت ادراری نشویم و همچنین پاکسازی بدن انجام دهیم، نیاز است که از خوردن غذاهای چرب و خیلی تند و ادویه‌ای دور کنیم و از خوردن غذاهای کنسروی، غذاهای مانده و یا غذاهای فست‌فودی با روغن‌های چندبار سرخ شده کاملا بپرهیزیم؛ زیرا این غذاها کاملا کبد را مسموم کرده و مشکلات شدید گوارشی و تب و اسهال ایجاد می‌کنند و در نتیجه عفونی شدن دستگاه گوارش زود اتفاق می‌افتد.

۴.از خوردن چند نوع میوه تابستانه در کنار هم مانند: زردآلو، گیلاس، هلو، آلو و… پرهیز کنیم؛ چون که ترکیب این میوه‌ها باهم معده را دچار ضعف، فساد و درد شدید می‌کند.

برای سم زدایی بدن

برای سم زدایی بدن و پاکسازی آن بهتر است که:

-هفته‌ای یکبار از آش آبغوره بدون نمک با مخلوط سبزیجات گشنیز و بلغور جو استفاده کنیم.

-آش ترش بسیار مفید و موثر است. بهترین موقع استفاده هنگام غروب در روزهای تابستان، با مقداری نان سنگک خشک شده است. آش ترش بهتر است با کمی ادویه رازیانه و زیره که مصلح این آش است خورده شود.

-سوپ زرشک با جو، که به لحاظ خنکی و پالایندگی کبد، روزانه یک پیاله همراه با کمی سبزی جعفری بسیار مفید است.

نکته‌های مهم دیگر این است که در تابستان برای جلوگیری از تجمع اخلاط فاسد در بدن و دوری از بیماری‌ها:

-از خوابیدن در جلوی آفتاب به خصوص در ظهر تابستان که موجب بیماری پیسی در پوست می‌شود اجتناب کنید. در صورتی که تمایل به حمام آفتاب گرفتن دارید برای جلوگیری از ضررهای آن جتما مخلوطی از روغن زیتون یا روغن بادام شیرین با مقداری پودر قهوه تهیه کرده و روی پوست خود بمالید. همچنین برای جلوگیری از گرمازدگی خوردن سرکه انگبین + خاکشیر + کاسنی بسیار مفید است.

-خوردن آب یخ در گرمای تابستان که بدن حرارتش بالاست و عرق کرده، اجتناب کنید؛ زیرا باعث انسداد کبد شده و به مرور زمان کبد چرب می‌شود.

و در انتها، در تابستان با خوردن شربت زرشک، شربت سرکه انگبین، شربت سرکه شیره، شربت آلبالو، شربت لیمو خاکشیر برای سم زدایی بدن و حفظ سلامتی آن موجبات تندرستی را فراهم آورید.

منبع: مجله نیک‌ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *