سلامتیسلامتی آقایان

هفته جهانی سلامت مردان و باورهای درست و نادرست درباره سلامت مردان

برخی از افراد گمان می‌کنند که پوشیدن کلاه یا استفاده از سشوار می‌تواند باعث طاسی مردان شود. این یک باور نادرست است. چرا؟ چون هیچ مدرک علمی معتبری وجود ندارد که تاثیر استفاده از کلاه یا سشوار را در ابتلا به طاسی نشان بدهد. ریزش موی مردان به این علت اتفاق می‌افتد که فولیکول‌های مو کوچک‌تر می‌شوند و در ادامه موها را کوتاه‌تر و ظریف‌تر می‌کنند. تداوم این روند به ریزش موها و طاسی منجر می‌شود. در ادامه این مطلب با باورهای درست و نادرست دیگری درباره سلامت مردان آشنا می‌شویم.

  هرچه صورت را بیشتر اصلاح کنید، ریش بیشتری خواهید داشت

نادرست: اندازه و شکل فولیکول‌های مو، دو عامل تعیین‌کننده در ضخامت و بافت موهای صورت هستند. اصلاح صورت می‌تواند ریش‌ها را زبرتر کند، اما فولیکول‌های مو را تغییر نمی‌دهد. بنابراین، اصلاح مکرر صورت هیچ تاثیری در بیشتر کردن ضخامت و حجم ریش‌ها نخواهد داشت.

  ورزش بدون درد، هیچ تاثیر مثبتی نخواهد داشت

نادرست: واقعیت نشان می‌دهد که با درد کشیدن هیچ چیزی به دست نمی‌آورید. بنابراین، ورزش کردن با فشار زیاد و به قصد احساس کردن درد، فقط به اندام‌ها و عضله‌های شما آسیب می‌زند و هیچ نتیجه‌ای دیگری ندارد.

  مردان نمی‌توانند به سرطان پستان مبتلا شوند

نادرست: برخلاف تصور رایج، مردان هم می‌توانند به سرطان پستان مبتلا شوند،‌ اما این اتفاق نادر است. محققان، شانس این اتفاق را یک در هزار تخمین می‌زنند. عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان در مردان عبارت‌اند از پیری، سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان، بیماری‌های ژنتیکی مرتبط با بالا بودن سطح هورمون استروژن، اختلالات مزمن کبدی و چاقی مفرط.

  مردان بیشتر از همه به‌علت سرطان پروستات می‌میرند

نادرست: سرطان ریه، اصلی‌ترین عامل مرگ‌ومیر در میان مردان است، نه سرطان پروستات . درواقع،‌ سرطان پروستات بعد از سرطان ریه قرار می‌گیرد.

  مردان نباید نگران پوکی استخوان باشند

نادرست: پوکی استخوان، بیماری‌ای است که اسکلت بدن را ضعیف می‌کند و خطر شکستگی استخوان‌ها را افزایش می‌دهد. این بیماری در بین مردان کمتر دیده می‌شود، چون مردان دارای اسکلت‌های قوی‌تر و بزرگ‌تری هستند و یائسگی را هم تجربه نمی‌کنند. با این‌حال، خطر ابتلا به پوکی استخوان در میان بعضی از مردان بیشتر است. عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان در مردان عبارت‌اند از پیری، پایین بودن سطح تستوسترون، سیگار کشیدن، بیماری‌های دستگاه گوارش، استفاده از داروهای استروئیدی و بی‌تحرکی.

  گوشت‌های کبابی یا گریل‌شده حاوی ترکیباتی هستند که خطر ابتلا به سرطان را در مردان افزایش می‌دهند

درست: دو نوع از ترکیبات بالقوه سرطان‌زا می‌توانند در گوشت‌های کبابی و گریل‌شده وجود داشته باشند. نوع اول، هیدروکربن‌های آروماتیک چندحلقه (PAHs) هستند که وقتی چربی و آب گوشت روی منبع گرما می‌ریزند، در شعله و دود ناشی از آن شکل می‌گیرند و به گوشت می‌چسبند. نوع دوم، آمین هیتروسیکلیک (HCA) است که زمانی به‌وجود می‌آید که حرارت زیاد باعث برانگیختگی واکنش شیمیایی بین اسیدهای آمینه، قندها و کراتین موجود در بافت ماهیچه‌‌ای گوشت می‌شود.

  نوشیدن بیش از حد ماءالشعیر می‌تواند شکم مردان را بزرگ کند

درست: هر نوع کالری اضافی می‌تواند چربی شکمی مردان را بیشتر کند و کالری‌های اضافی دریافت‌شده از ماءالشعیر هم می‌توانند اندازه دور کمر را افزایش بدهند. بنابراین، زیاده‌روی در مصرف ماءالشعیر به‌راحتی می‌تواند چاقی شکمی مردان را روزبه‌روز بیشتر کند.

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *